Η Βουλευτής Β3 Νοτίου Τομέα Αθηνών Σοφία Σακοράφα κατέθεσε στις 30/3/2021 ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Νίκη Κεραμέως με θέμα τις ανισότητες στην εξέταση στα ειδικά Μαθήματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, ιδίως στο Γραμμικό και Ελεύθερο Σχέδιο.
Το κείμενο της ερώτησης:
Πολλοί από τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου που σκοπεύουν να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις για να εισαχθούν σε κάποια Πανεπιστημιακά Τμήματα, δίνουν ειδικά μαθήματα , τα οποία αποτελούν minima γνώσης για την εισαγωγή σε αυτά.
Τα μαθήματα αυτά ( Ελεύθερο Σχέδιο, Γραμμικό Σχέδιο, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Ισπανικά, Αρμονία-Ακουστική ικανότητα-Μουσική αντίληψη Γνώση) δεν διδάσκονται στο Λύκειο και δεν περιλαμβάνονται στα Ωρολόγια προγράμματα στη Γ΄Λυκείου
Αυτό από μόνο του αποτελεί σκάνδαλο, όπως και το ότι οι μαθητές που εξετάζονται στα Ειδικά Μαθήματα, λόγω του χωρικού σχεδιασμού των Εξεταστικών Κέντρων, επιβαρύνονται με υπέρογκα έξοδα μεταβάσεων και διαμονής.
Η διδασκαλία των Ειδικών Μαθημάτων, με το υπάρχον πλαίσιο, γίνεται μόνο με τους όρους της «Ενισχυτικής Διδασκαλίας Ειδικών Μαθημάτων» (ΕΔΕΜ), εντός των «Σχολικών Κέντρων Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης» (ΣΚΑΕ), με σκοπό την προετοιμασία και την υποστήριξη μαθητών που θα συμμετάσχουν στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ,που δεν περιλαμβάνονται στα αντίστοιχα Ωρολόγια Προγράμματα.
Όμως, η υπουργική απόφαση 3752/ΓΔ4 για την « Οργάνωση και λειτουργία σχολικών κέντρων αντισταθμιστικής εκπαίδευσης ως προς την ενισχυτική διδασκαλία για το σχολικό έτος 2020-2021» , δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ μόλις την 14 Ιανουαρίου 2021 ( ΦΕΚ Β΄68) και δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη, ούτε και μέσω τηλεκπαίδευσης, η αξία της οποίας είναι σταθμιστέα για κάποια από αυτά τα μαθήματα ( Σχέδιο, Αρμονία κ.λπ) .
Ειδικά για τα μαθήματα του Γραμμικού και Ελευθέρου Σχεδίου, οι μαθητές δύο μήνες πριν τις εξετάσεις δεν έχουν διδαχθεί ούτε μία ώρα μάθημα ούτε στα ΣΚΑΕ ούτε μέσω τηλεκπαίδευσης . Αυτό έχει μεγάλη επίδραση στους υποψηφίους π.χ. για τις Αρχιτεκτονικές Σχολές που από τα ειδικά μαθήματα του Γραμμικού και Ελεύθερου Σχεδίου προσδοκούν να συγκεντρώσουν έως και 4000 μόρια
Οι μαθητές αναγκάζονται, για να προετοιμαστούν, να στρέφονται σε ιδιαίτερα μαθήματα με φυσική παρουσία , κόστους περίπου 600 € το μήνα ή 50 € την ώρα, εντός της πανδημίας, δημιουργώντας πρόσθετες ανισότητες για τους μαθητές της περιφέρειας , αλλά και πανελλαδικά για τους μαθητές που δεν μπορούν να αντέξουν το οικονομικό βάρος .
Δημιουργείται μια τεράστια ανισότητα σε σχέση με την εξέταση στα ειδικά μαθήματα του ελεύθερου και γραμμικού σχεδίου ανάμεσα στους λίγους νέους που έχουν την οικονομική δυνατότητα να παρακολουθήσουν ιδιαίτερα μαθήματα και στους πολλούς , στα αστικά κέντρα και στην περιφέρεια ,που δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτό το δυσβάστακτο κόστος.
Ερωτάται η Υπουργός
Πως σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε τις ανισότητες που προκύπτουν για τους μαθητές στη διδασκαλία του Γραμμικού και του Ελευθέρου σχεδίου , και πως θα εξασφαλιστούν οι ίσες ευκαιρίες και το αδιάβλητο κατά την εξέταση στις Πανελλαδικές εξετάσεις, ανάμεσα στους έχοντες και κατέχοντες που έχουν προετοιμαστεί επαρκώς και στη μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών που δεν έχουν προετοιμαστεί καθόλου , δύο μήνες πριν τις εξετάσεις, με υπαιτιότητα της Κυβέρνησης ?