Ερώτηση κατέθεσε η Κ.Ο. του ΜέΡΑ25 προς την κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα: Σχετικά με την εγκύκλιο για τις Πανελλαδικές υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες της 12ης/1/2023
Στις 12/1/2023 το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε εγκύκλιο σχετικά με την υποβολή δικαιολογητικών για προφορική ή γραπτή εξέταση υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, βάσει του Ν.3699/2008, στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ΓΕΛ και ΕΠΑΛ έτους 2023, για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η εγκύκλιος μεριμνά για ξεχωριστό τρόπο εξέτασης (προφορικά ή με άλλες χρονικές προβλέψεις) μαθητών και μαθητριών με αναπηρία, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στο φάσμα του αυτισμού, καθώς και υποψήφιων που πάσχουν από κάταγμα ή άλλη προσωρινή βλάβη των άνω άκρων, η οποία καθιστά αδύνατη τη χρήση τους για γραφή κατά τη διάρκεια της περιόδου των πανελλαδικών εξετάσεων.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με το σημείο 2, προφορικά εξετάζονται οι υποψήφιοι με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, εφόσον υποβάλουν αξιολογική έκθεση ότι έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση.
Η εγκύκλιος προβλέπει επίσης τους φορείς που μπορούν να εκδίδουν παρόμοια πιστοποιητικά όπως τα ΚΕΔΑΣΥ, ΚΕΔΔΥ, Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα κ.ο.κ.
Για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2023 η υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών πρέπει να έχει γίνει έως το τέλος Ιανουαρίου 2023, μέσα σε ελάχιστες δηλαδή ημέρες από την έκδοση της εγκυκλίου και την ενημέρωση των ενδιαφερομένων.
Στην εγκύκλιο, αλλά και στο σχετικό νόμο Ν.3699/2008 δυστυχώς δεν υπάρχει μνεία περιπτώσεων «γενικευμένων μαθησιακών δυσκολιών». Ωστόσο, πολλές από τις διαγνώσεις που έχουν γίνει από τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου αφορούν τέτοια διάγνωση.
Υπενθυμίζουμε ότι τα παιδιά με γενικευμένες μαθησιακές δυσκολίες έχουν κάποια χαρακτηριστικά γνωρίσματα όπως: βραδύτερο ρυθμό μάθησης, μειωμένη πρόσληψη αφηρημένων εννοιών, μειωμένη προσοχή και συγκέντρωση, αντίληψη και μνήμη, περιορισμένες ικανότητες κριτικής σκέψης και επίλυσης προβλημάτων καθημερινής ζωής, δυσκολίες μεταφοράς, γενίκευσης πληροφοριών και γνώσεων, δυσκολίες στον κινητικό συντονισμό, στην αδρή και λεπτή κινητικότητα, αναποτελεσματικές επικοινωνιακές δεξιότητες, χαμηλότερη κοινωνική προσαρμοστικότητα κ.ά.
Ερωτάται η κ. Υπουργός Παιδείας
1. Σκοπεύει να επιληφθεί του θέματος άμεσα ώστε να υπάρξει η δέουσα και ανάλογη με τις προαναφερθείσες περιπτώσεις μέριμνα για τα παιδιά με προβλήματα με «γενικευμένες μαθησιακές δυσκολίες»;
2. Προτίθεται να δώσει παράταση στις διαδικασίες, ώστε οι γονείς και τα παιδιά να μην πιεστούν υπέρμετρα και να μην χάσουν τις προβλεπόμενες διορίες.
Οι ερωτώντες/ούσες Βουλευτές/τριες
Γιάνης Βαρουφάκης
Μαρία Απατζίδη
Κρίτων Αρσένης
Κλέων Γρηγοριάδης
Γιώργος Λογιάδης
Σοφία Σακοράφα