Δεν είναι δυνατόν να πρωτοτυπήσει κανείς μιλώντας για αυτό το νομοσχέδιο.
Οι συνθήκες του κορωνοϊού είναι δεδομένες. Οι οικογένειες ζουν σε πρωτοφανείς συνθήκες. Έχουν να αντιμετωπίσουν βασανιστικές δυσκολίες στην εργασία, στη διαβίωση, στην ίδια την επιβίωσή τους.
Από το μηδέν, με την υποδομή και τον εξοπλισμό που -τυχαία- υπήρχε σε κάθε σπίτι, χωρίς καμία ουσιαστική στήριξη από το Κράτος, σωρεύονται στα διαμερίσματα τηλεργασίες και τηλεκπαιδεύσεις.
Τα παιδιά, οι μαθητές όλων των βαθμίδων, ζουν μία ανεπανάληπτη κατάσταση, εδώ και τόσον καιρό. Δεν πηγαίνουν στα σχολεία τους – ή πηγαίνουν για διακεκομμένα διαστήματα, ανάλογα με τη διάθεση διακινδύνευσης αυτών που αποφασίζουν. Στριμώχνονται στις τάξεις, με την ψυχή στο στόμα και τα παράθυρα ανοικτά. Δεν έχουν παρακολουθήσει μάθημα στο φυσικό χώρο του σχολείου πάνω από δύο μήνες φέτος. Και άλλους τρεις μήνες πέρυσι, ήδη μιλάμε για μισό σχολικό έτος.
Θα μπορούσαμε να περιγράφουμε επί πολλή ώρα τον τρόπο ζωής στην εποχή του κορωνοϊού. Δεν έχει νόημα, η κατάσταση είναι γνωστή σε όλους μας.
Αυτό που έχει σημασία είναι ότι αυτή η κυβέρνηση, σε αυτές τις συνθήκες, με αυτά τα δεδομένα, φέρνει αυτό το νομοσχέδιο.
Πρόκειται για μια εντυπωσιακή επίδειξη κοινωνικής αναλγησίας που όχι μόνο δεν έχει προηγούμενο αλλά θα είναι και πολύ δύσκολο να φτάσει να τη μιμηθεί κανείς στο μέλλον.
Σοβαρά, κυρίες και κύριοι του Υπουργείου ; Σε αυτούς τους μαθητές, τώρα, μια ανάσα πριν τις εξετάσεις, θα αλλάξετε τον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ – και μάλιστα με αυτόν τον τρόπο ;
Υπάρχει μία λέξη που χρησιμοποιείται πολύ συχνά τελευταία στον κοινωνικό λόγο. Είναι η λέξη “ενσυναίσθηση”. Φαίνεται πως είναι λέξη άγνωστη για την Κυβέρνηση. Και, δυστυχώς για την ελληνική κοινωνία, δεν αρκεί να ανοίξετε ένα λεξικό για να τη μάθετε !
Λίγο πριν τις εξετάσεις, ανατρέπετε την πραγματικότητα και τον προγραμματισμό χιλιάδων οικογενειών και επιτίθεστε στις προσδοκίες χιλιάδων μαθητών. Και γίνονται, πάλι, όλοι αυτοί, πειραματόζωα στα χέρια σας. Έρμαια στις δήθεν εμπνεύσεις των μανδαρίνων της γραφειοκρατίας και στην αλόγιστη πολιτική των δήθεν μεταρρυθμίσεων.
Πρώτη μεγάλη έμπνευση – τούτη την ώρα (!) – είναι η θέσπιση Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), ως ποσοστό επί του μέσου όρου επιδόσεων συνυποψηφίων ανά επιστημονικό πεδίο. Είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει στον αποκλεισμό πλήθους υποψηφίων από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και, προφανώς, αυτό επιδιώκετε. (Θυμόμαστε όλοι ότι παρόμοιο μέτρο είχε εφαρμοστεί και επί υπουργίας Γιαννάκου, και έμειναν, τότε, κενές, περίπου 50.000 θέσεις σε ΑΕΙ και ΤΕΙ).
Το ζήτημα είναι γιατί το επιδιώκετε…. Και εδώ οι απαντήσεις μπορούν να είναι μόνο δύο : Πρώτον, η εξώθηση σε σπουδές στα Ιδιωτικά Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και τα Κολλέγια. Για όσους, βέβαια, από αυτούς έχουν την οικονομική δυνατότητα. Και, Δεύτερον, η συρρίκνωση της ακαδημαϊκής υποδομής της χώρας, η μεθοδευμένη κατάργηση Τμημάτων, Σχολών και ΑΕΙ. Είναι βέβαιο ότι τα πρώτα θύματα θα είναι τα Τμήματα των Περιφερειακών ΑΕΙ. Και αυτό ασφαλώς το προβλέπετε.
Εν πάση περιπτώσει, αυτά είναι τα δύο είναι τα άμεσα προβλεπτά και βέβαια αποτελέσματα. Αυτός, λοιπόν, είναι και ο σκοπός σας.
Και εδώ τίθεται το ερώτημα: Εάν θέλετε να κλείσετε Πανεπιστήμια, γιατί δεν το κάνετε;
Να βάλετε κάτω τα στοιχεία, να βάλετε και τη δική σας λογική και να πάρετε την πολιτική απόφαση – αναλαμβάνοντας και την αντίστοιχη ευθύνη : Πείτε ότι θεωρείτε κάποια τμήματα ή κάποια ΑΕΙ άχρηστα, περιττά, αντιπαραγωγικά – ή ό,τι άλλο θέλετε – και κλείστε τα ! Τουλάχιστον, θα γλυτώσουν οι μαθητές και οι οικογένειές τους από τη δοκιμασία στην οποία τους υποβάλλετε.
Εδώ, όμως, πρέπει να πούμε κάτι προς την Κυβέρνηση και τη Συμπολίτευση :
Οι σπουδές στα ΑΕΙ, όπως και τα πτυχία, δεν απαξιώνονται από τη βάση εισαγωγής. Απαξιώνονται από τις ελλιπείς υποδομές και τη πλημμελή στελέχωση των ΑΕΙ.
Και, κυρίως, απαξιώνονται και από την προοπτική της ανεργίας.
Σε αυτά υπάρχει περίπτωση να κάνει κάτι η Κυβέρνηση ;
Ή θα συνεχίσετε να κάνετε ασκήσεις με ανέξοδες και αδιέξοδες δήθεν “παρεμβάσεις”, όπως αυτές που έχουμε μπροστά μας ;
Μετά, έρχεται η δεύτερη μεγάλη έμπνευση: Το μηχανογραφικό σε δύο φάσεις που θα ισχύσει από το 2022.
Η πρώτη φάση προβλέπει περιορισμένο αριθμό επιλογών. 10% των σχολών για τους μαθητές των Γενικών Λυκείων και 20% για τα Επαγγελματικά. Η δεύτερη φάση αφορά σε όσους υποψηφίους δεν πέτυχαν στην 1η φάση και μόνο για τις θέσεις που έχουν μείνει κενές, στα τμήματα που δε συμπλήρωσαν τον αριθμό των εισακτέων.
Το διφασικό μηχανογραφικό, όπως το θέλετε, αποτελεί συμπλήρωμα της πολιτικής αποκλεισμού εισακτέων, μετά τη βάση Εισαγωγής.
Εδώ θα έχουμε και έναν ακόμα, ηθελημένο, παραλογισμό: Θα εισάγονται στις σχολές υποψήφιοι με λιγότερα μόρια, και θα αποκλείονται άλλοι, που πήγαν καλύτερα στις εξετάσεις αλλά δεν είχαν ποντάρει στο σωστό άλογο με το πρώτο μηχανογραφικό. Τώρα, θα έχουμε γκανιάν και πλασέ, εκτός από τον Ιππόδρομο, και στην εκπαίδευση !
Αλλού, προβάλλετε τον βαθμό των εξετάσεων ως θέσφατο αξιολόγησης και τον χρησιμοποιείτε για αποκλεισμούς, όπως με τις βάσεις. Εδώ, όμως, ανατρέπετε τη λογική σας και τον καταπατάτε. Και πάλι, όμως, για να αποκλείσετε υποψήφιους, και μάλιστα άδικα.
Υποχρεώνετε μάλιστα τους υποψήφιους να δηλώσουν, στην πρώτη φάση, ένα πολύ μικρό και μόνο ποσοστό των τμημάτων που λογικά θα τους ενδιέφεραν αλλά και θα είχαν πιθανότητες εισαγωγής. Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε πολλά παραδείγματα, για να καταδείξουμε τον παραλογισμό αυτής της ρύθμισης, που οδηγεί, και πάλι, σε άδικο αποκλεισμό υποψηφίων. Θα αναφέρω, ενδεικτικά και μόνο, τα Πολυτεχνεία, που έχουν διψήφιο αριθμό παρεμφερών τμημάτων.
Και αυτή η σώρευση παραλογισμών, θέλετε να πιστεύετε – και θέλετε και να μας πείσετε – ότι είναι ένα σύστημα εξορθολογισμού των επιλογών !
Είναι απλώς ένα σύστημα που δεν πρόκειται να επιβιώσει και αποκλείεται να ισχύσει για δεύτερη χρονιά.
Θα μπορούσατε, ίσως, να μας πείσετε, ότι όλα αυτά ότι είναι πράγματι μία διορθωτική μεταρρύθμιση. Πως ; Αν μας φέρνατε μία μελέτη με τα αντίστοιχα στοιχεία.
Να δούμε: Πόσοι φοιτητές που εισήχθησαν με χαμηλές βάσεις δεν αποφοίτησαν. Ή πόσοι από αυτούς και αποφοίτησαν και προχώρησαν σε μεταπτυχιακά. Πόσοι φοιτητές δεν κατάφεραν να αποφοιτήσουν από σχολές με υψηλές βάσεις. Ή πόσος είναι ο μέσος χρόνος αποφοίτησης από αυτές τις σχολές. Ποιος είναι, ακόμα, ο μέσος χρόνος αποφοίτησης στις σχολές των οποίων το πτυχίο δεν έχει άμεση επαγγελματική ανταπόκριση.
Επίσης : Στις συνθήκες της μεγάλης κρίσης την τελευταία, ιδίως, δεκαετία, πόσοι φοιτητές δεν κατάφεραν να αποφοιτήσουν για οικονομικούς λόγους. Πόσες οικογένειες δεν είχαν τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν τα έξοδα φοίτησης. Ή πόσοι φοιτητές εξαναγκάστηκαν να εργαστούν για να αντιμετωπίσουν τις βασικές τους ανάγκες, βάζοντας τις σπουδές τους σε δεύτερη μοίρα. - Αλήθεια, αυτούς γιατί θέλετε να τους τιμωρήσετε ;
Εν πάση περιπτώσει , αν φέρνατε, αν είχατε τέτοια στοιχεία, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε σε ορθολογική βάση. Αλλά οι νομοθετικές σας εμπνεύσεις δεν έχουν ορθολογική βάση. Είναι, απλώς, ιδεοληπτικές επιλογές της Κυβέρνησης.
Να συνεχίσουμε στα υπόλοιπα θέματα :
Για την ίδρυση της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας, δεν χρειάζεται να πούμε πολλά. Είναι τόσο προφανή και εξοργιστικά αυτά που προωθείτε, που δεν υπάρχει – προφανώς – κανένα πεδίο διαλόγου, ανταλλαγής ή σύνθεσης απόψεων.
Έχετε ήδη καταργήσει το άσυλο στα Πανεπιστήμια. Επομένως, και αυτά αστυνομεύονται όπως όλοι οι δημόσιοι χώροι. Αλλά το πολιτικό σας DNA θέλει ασκήσεις αυταρχισμού. Το χειρότερο είναι ότι για να δικαιολογήσετε αυτήν τη δική σας ορμητική πρόθεση, έχετε εξαπολύσει και μία επικοινωνιακή εκστρατεία κατασυκοφάντησης των πανεπιστημίων. Τα κανάλια μας λένε κάθε μέρα ότι οργιάζει η εγκληματικότητα στους πανεπιστημιακούς χώρους, ότι εκεί διακινούνται να ναρκωτικά κλπ. κλπ.
Αλήθεια, έχετε κανένα πραγματικό στοιχείο για την εγκληματικότητα στους χώρους των Πανεπιστημίων ; Πείτε μας, έστω, τις καταγραφές που έχουν γίνει σε όλο αυτό το διάστημα όπου δεν ισχύει το άσυλο και η αστυνομία έχει πλήρη δυνατότητα επιτήρησης και επέμβασης. Τίποτε τέτοιο δεν φέρνετε. Πάλι ιδεολογήματα και εμμονές.
Η ίδια η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων σας λέει ότι οι «Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων» δεν πρέπει να υπάγονται στην ΕΛΑΣ, ούτε να στελεχώνονται από αστυνομικούς. Μήπως πρέπει να αναμένουμε ότι θα θεσπίσετε ειδική αστυνομία και για τα νοσοκομεία, τις εφορίες, τα γήπεδα, τα αεροδρόμια κλπ κλπ;
Μας λέτε , κιόλας , ότι οι δαπάνες θα βαρύνουν το Υπουργείο της Αστυνομίας…. Γιατί μας το λέτε αυτό ; Ο ελληνικός λαός δεν θα τα πληρώσει ; Απλώς, Εσείς επιλέγετε τα χρήματα του ελληνικού λαού να τα επενδύσετε εκεί ! Και όχι στις πραγματικές ανάγκες της Παιδείας !
Η αντίληψη της αστυνομοκρατίας συμπληρώνεται, με την υλοποίηση των προβλέψεων του Όργουελ στο “1984” : Τοποθετούνται σε όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, ηλεκτρονικά και λοιπά συστήματα ασφάλειας, εικόνας και ήχου με κάλυψη τόσο των εσωτερικών όσο και των εξωτερικών χώρων.
Θεσπίζετε, επίσης, και νέο πειθαρχικό δίκαιο, με ποινές από την απλή επίπληξη έως τη μόνιμη διαγραφή, και με πρόβλεψη πενταετούς παραγραφής. Πραγματικά εντυπωσιακό !
Διώκεται, λέτε, η εκούσια παρεμπόδιση της εύρυθμης λειτουργίας του ιδρύματος. Ποια είναι τα όρια αυτής της περιγραφής πειθαρχικού αδικήματος ; Μια ασάφεια που μπορεί να χωρέσει τα πάντα. Μια διατύπωση που θέλει ανοιχτό το δρόμο σε αυθαιρεσίες και καταχρήσεις για τη μεθόδευση διώξεων.
Λέτε, επίσης, αδίκημα η χρήση χώρων χωρίς άδεια και η ηχορρύπανση. Αυτό περιλαμβάνει, προφανώς, και κάθε εκδήλωση διαμαρτυρίας. Η διαμαρτυρία επιτρέπεται, και εδώ, μόνο κατόπιν αδείας ! Μία, ακόμα, εκδήλωση της αυταρχικής αντίληψης αυτής της Κυβέρνησης, που δεν γνωρίζει ούτε όρια ούτε φρένα.
Τέλος, προσθέτετε και τη διάταξη για τα χρονικά όρια φοίτησης. Επιβάλλετε ανώτατο όριο φοίτησης στα συν 2 έτη όπου η ελάχιστη φοίτηση διαρκεί 4 έτη και συν 3 έτη όπου η ελάχιστη φοίτηση είναι πάνω από τα 4 έτη. Και αυτό, χωρίς καμία διάκριση πέρα από τους λόγους υγείας.
Θα ισχύει, δηλαδή, και για μία εργαζόμενη μητέρα μονογονεϊκής οικογένειας και για έναν εργαζόμενο πατέρα πολύτεκνης οικογένειας, που σπουδάζουν σε σχολή μακριά από τον τόπο κατοικίας τους. Και αυτούς θέλετε να τους τιμωρήσετε, για το δρόμο που πήραν στη ζωή τους !
Και όλα αυτά, ενώ είναι γνωστό ότι η παράταση των σπουδών δεν επιβαρύνει οικονομικά κανέναν, αφού από το νόμο δεν παρατείνονται και οι προβλεπόμενες παροχές προς τους φοιτητές. Επιβαρύνουν την κοινωνία μόνο με το κόστος που έχουν οι κόλλες των εξετάσεων.
Εδώ φαίνεται καθαρά αυτό που λέμε : Η ιδεοληψία σας κατισχύει των πάντων. Η πολιτική για σας ή θα είναι αντικοινωνική ή δεν έχει νόημα.
Εκεί βρίσκεστε : Ή θα είστε εναντίον της κοινωνίας ή θεωρείτε πως δεν έχετε λόγο ύπαρξης.
Σε αυτό το επίπεδο εξαντλείται η πολιτική σας δυνατότητα. Δυστυχώς, μόνο αρνητικά μπορείτε να προσφέρετε.
Αλλά, το πιο δυστυχές είναι ότι όλα αυτά θα τα πληρώσει βαριά η ελληνική κοινωνία, ο κάθε πολίτης, το κάθε σπίτι, η κάθε οικογένεια.
Πραγματικά, λυπάμαι για αυτήν την κατάσταση. Λυπάμαι αλλά και εξοργίζομαι. Και να είστε βέβαιοι ότι δεν είμαι η μόνη.
Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις]