Η Βουλευτής Β3 Νοτίου Τομέα Αθηνών Σοφία Σακοράφα κατέθεσε στις 29/7/2021 ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Νίκη Κεραμέως με θέμα Άρση αδικίας σε βάρος Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για την Πιστοποίηση Επιμόρφωσης (Σεμιναρίων).
Το κείμενο της ερώτησης:
Οι εκπαιδευτικοί ΠΕ Β’ θμιας εκπαίδευσης εντάχθηκαν στους κλάδους εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και ειδικότερα προβλέπεται (με τη διάταξη του άρθρ. 22 § 1 περ. β του ν.3699/2008) ως τυπικό προσόν πρόσληψης, για τους Αναπληρωτές και Ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, να «έχουν παρακολουθήσει ετήσιο σεμινάριο επιμόρφωσης στην ΕΑΕ από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους κρατικούς φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, αποδεδειγμένης διάρκειας τουλάχιστον τετρακοσίων (400) ωρών». Επίσης, στη συνέχεια ορίζεται ότι «Σεμινάρια ετήσιας διάρκειας στη ΕΑΕ, που έχουν υλοποιηθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, από Πανεπιστήμια (…) αναγνωρίζονται ως ισότιμα με τα ανωτέρω σεμινάρια τετρακοσίων (400) ωρών.» Αυτή η νομοθετική πρόνοια επαναλήφθηκε ομοιόμορφα και στο άρθρο 47 του Ν 3848/10 αλλά και σε μεταγενέστερα νομοθετήματα που αφορούν στο συγκεκριμένο προσόν.
Υπάρχει σημαντικός αριθμός εκπαιδευτικών, που, ακολουθώντας την κείμενη νομοθεσία και επιδεικνύοντας εμπιστοσύνη προς τη Διοίκηση, παρακολούθησαν την περίοδο 2009-2010 ετήσιο πρόγραμμα εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή, συνολικής διάρκειας 400 ωρών, και έλαβαν το σχετικό πιστοποιητικό.
Σημειώνεται ότι, πάντοτε, τον τρόπο διεξαγωγής των σεμιναρίων όριζαν αποκλειστικά και μόνο τα Πανεπιστήμια ή/και οι ισότιμοι αναγνωρισμένοι από τη Διοίκηση φορείς. Έτσι, π.χ., ένα πρόγραμμα καθημερινής 4ωρης παρακολούθησης ολοκληρώνονταν σε 5 μήνες, ενώ Σεμινάριο με μαθήματα μόνο τα Σαββατοκύριακα μπορεί να απαιτούσε και πάνω ένα έτος για την ολοκλήρωσή του
Οι εκπαιδευτικοί αυτοί, με βάση την επιτυχή παρακολούθηση σεμιναρίου 400 ωρών, εντάσσονταν στους Πίνακες Αναπληρωτών-Ωρομισθίων, μέχρι την ψήφιση του ν. 4589/19, με τη χορήγηση της αντίστοιχης κάθε φορά μοριοδότησης. Έτσι, πολλοί αυτούς είχαν έως τότε επιλεγεί και υπηρέτησαν, ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι.
Με το άρθρο 58 Ν. 4589/19 ανατράπηκαν δικαιώματα και προσδοκίες που η ίδια η πολιτεία είχε θεσμοθετήσει και εφάρμοζε, πάγια και μακρόχρονα, επί 11 χρόνια, αφού προστέθηκε επί πλέον όρος, για ελάχιστη διάρκεια των σεμιναρίων τουλάχιστον επτά (7) μηνών. Μάλιστα δε, η συγκεκριμένη διάταξη ορίστηκε και με αναδρομική ισχύ, καταλαμβάνοντας και τους εκπαιδευτικούς που είχαν ολοκληρώσει τα Σεμινάρια (των “400 ωρών”) και πριν τη θέση σε ισχύ του νόμου αυτού (Ν. 4589/19).
Εδώ, είναι προφανές ότι η αναδρομική ισχύς της συγκεκριμένης διάταξης αντιβαίνει σε βασική αρχή του κράτους δικαίου, την αρχή της εμπιστοσύνης του πολίτη προς τη Διοίκηση, η οποία δεν επιτρέπεται να ενεργεί κατά τρόπο αντίθετο προς τις προσδοκίες που η ίδια έχει δημιουργήσει προς τον διοικούμενο επί μακρόν ούτε να μετέρχεται αντιφατικές συμπεριφορές.
Επειδή με τη συγκεκριμένη αντιφατική και άδικη, ή αλλιώς δυσμενώς διακριτική, αναδρομική ρύθμιση, οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί αποκλείονται από τον επικουρικό πίνακα εκπαιδευτικών ΕΑΕ και στερούνται το δικαίωμά τους στην εργασία, μόνο και μόνο γιατί κάποια σεμινάρια, του ίδιου πραγματικού χρόνου επιμόρφωσης, είχαν ολοκληρωθεί σε χρόνο μικρότερο των επτά μηνών (έστω και για ελάχιστες ημέρες).
Επίσης, λόγω της αναδρομικότητας του άρθρου 58 Ν. 4589/2019, στερούνται και τα 2 μόρια για την κατάταξη, τόσο στον Πίνακα Α΄ άρθρ. 57 «Κριτήρια αξιολογικού πίνακα εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης» όσο και στον Πίνακα Β΄ άρθρ. 58 « Κριτήρια αξιολογικού Πίνακα Εκπαιδευτικών ΕΑΕ». Μάλιστα δε, παραδόξως, στους ίδιους Πίνακες, μοριοδοτούνται (με 2 μόρια) σεμινάρια 300 ωρών, επειδή ολοκληρώθηκαν σε χρόνο ανώτερο των 7 μηνών, και όχι τα σεμινάρια, με το ίδιο αντικείμενο, των 400 ωρών (100 ώρες περισσότερες), μόνο επειδή ολοκληρώθηκαν 10 ή 15 μέρες πριν τη συμπλήρωση των 7 ημερολογιακών μηνών !
Επειδή η παραπάνω άδικη δυσμενής αντιμετώπιση μπορεί και πρέπει να διορθωθεί και αποκατασταθεί, με νομοθετική τροποποίηση και ειδικότερα να προστεθεί στις οικείες ως άνω διατάξεις εδάφιο, ως εξής : «Ετήσια σεμινάρια επιμόρφωσης στην ΕΑΕ από Α.Ε.Ι. ή άλλου φορέα του δημόσιου τομέα που εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αποδεδειγμένης διάρκειας τουλάχιστον τριακοσίων (400) ωρών, που πραγματοποιήθηκαν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου αναγνωρίζονται ως ισότιμα με τα ανωτέρω».
Ερωτάται η κ. Υπουργός
Έχει η Κυβέρνηση την πρόθεση να αποκαταστήσει άμεσα την αδικαιολόγητη, άδικη και δυσμενή διακριτική μεταχείριση αυτής της κατηγορίας εκπαιδευτικών, με την αναγκαία τροποποίηση των σχετικών νομοθετικών προβλέψεων ;