Σοφία Σακοράφα

ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗΣ

Προϊστάμενοι στην Εκπαίδευση

Δευτέρα, 10 Δεκεμβρίου 2007

Συζήτηση επερώτησης Βουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με τις επιλογές προϊσταμένων στην Εκπαίδευση
 

.....

ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ: Κύριε Υπουργέ, κύριοι συνάδελφοι, εγώ δεν θα αναφερθώ σε καταγγελίες -αναφέρθηκαν οι συνάδελφοί μου προηγουμένως, έτσι και αλλιώς μερικά στοιχεία έχουμε παραθέσει στην επερώτηση- ούτε θα κάνω ιστορική διαδρομή γύρω από τους νόμους και τις εγκυκλίους που έχουν αλλάξει.
θα ξεκινήσω τη μικρή μου τοποθέτηση, κάνοντας μία διαπίστωση: όταν υπάρχουν καταγγελίες τεκμηριωμένες και σε τόσο μεγάλο αριθμό, ώστε να αμφισβητούν το κύρος μιας διαδικασίας, η οποία διαδικασία το πρώτο που πρέπει να αποπνέει είναι το κύρος, τότε το θέμα δεν αφορά μεμονωμένες περιπτώσεις και δεν περιορίζεται στην άσκηση ένδικων μέσων αποκατάστασης. Η έκταση του φαινομένου αφ' ενός δημιουργεί την ιδέα της μη ύπαρξης πολιτικής κατεύθυνσης και αφ' ετέρου πρέπει υποχρεωτικά να απασχολήσει την πολιτική ηγεσία. Και επειδή η κυβερνητική πολιτική δεν είναι ένα θολό τοπίο συνολικής ευθύνης, αλλά στηρίζεται και εφαρμόζεται με επιλογές συγκεκριμένων προσώπων, είστε υποχρεωμένος, κύριε Υπουργέ, να αναλάβετε προσωπικά τις ευθύνες για όσα καταγγέλλονται.
Η συνεχής επίκληση του τι έκαναν οι προηγούμενοι για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα της σημερινής πολιτικής ηγεσίας, πέραν του ότι έχει πλέον καταντήσει ανέκδοτο, σηματοδοτεί όχι απλά έλλειψη και έλλειμμα πολιτικής, αλλά και ωμή ομολογία εκστρατείας κομματικοποίησης του κράτους. θέλω να επισημάνω δε, ότι η συσπείρωση της κοινωνίας σε θέματα που αφορούν το μέλλον της χώρας, σπάει κομματικές γραμμές και ακυρώνει στην πράξη τέτοιες τακτικές.
Η κατάσταση που επικρατεί στην παιδεία από τις πρώτες μέρες που ανέλαβε η προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, είναι αποδεικτική της κατανόησης από πλευράς των πολιτών για το πού το πάτε. Όλες οι παρεμβάσεις σας, αυτές οι περίφημες μεταρρυθμίσεις, έχουν κοινή συνισταμένη τη συνεχή απαξίωση και το τελικό ξεπούλημα όλων των αγαθών του δημόσιου χαρακτήρα. Και αν με τη συνεχή προπαγάνδα σας έχετε καταφέρει να αποπροσανατολίσετε το λαό σε ζητήματα που αφορούν στην καθημερινότητά του, που αφορούν στη λαίλαπα των άκριτων ιδιωτικοποιήσεων, σε ζητήματα δημόσιων αγαθών και με κορύφωση την πολιτική σας για το ασφαλιστικό, όπως ανέφερα και προηγουμένως, υπάρχουν θέματα για τα οποία η κοινή γνώμη έχει αδιαπραγμάτευτη και αταλάντευτη άποψη και την υποστηρίζει πέρα από κομματικές αντιλήψεις. Μπορεί μερικά θέματα που φαινομενικά είναι διαδικαστικού χαρακτήρα, όπως αυτό που συζητάμε σήμερα, την αξιολόγηση δηλαδή των διευθυντών των σχολικών μονάδων, να μη φθάνουν στους πολίτες και μεμονωμένα αν τα δει κάποιος να μη φαίνονται τόσο σοβαρά. Όταν όμως μπουν στη σειρά των μεταρρυθμιστικών σας παρεμβάσεων, αποκτούν τη δική τους σημασία, κύριε Υπουργέ.
Στην τοποθέτησή σας στην επιτροπή είπατε ότι το σύστημα της συνέντευξης δεν είναι δική σας εφεύρεση. Συμφωνούμε σε αυτό, γιατί και εμείς πιστεύουμε ότι με κάποιον τρόπο πρέπει να αξιολογηθούν και να τοποθετηθούν σε τόσο καίριες θέσεις όχι απλά οι καλύτεροι, αλλά οι άριστοι, μέσα όμως από μία διαδικασία η οποία δεν θα επιτρέπει σε κανέναν την παραμικρή αμφισβήτηση. Εδώ όμως έγινε το αντίθετο και απορώ πώς ανέχεστε να ευτελίζονται προσωπικότητες από κάποιους εξεταστές μέσω της συνέντευξης, να ευτελίζονται εκπαιδευτικοί με μεγάλη προσφορά και εκπαιδευτική εμπειρία θέτοντάς τους ερωτήματα όπως το «αν πιστεύουν ότι η εκπαιδευτική είναι μία πάρα πολύ σημαντική διαδικασία που εξυψώνει τον άνθρωπο και τον προάγει». Αυτή η ερώτηση έγινε για να δείτε ποιοι εκπαιδευτικοί δεν συμφωνούν με αυτό; Είναι ερώτηση μέσα από την οποία διαπιστώνεται το «άρτιον» του χαρακτήρος; Είναι ερώτηση που επιδέχεται πολλών απαντήσεων και βαθμολογήθηκε με 11,5; Και αν υποστηρίζετε κάτι τέτοιο, είμαι περίεργη ποια ήταν η απάντηση που βαθμολογήθηκε με «άριστα» και απέδειξε στους φωστήρες εξεταστές την πληρότητα του χαρακτήρα και ποιος είναι ο χαμηλότερος βαθμός. Και φυσικά, ο συγκεκριμένος εξεταζόμενος, όταν απάντησε με το αυτονόητο, φαντάζομαι ότι κατά νου θα είχε ότι βαθμολογήθηκε με «άριστα».
Αναφέρατε επίσης στην επιτροπή ότι αν είχατε διάθεση κομματικοκρατίας, όπως χαρακτηριστικά είπατε, η Κυβέρνηση δεν θα σεβόταν τους διευθυντές των σχολείων από το 2002 μέχρι σήμερα ούτε θα τους έδινε παράταση λειτουργίας τους στο διευθυντικό αξίωμα για ενάμιση χρόνο, παρ' όλο που απειλητικά αναφέρατε ότι έχετε πολλές περιπτώσεις αναξιοκρατικής διαδικασίας να επιδείξετε από το παρελθόν.
Εδώ θα ήθελα να μου εξηγήσετε τι από τα δύο συμβαίνει: ή ήταν ικανοί και τους κρατήσατε ή ήταν ανίκανοι, οπότε ασκήσατε πλημμελώς τα καθήκοντά σας συνειδητά, αφήνοντας ανίκανους ανθρώπους σε θέσεις που δεν έπρεπε να κατέχουν. Αλλά φυσικά και δεν συνέβαινε το δεύτερο, κύριε Υπουργέ. Απλά χρειαζόσαστε χρόνο βάσει σχεδίου, για να δημιουργήσετε εκ του μηδενός τους αντικαταστάτες τους, με μοναδικό κριτήριο τη «βαθιά γαλάζια» κομματική ταυτότητα. Αυτή η τακτική είναι συγκεκριμένη και επικίνδυνη για τη χώρα.
Οι συγκεκριμένες καταγγελίες δεν αποτυπώνουν απλώς την αντίληψη της Νέας Δημοκρατίας για το κράτος ως «φέουδο» του κόμματος, αλλά συμβάλλουν στο σχέδιο απαξίωσης της δημόσιας εκπαίδευσης. Είναι συνέχεια και υπηρετούν τις μεταρρυθμίσεις της προκατόχου σας, που κατέβασαν στους δρόμους το σύνολο των μαθητών, των φοιτητών και της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η τρώση της αξιοπιστίας της λειτουργίας ακόμη και των πρωτοβάθμιων διοικητικών θεσμικών οργάνων δημιουργεί το απαραίτητο για τα σχέδιά σας κλίμα αμφισβήτησης, που στόχο έχει την παραχώρηση όλων των δημόσιων παρεχόμενων αγαθών στο ιδιωτικό κεφάλαιο.
'Ένα είναι σίγουρο, κύριε Υπουργέ, ότι σε αυτές σας τις προ-θέσεις δεν θα βρείτε σύμμαχό σας την αγανάκτηση του λαού. Θα βρείτε απέναντί σας το σύνολο της κοινωνίας και όποια απόπειρα κομματικοποίησης δεν θα σας εξασφαλίσει παρά μόνο τους γνωστούς καρεκλοκένταυρους, παρατρεχάμενους και υποστηρικτές της κάθε εξουσίας.
'Έστω και την τελευταία στιγμή αναλάβετε τις προσωπικές πολιτικές σας ευθύνες, αν θέλετε να διασώσετε το προσωπικό σας κύρος.
Ευχαριστώ.

......

Δευτερολογία


ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ: Είπατε, κύριε Υπουργέ, ότι η παιδεία δεν προσφέρεται για κομματικές αντιπαραθέσεις. Συμφωνούμε σ' αυτό, αλλά οφείλουμε να σας πούμε ότι πρέπει να κάνουμε σαφείς εκείνες τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ της δικής σας και της δικής μας πολιτικής, των ιδεών και των γραμμάτων μας.
Εμείς πιστεύουμε σε μια δωρεάν και δημόσια παιδεία με δυνατή χρηματοδότηση και εσείς προωθείτε την άκρατη ιδιωτικοποίηση.
Μιλήσατε για τις κομματικές ταυτότητες. Είμαστε περήφανοι, όπως είστε και εσείς και φαντάζομαι όπως είναι και όλοι οι άλλοι συνάδελφοι. Μόνο που εσείς χρησιμοποιείτε αυτήν την κομματική ταυτότητα μεροληπτικά, αναξιοκρατικά, θυμίζοντας μάλιστα άλλες εποχές.
Αναφερθήκατε ξανά στο βιοκλιματικό σχολείο. Την άποψή μου σας την είχα πει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Είναι πολύ καλό σαν ιδέα, σαν κίνηση. Μιλάτε, όμως, για ένα σχολείο -αν θυμάμαι καλά μας είχατε πει στον Άλιμο- και αυτήν τη στιγμή έχουμε εκατοντάδες σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα που έχουν μεγάλα και τεράστια προβλήματα. Θα σας πω χαρακτηριστικά, μια και είναι πολύ κοντά μας, να κάνετε μια βόλτα μέχρι την Ηλιούπολη γιατί εκεί ακόμη τα παιδιά πηγαίνουν σε κοντέινερ.
Είναι γεγονός ότι υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με τις αξιολογήσεις των διευθυντών των σχολείων. 'Έχουμε πολλά και τρανταχτά παραδείγματα και αυτό δεν μπορείτε να το αρνηθείτε. Προσπαθώντας να διαβάσω ή αν θέλετε να αξιολογήσω μέσα από τις βαθμολογίες αυτούς τους υποψηφίους, είχα την αίσθηση ότι λύνω κουίζ: Ποιος μπορεί να γίνει διευθυντής ενός σχολείου; Αυτός που έχει μεγάλο βαθμό στο γραπτό διαγώνισμα στο σύνολο των μετρήσιμων κριτηρίων και μικρό βαθμό στη συνέντευξη; Ή εκείνος που είναι πρώτος στην επιστημονική συγκρότηση και τρίτος στο γραπτό διαγώνισμα και τέταρτος στο σύνολο των μετρήσεων αλλά είναι πρώτος στη συνέντευξη; Με δυσκόλεψε λιγάκι αυτό.
Υπάρχει, επίσης, πρόβλημα και σε πολλά υπηρεσιακά συμβούλια με πρώτο και καλύτερο της Αθήνας, όπου παρατηρήθηκε το φαινόμενο να είναι εξεταστές οι υποψήφιοι διευθυντές σχολικών μονάδων. Γνωρίζετε ότι ο Υπαλληλικός Κώδικας το απαγορεύει αυτό, όπως το γνώριζε και ο κ. Καλός που έστειλε την πρώτη εγκύκλιο, την οποία αίρεσαι πάρα πολύ γρήγορα ακριβώς για να δώσει τη δυνατότητα να γίνουν όσα έγιναν, να συμμετάσχουν δηλαδή άτομα που είχαν έννομο συμφέρον μιας και ήταν και οι ίδιοι υποψήφιοι.
Είναι, λοιπόν, θλιβερά και απαράδεκτα φαινόμενα τόσο για την εκπαιδευτική κοινότητα που είναι το κυρίαρχο στοιχείο φορέα γνώσης μέσα στα σχολεία, όσο και για τους σημερινούς μαθητές.
Κύριε Υπουργέ, μιλάμε για ένα περιβάλλον που το μέλλον του σημερινού δεκαεξάρη παρουσιάζεται από την Κυβέρνησή σας τόσο ελπιδοφόρο ώστε να του γεννά μόνο μίσος για την κοινωνία, που του λέτε ότι θα φοιτάς σε σχολεία χωρίς καθηγητές, χωρίς βιβλία, χωρίς ουσιαστική γνώση, που θα αποκτά πτυχία χωρίς αντίκρισμα και τα οποία δεν θα έχουν την ικανότητα ποιότητας ζωής που ονειρεύεται, που εκ των προτέρων ξέρει ότι θα δουλεύει ημιαπασχολούμενος ως τα βαθιά του γεράματα ελπίζοντας να προλάβει να απολαύσει όχι σύνταξη, αλλά ένα κοινωνικό βοήθημα που θα πληρώνει ακριβά ακόμη και τον αέρα που θα αναπνέει, σ' αυτό το περιβάλλον έχετε χρέος να διαμορφώσετε εκείνες τις προϋποθέσεις ώστε αυτός ο νεαρός να αισθανθεί την ασφάλεια ότι όταν θα έρθει η ώρα και όταν χρειαστεί θα κριθεί αξιοκρατικά και ότι δεν θα επιτρέπεται σε κανένα να διαπραγματεύεται και να παίζει με το μέλλον του.
Σας ευχαριστώ.

Twitter
Newsletter
Συμπληρώστε το email σας αν επιθυμείτε να λαμβάνετε ενημερωτικά emails
Πρόσφατα Video
Είναι ύβρις να λέτε στον ελληνικό λαό ότι η συνέχιση της πολιτικής που τον έφτασε σε κατάσταση επαιτ
Σημαντικός εταίρος για την εξωτερική πολιτική της ΕΕ η Κούβα.