Σοφία Σακοράφα

ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗΣ

Συζήτηση ερώτησης για την Επαγγελματική εκπαιδευση

Παρασκευή, 25 Ιανουαρίου 2008

Συζήτηση επερώτησης Βουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά
με την πολιτική της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας που οδηγεί σε διαρκή υποβάθμιση την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση της χώρας, με ασαφές θεσμικό πλαίσιο, αβέβαιη σχέση με τα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι., παντελή έλλειψη ειδικών
βιβλίων, υποβάθμιση των μαθημάτων ειδίκευσης, διοικητική και οργανωτική υποβάθμιση που οδηγούν σε ραγδαία μείωση των μαθητών και του κύρους των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) και Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.)

 25 Ιανουαρίου 2008

 

ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το δίκτυο της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας διαλύεται. Ας δούμε συνοπτικά κατ' αρχάς εάν ισχύει αυτό που λέω ή αν εμπεριέχει δόσεις αντιπολιτευτικής υπερβολής. Το δεύτερο είναι να δούμε από ποιους διαλύεται. Και το τρίτο, γιατί διαλύεται και μάλιστα μέσα σε ποια κρίσιμη συγκυρία.
Η ανακοίνωση της Ο.Λ.Μ.Ε., δηλαδή αυτών που καλούνται να κρίνουν και να εφαρμόσουν την εκάστοτε εκπαιδευτική πολιτική, μετά τις δύο νέες υπουργικές αποφάσεις το Μάρτιο του 2007 για τα ΕΠΑ.Λ., είναι ρητή. Αυτό το γαϊτανάκι του «ράβε-ξήλωνε» αποδεικνύει την προχειρότητα των σχεδιασμών του ΥΠ.Ε.Π.Θ.. Πρόκειται για σχεδιασμούς που ανακοινώνονται, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία σοβαρή και ουσιαστική μελέτη και διάλογος, χωρίς να αναφέρεται ούτε ποια είναι τα κριτήρια γι' αυτές τις επιλογές.
Κύριοι της Κυβέρνησης, είναι πάγια η τακτική σας σ' όλα τα πεδία της εκπαιδευτικής πολιτικής σας: προχειρότητα, διορθωτικές κινήσεις προεκλογικού βεληνεκούς, βλέπε το βιβλίο της ιστορίας του δημοτικού, και επίμονη έως ολοκληρωτισμού άρνηση διαλόγου με την εκπαιδευτική κοινότητα.
Άλλωστε, ο ίδιος ο κ. Καραμανλής έδειξε το αληθινό πρόσωπο μιας εξουσίας που απαξιώνει συνειδητά και απροκάλυπτα όποιους αντιστέκονται στα σχέδιά της, όταν χαρακτήρισε τους μαχόμενους καθηγητές και φοιτητές, δηλαδή τους εν δυνάμει συνομιλητές του, ταραξίες της Πέμπτης.
Είναι σαφές ότι εσείς έχετε όχι μόνο την ευθύνη για την κατάσταση αυτή, αλλά λέω ότι σκόπιμα σαμποτάρετε -και αναλαμβάνω την ευθύνη της λέξης που χρησιμοποιώ- την παιδεία.
Τι άλλο εκτός από σαμποτάζ στα θεμέλια της επαγγελματικής παιδείας είναι η ανυπαρξία ειδικών σχολικών βιβλίων, όταν διανύουμε τη δεύτερη χρονιά λειτουργίας του ΕΠΑ.Λ. και της ΕΠΑ.Σ. και δεν έχει εκδοθεί κανένα βιβλίο για τα σχολεία αυτά; Με δανεικά βιβλία από το γενικό λύκειο και από το Τ.Ε.Ε. επιχειρείτε το 2008 να πασαλείψετε την τεχνοεπαγγελματική εκπαίδευση και γνώση.
Τι άλλο εκτός από σαμποτάζ είναι η αλλοίωση του ωρολογίου προγράμματος σε βάρος των μαθημάτων ειδικότητας, όταν τα σχολεία αυτά μετατρέπονται σε γενικά λύκεια, αντικαθιστώντας στο μεγαλύτερο ποσοστό επαγγελματικά μαθήματα με μαθήματα γενικής παιδείας;
Τι άλλο εκτός από σαμποτάζ είναι η ανυπαρξία νομοθετικής ρύθμισης για τον τρόπο εισαγωγής των μαθητών των ΕΠΑ.Λ. στα Α.Ε.Ι. και στα Τ.Ε.Ι.;
Τι άλλο εκτός από σαμποτάζ είναι η οριστική κατάργηση, χωρίς μελέτη και τεκμηρίωση, ορισμένων ειδικοτήτων από το δημόσιο σχολείο, καθώς δεν προβλέπεται να λειτουργούν ούτε στα ΕΠΑ.Λ. ούτε στις ΕΠΑ.Σ., παραδείγματος χάριν ειδικότητες διατροφής, διαιτολογίας, κοινωνικών φροντιστών, με σοβαρές αρνητικές συνέπειες για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και ειδικότερα για το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών αντίστοιχων ειδικοτήτων;
Τι άλλο εκτός από σαμποτάζ είναι η εξαίρεση των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων από τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για τα επόμενα δύο τουλάχιστον χρόνια; Αυτή η εξαίρεση από τη μια αυξάνει την υπηρεσιακή αβεβαιότητα των υπηρετούντων αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και από την άλλη επιδεινώνει περισσότερο ακόμη και τη στοιχειώδη παροχή τεχνοεπαγγελματικής εκπαίδευσης.
Τι άλλο εκτός από σαμποτάζ είναι η πλήρης αποσύνδεση από την παραγωγή, αφού δεν προβλέπεται πρακτική εξάσκηση των μαθητών και τα πτυχία τους υποβαθμίζονται διαρκώς;
Τι άλλο εκτός από σαμποτάζ είναι η αποστολή προεδρικού διατάγματος στη μέση της σχολικής χρονιάς, βάσει του οποίου καταργείται η ελλιπής φοίτηση στα ΕΠΑ.Λ.; Τι άλλο σημαίνει αυτό, εκτός από σαμποτάζ και μάλιστα σε βάρος των μαθητών που έχουν επιλέξει τη φοίτησή τους στα ΕΠΑΑ, αφού αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι μαθητές που έχουν συγκεντρώσει συγκεκριμένο αριθμό απουσιών, κινδυνεύουν να μείνουν στάσιμοι και αυτό το πληροφορούνται τέσσερις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς;
Και αυτό το σαμποτάζ είχε λαμπρά αποτελέσματα, κύριοι της Κυβέρνησης. Ο μαθητικός πληθυσμός μειώθηκε στα ΕΠΑ.Λ. κατά το ένα τρίτο, ενώ στις ΕΠΑ.Σ. είναι ελάχιστοι και δεν έχουν καμία πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το ΕΠΑ.Λ. μπορεί να λέγεται ισότιμο με το Γενικό Λύκειο, αλλά οι μαθητές που φεύγουν στις ΕΠΑ.Σ. δεν είναι καθόλου ισότιμοι. Οι γενικές γνώσεις εντός του όλου ΕΠΑ.Λ. είναι σαφώς πολύ λιγότερες από το γενικό λύκειο.
Επιπρόσθετα, είναι σοβαρά συζητήσιμο το αν η γενική παιδεία που προσφέρει το ΕΠΑ.Λ. στους μαθητές είναι επαρκής, δεδομένου ότι και αυτή του γενικού λυκείου είναι υπό αμφισβήτηση σήμερα.
Επίσης, φυσικά και δεν διαφαίνεται ότι η πολιτική βούληση της Κυβέρνησης είναι να ωθήσει τους πιο επαρκείς μαθητές στα ΕΠΑ.Λ.. Οι απόφοιτοι του ΕΠΑ.Λ. ως πτυχιούχοι θα είναι αναγκασμένοι για παραπέρα ειδίκευση και κατάρτιση, πράγμα που σημαίνει ότι θα είναι δέσμιοι του Ο.Α.Ε. και των ιδιωτικών Ι.Ε.Κ., όχι όμως λόγω ευελιξίας και επανακατάρτισης, αλλά λόγω έλλειψης επάρκειας. Οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Σ. δεν έχουν εκπαιδευτικό τίτλο, αλλά μόνον επαγγελματικό, δηλαδή ο απόφοιτοι δεν λογίζονται ως απόφοιτοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Με τέτοια λαμπρά αποτελέσματα, ας δούμε τώρα γιατί επιχειρείται αυτή η απροκάλυπτη υποβάθμιση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η πολιτική της διάλυσης των επαγγελματικών σχολών είναι μέρος της γενικής παραγωγικής και μορφωτικής υποβάθμισης που επιχειρεί η Κυβέρνηση.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτού)
Κυρία Πρόεδρε, δώστε μου μισό λεπτό ακόμα.
Η Κυβέρνηση καταργεί κάθε δυνατότητα ανώτερης εξειδίκευσης. Γιατί; Διότι επιδιώκει να βαθύνει τις αντιθέσεις του κοινωνικού καταμερισμού της εργασίας. Πιέζεται από το δόγμα του σκληρού νεοφιλελευθερισμού, ώστε ένα μεγάλο κομμάτι της νεολαίας, με ελάχιστη εκπαίδευση, να κάνει γρήγορη έξοδο στην εργασία, με αποτέλεσμα τη συνακόλουθη και σύντομη απαξίωσή του, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της επιστήμης και της τεχνολογίας.
Επιδιώκει, ακόμα, να οδηγήσει τους νέους στην αγκαλιά της ιδιωτικής εκπαίδευσης, αφού με την απαγόρευση της οριζόντιας μετακίνησης από το Γενικό Λύκειο σε ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. των μαθητών, τεχνηέντως οι μαθητές οδηγούνται στα Ι.Ε.Κ. και, εφόσον τα δημόσια δεν επαρκούν, οδηγούνται στα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ..
Υποχρηματοδοτεί την παιδεία και ακόμη περισσότερο την επαγγελματοτεχνική παιδεία, καθώς, για να λειτουργήσει αυτή, κυρίως χρειάζεται ειδικούς χώρους, ειδικά εργαστήρια, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και κυρίως υψηλή χρηματοδότηση.
Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μία περίοδο, κατά την οποία η οικονομία και η παιδεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Σε μία περίοδο όπου σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες επενδύουν και ρίχνουν στην αγορά ετοιμοπόλεμα τεχνικά και επαγγελματικά στελέχη σε νέους τομείς της οικονομίας, σε μία περίοδο όπου οι σχεδιασμοί οφείλουν να προβλέπουν τις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες, εσείς καταδικάζετε τη χώρα σε υπανάπτυξη, αφού προϋπόθεση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας στο νέο παγκόσμιο περιβάλλον είναι η επένδυση σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, με ισότιμη αντιμετώπιση και αυτής της επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης.
Ευχαριστώ.

......................


ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

 
ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ: Κύριε Υπουργέ, στην τοποθέτησή σας είπατε ότι ακολουθήσατε δομές που το ΠΑ.ΣΟ.Κ. είχε ρυθμίσει και συνεχίσατε τη δική σας μεταρρύθμιση.
Θα ήθελα να σας επισημάνω ότι η όποια μεταρρύθμιση, αφού σχεδιαστεί, εξαγγελθεί ολοκληρωμένα, ενημερωθεί και πειστεί η εκπαιδευτική κοινότητα, στη συνέχεια προετοιμαστεί η κοινωνία και «περπατήσει» ένα διάστημα, πρέπει να αξιολογηθεί και να βελτιωθεί προς τη σωστή κατεύθυνση, αντί να καταργείται με κάτι νέο. Διότι το νέο μπορεί να στρεβλώνει κι άλλο το σύστημα, προσθέτοντας νέα προβλήματα. Αυτή είναι η διεθνής πρακτική.
Η τεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα ταλαιπωρείται, γονατίζει και δεν θα σηκωθεί αν δεν καταλάβουμε ότι ο σχεδιασμός πρέπει να γίνει με χρονικό ορίζοντα δεκαετίας που συνεχώς θα αξιολογείται και θα βελτιώνεται, αλλά δεν θα ξεριζώνεται από τα θεμέλιά της και φυσικά, θα γίνεται αντικείμενο βαθιάς και ορθής επιστημονικής μελέτης με εργαλείο κυρίως την επιστημονική έρευνα.
Ωραία τα είπατε περί λειτουργίας των σχολείων και της γνώσης, αλλά καλό θα ήταν να πάτε μία βόλτα μέχρι τα ΕΠΑ.Λ.-ΕΠΑ.Σ. για να συζητήσετε και με τους μαθητές και με τους καθηγητές και να δείτε ότι όντως υπάρχουν τεράστια προβλήματα.
Επιτέλους, θα πρέπει να δώσετε λύση στον ερασιτεχνικό και αναποτελεσματικό σχεδιασμό της τεχνικής εκπαίδευσης, να βελτιώσετε τις υποδομές, να δώσετε τα βιβλία έτσι όπως σας είπαμε από την αρχή, να δώσετε μεγάλο κονδύλιο, να αυξήσετε τις δαπάνες γύρω στο 5%, να ξεχωρίσετε τους ρόλους του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Υπουργείου Εργασίας -τι θα κάνει το καθένα- να ξεκαθαρίσετε το τοπίο των ΕΠΑ.Λ. όσον αφορά στο τι μέλλει γενέσθαι τα επόμενα χρόνια και κυρίως να δημιουργήσετε διεύθυνση στο Υπουργείο Παιδείας και γραφεία επαγγελματικής εκπαίδευσης σε κάθε νομό.
Βεβαίως θα πρέπει να βοηθήσετε να λύσουν οι γονείς και οι μαθητές το γρίφο «σε ποιο σχολείο θα πρέπει να πάνε τα παιδιά τους», ώστε αυτό να καταλήξει αύριο σε επάγγελμα. Διότι έχουν να επιλέξουν μεταξύ ενός σχολείου που δίνει απολυτήριο και πτυχίο ή μόνο πτυχίο, χωρίς να μπορούν να φανταστούν τις επιπτώσεις της πρώτης επιλογής αν δεν συνεχίσουν σπουδές στην ανώτατη εκπαίδευση, μεταξύ ενός σχολείου που εικάζεται πως θα δίνει επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες -στο ΕΠΑ.Σ.- και ενός που θα δίνει λιγότερες -στο ΕΠΑ.Λ.- μεταξύ ενός σχολείου που θα δίνει στέρεη γενική παιδεία και ενός άλλου που δεν θα δίνει καθόλου, μεταξύ ενός σχολείου που πιθανόν γνωρίζουν τους τομείς και τις ειδικότητές του και ενός που δεν γνωρίζουν ακόμα και μεταξύ ενός σχολείου που θα χρειάζεται εντατική φροντιστηριακή υποστήριξη -στο ΕΠΑ.Λ.-και ιδίως στα θέματα γενικής παιδείας -αφού θα είναι ίδια μεταξύ ενιαίου λυκείου- και ενός που πιθανολογείται πως δεν του είναι απαραίτητη, και αυτό είναι το ΕΠΑ.Σ..
Η επαγγελματική εκπαίδευση, κύριε Υπουργέ, αφορά μεγάλο μέρος της νεολαίας μας, στην οποία οφείλουμε να παρέχουμε τα πάντα και να λύσουμε όλα τα προβλήματά της, αν πραγματικά πιστεύουμε ότι είναι το μέλλον της χώρας μας.
Ευχαριστώ. 

Twitter
Newsletter
Συμπληρώστε το email σας αν επιθυμείτε να λαμβάνετε ενημερωτικά emails
Πρόσφατα Video
Είναι ύβρις να λέτε στον ελληνικό λαό ότι η συνέχιση της πολιτικής που τον έφτασε σε κατάσταση επαιτ
Σημαντικός εταίρος για την εξωτερική πολιτική της ΕΕ η Κούβα.