Σοφία Σακοράφα

ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗΣ

Συνέδριο Περιφερειών Ελλάδας

Πέμπτη, 14 Φεβρουαρίου 2013

Η ομιλία της Σοφίας Σακοράφα στο Συνέδριο Περιφερειών Ελλάδας

Αθήνα, 14 Φεβρουαρίου 2013

Kυρίες και κύριοι σύνεδροι, αιρετοί της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης,

Πάντα ένα τέτοιας φύσης συνέδριο είχε έντονο πολιτικό ενδιαφέρον.

Ένα ενδιαφέρον που κυρίως τεκμηριωνόταν στο σημαντικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης για την κοινωνία,
ένα ενδιαφέρον που ενσωμάτωνε τις προσδοκίες για πρόοδο, ανάπτυξη, βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, τόσο στο πεδίο της καθημερινότητας, όσο και στο πεδίο των υποδομών, της πρόνοιας, της εκπαίδευσης και της δημιουργίας.

Σήμερα, το συνέδριό σας διεξάγεται μέσα σε ένα περιβάλλον – θα τολμήσω να το χαρακτηρίσω - απόλυτης καταστροφής.

Και για να μην καθυστερώ με γενικολογίες και θεωρητικού τύπου τοποθετήσεις γύρω από το όλον, θα εξειδικεύσω αμέσως στον επιμέρους τομέα που μας αφορά
και που στο βαθμό που αφορά και το σύνολο της κοινωνίας, θα αποδείξω ότι καθόλου επιμέρους δεν είναι.

Όλοι σας γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα ότι η Αυτοδιοίκηση αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα θύματα της μνημονιακής βαρβαρότητας.

Σχεδόν τρία χρόνια μετά από την εφαρμογή τούτων των δυσβάσταχτων, άδικων και αδιέξοδων πολιτικών, η πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση, με τη μείωση πάνω από 60% των θεσμοθετημένων πόρων της, βρίσκεται σε κατάσταση πραγματικής οικονομικής ασφυξίας.
Σε κατάσταση οικονομικής εξόντωσης.

Οι συνοδευτικές αντικοινωνικές πολιτικές των απολύσεων, των απαγορεύσεων προσλήψεων, των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων, η θεσμική μεταφορά επιπλέον 240 αρμοδιοτήτων χωρίς την μεταφορά των αναγκαίων πόρων,
η επερχόμενη ιδιωτικοποίηση των δημοτικών υπηρεσιών οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην κατάρρευση και των τελευταίων κοινωνικών παροχών.

Η ίδια κατάσταση διαμορφώνεται και στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση.

Μετά τη δίχρονη εμπειρία από την εφαρμογή της πρώτης αιρετής περιφερειακής αυτοδιοίκησης, μπορούμε να συνοψίσουμε με σχετική ασφάλεια τα πολιτικά μας συμπεράσματα.

Το πρώτο συμπέρασμα αφορά στον πολιτικό ρόλο της αιρετής περιφερειακής αυτοδιοίκησης, που προβλήθηκε από το ΠΑΣΟΚ ως η σημαντικότερη τομή στην διοικητική μεταρρύθμιση.
Στην πραγματικότητα όμως κατέληξε να είναι ένα ακόμη επίπεδο της διοικητικής μηχανής ενώ συγχρόνως καταγράφεται ως το μακρύ χέρι της κεντρικής κυβέρνησης.
Ο επιβεβλημένος ρόλος της εξαντλείται στην εξειδίκευση και εφαρμογή της μνημονικής περιοριστικής πολιτικής στην περιφέρεια.

Το δεύτερο συμπέρασμα αφορά στην οικονομική της αυτοτέλεια.

Οι οικονομικοί πόροι της περιφερειακής αυτοδιοίκησης είναι αντιστρόφως ανάλογοι προς τις 313 αρμοδιότητες που με τον «Καλλικράτη» της μεταφέρθηκαν, ενώ η επικάλυψη και ο έλεγχος από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις δημιούργησε ένα ακόμη επίπεδο στις σχέσεις πολίτη-κράτους, που συντηρεί την υπάρχουσα γραφειοκρατία και δημιουργούν ένα πολύπλοκο σύστημα διοίκησης που ελάχιστη σχέση έχει με τον θεσμό της Τ.Α.

Δυστυχώς οι αιτίες αυτής της κατάστασης προκύπτουν αβίαστα.

Είναι δεδομένο ότι η Τ.Α. αποτελεί τον εγγύτερο προς τους πολίτες, δημοκρατικό και συγχρόνως συμμετοχικό θεσμό διοίκησης, αποτελεί το κοινωνικό απάγκιο των πολιτών.
Αποτελεί ταυτόχρονα τον πρώτο και το δεύτερο βαθμό πολιτικοποίησης όλων των προβλημάτων που ζουν οι τοπικές κοινωνίες.

Εκ του ρόλου της λοιπόν η Τ.Α., σε αυτές τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες λόγω της εφαρμοζόμενης πολιτικής, θα μπορούσε να παίξει έναν ουσιαστικότατο πολιτικό ρόλο.

Ένα ρόλο που να μην εξαντλείται μόνο στην οργάνωση των πολιτών, που να μην εξαντλείται μόνο στην απόκρουση αυτής της πολιτικής, αλλά ένα ρόλο που να λειτουργήσει σα δυναμικό ανάχωμα στη διάλυση του κοινωνικού κράτους.

Ως εκ τούτου η Αυτοδιοίκηση υπήρξε εχθρός πρώτου και δεύτερου βαθμού στην επερχόμενη λαίλαπα.
Υπήρξε σοβαρό τροχοπέδη στα σχέδια για ξεπούλημα του δημοσίου πλούτου, για ιδιωτικοποίηση των κοινωνικών υπηρεσιών.

Ο εχθρός αυτός αντιμετωπίστηκε με ένα όπλο τον Καλλικράτης

Για αυτό και κατά την δική μας άποψη, κατά την άποψη του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ ο Καλλικράτης δεν υπήρξε τίποτε άλλο, από την θεσμική αγκαλιά των εφαρμογών του μνημονίου.

Παραθέτω πολύ επιγραμματικά τούτες τις εφαρμογές : Όλο το προνοιακό πρόγραμμα των δήμων «στον Καιάδα». Βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί που μοιάζουν με αίθουσες μεταπολεμικών ορφανοτροφείων χωρίς προσωπικό και χωρίς υποδομές.
Οι γονείς, με λεηλατημένο εισόδημα, είναι σε απόγνωση. Ανήμποροι ηλικιωμένοι με απόλυτη ανάγκη του προγράμματος «Βοήθεια στο σπίτι» αφήνονται στην τύχη τους.

Σε ό,τι αφορά στο πρόγραμμα μεταφοράς μαθητών ειδικών σχολείων ΑΜΕΑ βαθύτατος ταξικός διαχωρισμός : μετέχουν της παιδείας οι έχοντες και κατέχοντες.
Ενώ η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων ξεκινά από το πρώτο και το πιο αποδοτικό για τον ιδιώτη, που είναι τα σκουπίδια.
Πλήρης ιδιωτικοποίηση με τη μέθοδο του «αποφασίζουμε και διατάσσουμε».
Τεράστια και εγγυημένα κέρδη για τον ιδιώτη.
Τεράστια επιβάρυνση για τον πολίτη.

Ενώ συνεχίζεται αυτή η πολιτική με το πέρασμα της περιουσίας των δήμων στο ΤΑΙΠΕΔ. Κεντρική διαχείριση για να εκποιηθούν τα φιλέτα, χωρίς κανένα έσοδο για τους δήμους και τους πολίτες τους.

Επιγραμματικά ανέφερα όλα τα παραπάνω, για να γίνει κατανοητό τι σημαίνει το επιστέγασμά που ονομάζεται παρατηρητήριο οικονομικής αυτοτέλειας.
Οδηγούνται οι Δήμοι με μαθηματική ακρίβεια στη χρεοκοπία, με ποινή την πλήρη εποπτεία του Υπουργείου.

Αυτή είναι η σύνοψη ενός προαναγγελθέντος εγκλήματος, που σήμερα υλοποιείται, αλλά όχι ανεμπόδιστα.
Όχι ανεμπόδιστα γιατί στον αντίποδα αυτού του εγκλήματος, δεν υπάρχουν αδύναμες φωνές αντίστασης, δεν υπάρχουν κατακερματισμένοι θύλακες πολιτικής αμφισβήτησης.

Στον αντίποδα αυτού του εγκλήματος υπάρχει αφενός σύσσωμη η κοινωνία που αντιπαλεύει το έγκλημα, αφετέρου υπάρχει ένας ισχυρός θύλακας που εκπροσωπεί πολιτικά αυτή την πάλη του λαού μας, υπάρχει μια ισχυρή λαική αντιπολίτευση, υπάρχει μια ισχυρή πρόταση για το αύριο.

Μια πρόταση η οποία λαμβάνει υπόψη της όλη την πραγματικότητα, για το λόγο αυτό είναι ταυτόχρονα και βγαλμένη μέσα από την κοινωνία, αλλά και ρεαλιστική.
Ίσως η μόνη ρεαλιστική εάν το ζητούμενο είναι η διάσωση των κοινωνιών, η εμπέδωση των δημοκρατικών θεσμών, η κατάκτηση της θεσμικής αυτοτέλειας της Αυτοδιοίκησης, η κατοχύρωση της οικονομικής της επάρκειας, της διαφάνειας και της κοινωνικής συμμετοχής.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ με βάση αυτές τις αρχές διαμόρφωσε την εναλλακτική του πρόταση και βέβαια περιβάλλοντας το θεσμό της Αυτοδιοίκησης με εμπιστοσύνη και προσδοκίες.

Είμαστε πολύ σαφείς:

Για την αντιμετώπιση του θεσμικού χάους και του ασφυκτικού αντιδημοκρατικού πλαισίου προτείνουμε ως πρώτο βήμα την άμεση κατάργηση των αποκεντρωμένων γενικών διοικήσεων, το ξεκαθάρισμα της κατανομής των αρμοδιοτήτων μεταξύ δήμου, περιφέρειας και κράτους

Ένα ουσιαστικό βήμα δημοκρατικής αντιπροσώπευσης είναι η αλλαγή του εκλογικού συστήματος ενόψει των επερχόμενων εκλογών του 2014.

Το τονίζω του 2014 θα επανέλθω στο χρόνο των εκλογών αμέσως μετά.

Εκλογή λοιπόν των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων με βάση το εκλογικό σύστημα της αναλογικής των υπολοίπων, άμεση εκλογή του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη σε δεύτερη Κυριακή, μεταξύ των επικεφαλής των δύο πρώτων συνδυασμών, όριο δύο μόνο διαδοχικών θητειών (συν μίας) για τους Δημάρχους και Περιφερειάρχες.

Σχετικά με το μείζων θέμα της αντιμετώπισης των οικονομικών ζητημάτων.
Μια κυβέρνηση της Αριστεράς θα κρατήσει όρθια την αυτοδιοίκηση από την αναμενόμενη κατάρρευση της με τη λήψη άμεσων μέτρων και την πιστή τήρηση των θεσμοθετημένων πόρων μέχρι την όποια αλλαγή τους. Συνεπώς θα μεριμνήσει:
• Να διασφαλίσει την ουσιαστική συμμετοχή της Τ.Α. στην αναπτυξιακή διαδικασία , βάση της αρχής της επικουρικότητας, μέσω του δημοκρατικού προγραμματισμού
• Να επιταχύνει την απλοποίηση και ουσιαστικοποίηση των διαδικασιών ελέγχου νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας, παράλληλα με την κατανομή των πόρων σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές.
• Να διασφαλίσει την απρόσκοπτη απόδοση των προβλεπομένων από τους υφιστάμενους νόμους και την αποκατάσταση θεσμικών αναιρέσεων και υφαρπαγών (ΠΟΕ, Τέλος Παρεπιδημούντων κ.λ.π.)
• Να καταργήσει το κατ΄ επίφαση "Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των Οργανισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης", που επιβάλλει την πλήρη επιτροπεία των Δήμων και έρχεται σε κατάφωρη αντίθεση με τις Συνταγματικές διατάξεις για τη Διοικητική και Οικονομική Αυτοτέλεια των ΟΤΑ
• Να διαγράψει άμεσα τις πολιτικές διαθεσιμότητας – απόλυσης των εργαζομένων. και να επαναφέρουμε το ισχύον πλαίσιο για τις μετακινήσεις που θα απαιτηθούν σε μερίδα των ΟΤΑ.
• Να λάβει άμεσα μέτρα στους πρώτους μήνες για την στήριξη των Δήμων και της κοινωνίας όπως:
 Συμψηφίζοντας άμεσα τα χρέη των δήμων προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (με δραστική μείωση των επιτοκίων και μετατροπή του σε Επενδυτική Τράπεζα της Αυτοδιοίκησης)
 Με το νομοθετημένο υπόλοιπο κατ΄αρχήν (περίπου 1.200.000 € ) των περίφημων «υπεξαιρεθέντων»
 Με νομοθετική ρύθμιση, στα πλαίσια δημοσίου ελέγχου της ανακεφαλαίωσης των τραπεζών, διακανονισμού των υπολοίπων χρεών.
 υλοποίηση της δέσμευσης για κατά προτεραιότητα απόδοση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στους Δήμους.
 Μεταφορά πόρων από τα λιμνάζοντα του ΕΣΠΑ στις κοινωνικές υπηρεσίες, ώστε να καταστούν βιώσιμες οι τόσο απαραίτητες σήμερα , κοινωνικές δομές.
 Τη χρηματοδότηση με επιπλέον 25 εκ. ευρώ των σχολείων και των παιδικών σταθμών για την κάλυψη της αύξησης της τιμής πετρελαίου θέρμανσης. και την καθιέρωση κοινωνικού τιμολογίου σε σχολεία και κοινωνικές υποδομές
 Να δώσει άλλο προσανατολισμό στους πόρους που υπολείπονται στο ΕΣΠΑ και στους πόρους της νέας προγραμματικής περιόδου, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας και άλλων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων.
 Να αντικαταστήσει τα μεγάλα έργα της άμεσης διαπλοκής, με εκατοντάδες αποκεντρωμένα έργα που θα εντάσσονται σε ένα μεγάλο διαπεριφερειακό πρόγραμμα κατασκευής και ανακατασκευής υποδομών (δικτύων, κοινωνικών, περιβαλλοντικών, ενεργειακών, τουριστικών κ.λ.π.).
 Το παραπάνω πρόγραμμα ύψους 4.000.000.000€ εξασφαλίζει 25.000 θέσεις εργασίας άμεσα και 5.000 έμμεσα για 5 χρόνια.

Κυρίες και κύριοι σύνεδροι
Είναι προφανές ότι σε αυτό το τοπίο δύο επίσης θέματα ξεχωρίζουν στην ατζέντα μας το ένα αφορά τον αναπτυξιακό σχεδιασμό, ο οποίος στη δική μας αντίληψη προυποθέτει μία ισχυρή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, που θα προγραμματίζει δημοκρατικά και θα υπηρετεί μαζί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση μία ολοκληρωμένη και βιώσιμη αναπτυξιακή διαδικασία.

Το δεύτερο αφορά τις δομές κοινωνικής αλληλεγγύης, οι οποίες χρειάζονται άμεσα μέτρα για τη στήριξη τους, για τη στήριξη της κοινωνικής πολιτικής της αυτοδιοίκησης. Περαιτέρω βεβαίως είναι αναγκαία η διαμόρφωση ενός εθνικού αποκεντρωμένου πλαισίου άσκησης κοινωνικής πολιτικής από την Αυτοδιοίκηση, μέσω πιστοποιημένων δομών, με θεσμικά κατοχυρωμένη λειτουργία και διασφαλισμένους πόρους.

Με την αγωνία και την πρόθεση να μη σας κουράσω, πολύ επιγραμματικά τοποθετήθηκα γύρω από τις θέσεις μας για το ζοφερό σήμερα, αλλά και το ελπιδοφόρο αύριο της Αυτοδιοίκησης.
Στο σημείο αυτό ας μου επιτραπεί μια ξεχωριστή αναφορά στο ζήτημα της συζήτησης που αναπτύσσεται για το θέμα της παράτασης της θητείας των αυτοδιοικητικών αρχών.

Εάν το χαρακτήριζα θεσμικό πραξικόπημα, εάν το χαρακτήριζα εκτροπή, εάν δηλαδή απέδιδα την ακριβή περιγραφή αυτής της σκέψης περί παράτασης, νιώθω ότι κανένα κυβερνητικό αυτί δε θα ίδρωνε.

Τούτη η κυβέρνηση αποτελείται ούτως ή άλλως από αυτούς που για να διασώσουν όχι τους εαυτούς τους επί της ουσίας, αυτοί κατά την άποψή μου δε διασώζονται, αλλά τις πολιτικές που εφαρμόζουν έχουν προβεί σε μεγάλης κλίμακας εκτροπές.
Μία παλαιότερη η κυβέρνηση Παπαδήμου και για να έρθουμε και στο σήμερα καθημερινές παραβιάσεις του συντάγματος και η μετατροπή της βουλής σε σωματείο σφραγίδα που με συνοπτικές διαδικασίες σφραγίζει τα καταστροφικά φιρμάνια του ΔΝΤ και της τρόικα.

Με την έννοια αυτή είμαστε αρκετά ανήσυχοι ότι δε θα διστάσουν, ακόμη μία φορά, να πραγματοποιήσουν με διάφορα ψευδεπίγραφα προσχήματα, εκτροπή που αφορά αλλοίωση θητειών οργάνων που έχουν εκλεγεί με υποχρεωτική, καθολική ψηφοφορία, για προκαθορισμένο χρονικό διάστημα.

Προειδοποιούμε λοιπόν
Στο ενδεχόμενο αυτό, το οποίο εάν εξελιχθεί, θα εξελιχθεί στη βάση του τρόμου της κυβέρνησης για την ίδια τη δημοκρατία και την ίδια την πολιτική βούληση του λαού μας.
Εάν εξελιχθεί θα εξελιχθεί στη βάση της κατάφωρης παραβίασης του εκλέγειν και εκλέγεσθαι
Εάν εξελιχθεί θα εξελιχθεί στη βάση της αποφασίζομεν και διατάσσομεν κατάργησης της εκλογικής αποτύπωσης της θέσης του λαού μας
Εάν εξελιχθεί θα εξελιχθεί στη βάση της νομιμοποίησης μιας πολιτικής, που είναι όμως απονομιμοποιημένη από το λαό μας,

Δηλώνουμε ως αξιωματική αντιπολίτευση ρητά και κατηγορηματικά όχι απλώς την αντίθεσή μας, αλλά και την πίστη μας :
Όσο αυθαιρετείς έναντι του λαού, όσο τον βάζεις στο περιθώριο των αποφάσεων, όσο καταλύεις τα στοιχειώδη κεκτημένα, τα αναφαίρετα δικαιώματα και τη δημοκρατικά αυτονόητα, τόσο το τέλος πλησιάζει.
Πλησιάζει ως ρήξη με τον αυταρχισμό
Ως ανατροπή της βαρβαρότητας
Ως μετάβαση σε μια κυβέρνηση για την αποκατάσταση της δημοκρατίας και την ανασυγκρότηση της κοινωνίας.
 

Twitter
Newsletter
Συμπληρώστε το email σας αν επιθυμείτε να λαμβάνετε ενημερωτικά emails
Πρόσφατα Video
Είναι ύβρις να λέτε στον ελληνικό λαό ότι η συνέχιση της πολιτικής που τον έφτασε σε κατάσταση επαιτ
Στην τελική φάση η ευρωμεσογειακή πρωτοβουλία PRIMA για την έρευνα και την καινοτομία στους τομείς των τροφίμων και του νερού