Η Βουλευτής Β3 Νοτίου Τομέα Αθηνών Σοφία Σακοράφα κατέθεσε στις 29/6/2021 ερώτηση προς τον Υπουργό Εξωτερικών, κ. Νικόλαο-Γεώργιο Δένδια με θέμα Υβριστικό, χυδαίο και απαράδεκτο σχόλιο στελέχους του Υπ. Εξωτερικών.
Το κείμενο της ερώτησης:
Στις 31.12.2020, στέλεχος του Διπλωματικού Σώματος, που υπηρετεί στο εξωτερικό με βαθμό αντίστοιχο του Πρεσβευτικού, ανάρτησε σε μέσο κοινωνική δικτύωσης σε διαδικτυακή συζήτηση λογαριασμού σελίδας κοινωνικής δικτύωσης, το ακόλουθο σχόλιο : «οι δυτικοί εξακολουθούν να ξεχωρίζουν τον ερντογκαν από την Τουρκία. Μοιάζουν με τους καψουρεμένους κερατάδες που πάντα ελπίζουν να επιστρέψει αυτή που τους έφτυσε. Το χειρότερο όμως είναι ότι αν τυχόν γυρίσει θα σφάξουν το μόσχο το σιτευτό που μάλλον είμαστε εμείς….».
Το σχόλιο αυτό, επιχειρεί να μεταφέρει στη διεθνή πολιτική σκηνή τη συνολική άποψη του συντάκτη για τις ανθρώπινες σχέσεις και αναπαράγει κατά τρόπο απαράδεκτο πρότυπα απαξίας της γυναικείας προσωπικότητας. Προβάλλει το πατριαρχικό στερεότυπο του άνδρα-ιδιοκτήτη, το κοινωνικό status του οποίου προσδιορίζεται και από τη συμπεριφορά της γυναίκας. Προβάλλει ειδικότερα την εικόνα γυναίκας που απατά και “φτύνει” τον “καψουρεμένο κερατά”, η οποία, επίσης, κατά την άποψη του αυτουργού του σχολίου, δεν έχει δικαίωμα ανώδυνης επιστροφής, διότι αυτή σημαίνει αδυναμία και ανεπάρκεια του άντρα-αφέντη. Ο συντάκτης, βέβαια, με την ακραία σεξιστική διατύπωσή του, κατορθώνει να απαξιώνει, ταυτόχρονα, και την εικόνα του άνδρα.
Επίσης, όμως, το σχόλιο αυτό, εκθέτει απαράδεκτα και τη χώρα και την Κυβέρνηση, αφού αναφέρεται σε διεθνείς δυνάμεις και σύμμαχες χώρες, που ως “καψουρεμένοι κερατάδες” θα δεχθούν πίσω τον Τούρκο Πρόεδρο που τους έφτυσε και μάλιστα σφάζοντας εμάς, την Ελλάδα, σαν το μόσχο τον σιτευτό. Η εικόνα των “δυτικών” ως “καψουρεμένων κερατάδων”, μέσω του δημοσίου λόγου του στελέχους που εκπροσωπεί τη χώρα στο εξωτερικό, κάθε άλλο παρά προάγει τις διεθνείς σχέσεις της χώρας μας. Το σχόλιο προσβάλλει ευθέως κυβερνήσεις χωρών με τις οποίες, μεταξύ και άλλων, το Υπουργείο Εξωτερικών, σύμφωνα με τη θεσμική του αποστολή και υποχρέωση, συνεργάζεται για να προάγει τη διεθνή νομιμότητα επιδιώκοντας την περιφερειακή και διεθνή σταθερότητα, αλλά και την προαγωγή των πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων της Χώρας σε διμερές και πολυμερές επίπεδο.
Ταυτόχρονα, όμως, το σχόλιο εκθέτει και την Κυβέρνηση και την ελληνική εξωτερική πολιτική, αφού παρουσιάζει ότι υπάρχει ανεπαρκής ελληνική στάση, η οποία δίνει, εντέλει, δικαίωμα “σφαγής” της χώρας μας, σύμφωνα με το σενάριό του.
Είναι προφανές ότι, η δημοσιοποίηση και η ευρεία αναπαραγωγή του συγκεκριμένου σχολίου θίγει την υπόσταση και το κύρος της Υπηρεσίας του αυτουργού του αλλά και του ελληνικού Υπ. Εξωτερικών γενικότερα, δηλαδή και τη διεθνή εικόνα της χώρας. Έχει δε ακόμα μεγαλύτερη επικινδυνότητα από καμία απλή ανάρτηση, αφού μπορεί να αποτελέσει εργαλείο ιδιοτελούς και ανθελληνικής εκμετάλλευσης από οιονδήποτε παράγοντα των διεθνών σχέσεων. Είναι γνωστό ότι κάτι τέτοιο είναι σύνηθες και στις διεθνείς και ειδικά στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
Σε κάθε περίπτωση, το απαράδεκτο αυτό σχόλιο προσβάλει ιδίως τις Ελληνίδες και τους Έλληνες, το Ελληνικό κράτος και την εκπροσώπησή του, τόσο σε επίπεδο Κυβέρνησης όσο και σε αυτό της Διπλωματίας.
Σύμφωνα με τον Οργανισμό του Υπουργείου Εξωτερικών «Για θέματα που δεν ρυθμίζονται από τον παρόντα εφαρμόζονται, αναλόγως, οι διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα» (άρθρο 19). Αυτός δε, ορίζει ότι κάθε υπάλληλος «…οφείλει να συμπεριφέρεται εντός και εκτός της υπηρεσίας κατά τρόπο ώστε να καθίσταται άξιος της κοινής εμπιστοσύνης» (άρθρο 27 § 1). Αλλά και κατά τη θεωρία του Διοικητικού Δικαίου, «Παρεκτροπαί υπαλλήλων εις τον ιδιωτικόν των βίον αντανακλώσιν επιζημίως επί της αξιοπρεπείας του Κράτους, διασύρουσι το γόητρον των δημοσίων υπηρεσιών και κλονίζουσι την εμπιστοσύνην των διοικουμένων επί το έργον της διοικήσεως και της δικαιοσύνης επί την χρηστότητα των οργάνων αυτής.» (Μιχαήλ Δένδια, Διοικητικόν Δίκαιον, Αθήνα 1957, σελ. 272). Η σημασία όλων αυτών γίνεται ακόμα πιο κρίσιμη, όταν ο “υπάλληλος” έχει από τη θέση του και ευθύνη διεθνούς εκπροσώπησης της χώρας
Επειδή το συγκεκριμένο σχόλιο απέχει κατά πολύ από τα όρια ευπρέπειας λόγου και πολιτικού πολιτισμού, που επιβάλλονται, και ηθικά και νομικά, σε όλα τα στελέχη της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης, και ακόμη περισσότερο σε όσους εκπροσωπούν τη χώρα μας στο εξωτερικό.
Επειδή, σε περίπτωση που δεν υπήρξε καμία αντίδραση, συνάγεται εύλογα και αναπόφευκτα το συμπέρασμα ότι η Ελληνική Κυβέρνηση και το Υπ. Εξωτερικών θεωρούν αποδεκτές τέτοιου είδους πρακτικές ή και, ακόμη περισσότερο, συμμερίζονται και το περιεχόμενο του σχολίου.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
(1). Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο Εξωτερικών και οι αρμόδιες υπηρεσίες του, για το συγκεκριμένο ζήτημα και, σε κάθε περίπτωση, ποιες είναι οι προθέσεις σας ως προς την αντιμετώπισή του και για την προστασία της εικόνας και των διεθνών σχέσεων της χώρας μας ;
(2). Υπήρξαν επώνυμες καταγγελίες ή αναφορές για το συγκεκριμένο θέμα και, εάν, ναι, ποια ήταν η απάντηση και η υπηρεσιακή αντίδραση ;
Επίσης, σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής των Ελλήνων και για την ενημέρωση του Σώματος
Καλείται ο κ. Υπουργός να καταθέσει
(1). Τις τυχόν Καταγγελίες, Αναφορές ή Αιτήσεις που έχουν κατατεθεί στις Υπηρεσίες του Υπ. Εξωτερικών, σε σχέση με το συγκεκριμένο απαράδεκτο δημόσιο σχόλιο.
(2). Κάθε έγγραφο που αποτυπώνει την υπηρεσιακή ή κάθε είδους αντίδραση, ως προς τη διερεύνηση του ζητήματος και τις περαιτέρω ενέργειες επ’ αυτού, καθώς και κάθε διοικητικό στοιχείο οιασδήποτε ανταπόκρισης σε σχέση με τις κατατεθείσες τυχόν σχετικές Καταγγελίες Αναφορές ή Αιτήσεις.