Ερώτηση της Κ.Ο. του ΜέΡΑ25 προς τους κ.κ. Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών & Οικονομικών με θέμα: Λειτουργία νυχτερινής λεωφορειακής γραμμής στον άξονα της Λεωφόρου Μεσογείων.
Ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός του ΟΑΣΑ για δρομολόγια 24ωρης λειτουργίας περιλαμβάνει:
- τέσσερις (4) λεωφορειακές γραμμές (Χ14 Σύνταγμα–Κηφισιά, 040 Πειραιάς–Σύνταγμα, 500 Πειραιάς–Κηφισιά, 790 Γλυφάδα–Περιστέρι),
- μια (1) γραμμή τρόλεϊ (11 Α. Πατήσια– Παγκράτι–Ν. Ελβετία) και
- τις Λεωφορειακές γραμμές Express Αεροδρομίου οι οποίες έχουν περιορισμούς επι-βίβασης και αποβίβασης: στην κατεύθυνση προς αεροδρόμιο υπάρχει περιορισμός ΑΠΟΒΙΒΑΣΗΣ ενώ στην κατεύθυνση από αεροδρόμιο υπάρχει περιορισμός ΕΠΙΒΙ-ΒΑΣΗΣ.
Ως αποτέλεσμα, πλήθος περιοχών της πόλης μένουν χωρίς κάλυψη από Μέσα Μαζικής Με-ταφοράς κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Λεωφόρου Μεσογείων η οποία διέρχεται από ή ε-φάπτεται στα όρια πέντε (5) Καλλικρατικών Δήμων της πρωτεύουσας: Παπάγου–Χολαργού, Φιλοθέης–Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αγίας Παρασκευής και Παλλήνης. Ο άξονας της Λεωφόρου Μεσογείων δεν έχει εξυπηρέτηση από καμία από τις παραπάνω λεωφορεια-κές γραμμές πλην της Χ95 γραμμής Express Αεροδρομίου με τους περιορισμούς που αναφέρθηκαν.
Ως εκ τούτου, οι κάτοικοι στους όμορους της Λεωφόρου Μεσογείων Δήμους, που είναι εργα-ζόμενοι σε καταστήματα του κέντρου της Αθήνας με νυχτερινά ωράρια λειτουργίας ή νέοι/ες που βγαίνουν να διασκεδάσουν στο κέντρο της Αθήνας, είτε υποχρεώνονται στη χρήση του ταξί με διπλή νυχτερινή χρέωση, είτε αναμένουν την έναρξη των πρώτων πρωϊνών δρομολογίων των ΜΜΜ, είτε, ακόμα χειρότερα, υποχρεώνονται στη χρήση ΙΧ αυτοκινήτου. Επιπλέον, οι επισκέπτες και οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις με νυχτερινό ωράριο επί και πλησίον της Λεωφόρου Μεσογείων, επίσης αντιμετωπίζουν το ίδιο πρό-βλημα. Το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας της γραμμής 3 του Μετρό, κατά 2 ώρες κάθε Παρασκευή και Σάββατο βράδυ, δεν επαρκεί για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Το «Δίκτυο Πολιτών Χολαργού – Παπάγου» κατέθεσε τη με αρ. πρωτ. 8234/24.05.2019 επι-στολή-αίτημα στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.) ζητώντας να εξεταστεί η λειτουργία νυχτερινής λεωφορειακής γραμμής στον άξονα της Λεωφόρου Μεσογείων. (σχ.1)
Στην επιστολή επισημαίνουν ότι, στην επικείμενη υπογραφή σύμβασης ανάθεσης «Μελέτης – εμπειρογνωμοσύνης αξιολόγησης του υφιστάμενου συγκοινωνιακού δικτύου και προ-διαγραφής παρεμβάσεων για την ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς» που βρι-σκόταν σε εξέλιξη το 2019, χρειαζόταν να ενταχθεί και ο σχεδιασμός και η λειτουργία νυχτερινής λεωφορειακής γραμμής στον άξονα της Λεωφόρου Μεσογείων. Εναλλα-κτικά, η γραμμή EXPRESS Χ 95 του Αεροδρομίου, με άρση των περιορισμών επιβίβα-σης – αποβίβασης για τις νυχτερινές ώρες, μπορεί να εξυπηρετήσει τον άξονα της λεω-φόρου Μεσογείων.
Η απάντηση του Ο.Α.Σ.Α. (αρ. πρωτ. 8714/04.06.2019) ήταν καταρχήν αρνητική, πλην όμως άφηνε ανοιχτό το ζήτημα να εξεταστεί η πρόταση στο μέλλον. (σχ. 2)
Πράγματι, στις 19/07/2019 υπεγράφη Σύμβαση (αρ. 47/2019) μεταξύ Ο.Α.Σ.Α. και κοινοπρα-ξίας ΝΑΜΑ-ΕΡΑΣΜΟΣ για την ανάθεση της Μελέτης αξιολόγησης του υφιστάμενου συ-γκοινωνιακού δικτύου και των προδιαγραφών παρεμβάσεων, με χρονοδιάγραμμα 6 μη-νών και κόστος € 69.990,00 πλέον Φ.Π.Α.. (ανάθεση σχ.3 και αναρτήσεις εξόφλησης σχ. 4.1,4.2,4.3)
Τα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων Παπάγου–Χολαργού, Αγίας Παρασκευής, Χαλανδρίου, Παλλήνης και Φιλοθέης–Ψυχικού έλαβαν διαδοχικά ομόφωνες αποφάσεις για την υπο-βολή του αιτήματος των πολιτών στον Ο.Α.Σ.Α. ( σχ.5, σχ.6, σχ.7, σχ.8 και σχ.9)
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής έκανε ομόφωνα αποδεκτή την πρόταση για τη στήριξη του αιτήματος στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.) για την εξυπηρέτηση του άξονα της Λεωφόρου Μεσογείων τις νυχτερινές ώρες από τη γραμμή EXPRESS Χ 95 του Αεροδρομίου, με άρση του ειδικού καθεστώτος λειτουργίας τις μετα-μεσονύκτιες ώρες. Επισυνάπτεται η απόφαση 171/2022 του Περιφερειακού Συμβουλίου και το Διαβιβαστικό της απόφασης στον Ο.Α.Σ.Α. και τους Δημάρχους των πέντε δήμων που στήριξαν το αίτημα. (σχ. 10 και σχ. 11)
- Πρόσφατα, (1/12/2022) προκηρύχτηκε Διεθνής Ηλεκτρονικός Ανοικτός Διαγωνισμός για νέα Μελέτη με τίτλο «Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής». Έχει εκτιμώμενη αξία σύμ-βασης € 2.376.162,65 (χωρίς ΦΠΑ) και χρόνο παράδοσης 23 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Επειδή
- τα σοβαρά προβλήματα στη μετακίνηση με ασφάλεια κατά τις νυχτερινές ώρες είναι υ-παρκτά, με αυξανόμενη πιθανότητα τροχαίων ατυχημάτων τις μεταμεσονύκτιες ώρες (με θύματα κυρίως νέες και νέους) και παράλληλα αυξάνεται το κόστος μετακίνησης, αυξά-νεται η κατανάλωση καυσίμων, αυξάνεται η επιβάρυνση του περιβάλλοντος, κ.α.
- υποβαθμίζεται το δικαίωμα της απρόσκοπτης μετακίνησης εντός του αστικού ιστού και μάλιστα από και προς την εργασία και υπονομεύονται οι πολιτικές ενίσχυσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς,
- έχουν περάσει 3,5 χρόνια από την υποβολή του αιτήματος του «Δικτύου Πολιτών Χολαρ-γού – Παπάγου» στον Ο.Α.Σ.Α. (24/05/2019) και δεν έχει δοθεί μέχρι σήμερα ούτε μόνιμη, ούτε έστω προσωρινή / μεταβατική λύση στο αίτημα, παρότι έχει εκπονηθεί η «Μελέτη – εμπειρογνωμοσύνης αξιολόγησης του υφιστάμενου συγκοινωνιακού δικτύου και προδια-γραφής παρεμβάσεων για την ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς» από το Α’ εξά-μηνο του 2020
- η ολοκλήρωση της νέας μελέτης του Ο.Α.Σ.Α. με τίτλο «Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής» της οποίας ο Διεθνής Ηλεκτρονικός Ανοικτός Διαγωνισμός προκηρύχτηκε την 1/12/2022, συνεπάγεται αναμονή για τουλάχιστον άλλα 2,5 χρόνια μόνο για την παρα-λαβή της μελέτης
- στην εναλλακτική λύση της άρσης περιορισμών στη γραμμή EXPRESS Χ 95 του Αερο-δρομίου η εξυπηρέτηση των επιβατών οφείλει να ιεραρχείται ως προτεραιότητα από τον Ο.Α.Σ.Α. και όχι ζητήματα όπως το διαφορετικό κόμιστρο ή η επικύρωση των εισιτηρίων. Ως γνωστόν, διαφορετικό κόμιστρο ή ακόμη και δωρεάν μετακίνηση ισχύει στα Μέσα Μα-ζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) για διάφορες κατηγορίες πολιτών. Αυτό όμως δεν λειτουργεί ως απαγορευτικό εμπόδιο στη μετακίνησή τους με τα ΜΜΜ. Ακόμη και στις λεωφορειακές γραμμές του αεροδρομίου υπάρχουν επιβάτες με διαφορετικό κόμιστρο ή διαφορετικές κάρτες ΟΑΣΑ (π.χ. εργαζόμενοι στον αερολιμένα, εισιτήρια ατομικά ή ομαδικά που έχουν αγοραστεί από αυτόματους πωλητές, κ.α.). Αυτά δεν ελέγχονται από τους οδηγούς των οχημάτων. Σε κάθε περίπτωση απαιτείται επικύρωση που επαφίεται στον επιβάτη.
- επιπλέον, το ζήτημα της χρονικής καθυστέρησης στην εκτέλεση των δρομολογίων της γραμμής EXPRESS Χ 95 λόγω της άρσης του ειδικού καθεστώτος δεν υφίσταται, διότι μετά τα μεσάνυχτα δεν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση (όπως κατά τη διάρκεια της ημέρας) και η επιβατική κίνηση είναι μειωμένη. Συνεπώς για την εκτέλεση των μεταμεσο-νύκτιων δρομολογίων δεν απαιτούνται 60 λεπτά, όπως είναι ο συνήθης χρόνος, αλλά σημαντικά λιγότερος, πράγμα που επιτρέπει την άρση του περιορισμού χωρίς συνέπειες. Αυτό μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί από τα στατιστικά στοιχεία της τηλεματικής καθώς και των ακυρούμενων εισιτηρίων από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 5 π.μ..
Για τους λόγους αυτούς ερωτώντα οι κ.κ. Υπουργοί Μεταφορών & Υποδομών και Οικονομικών
1. Γιατί στο πλαίσιο της «Μελέτης – εμπειρογνωμοσύνης αξιολόγησης του υφιστάμενου συγκοινωνιακού δικτύου και προδιαγραφής παρεμβάσεων για την ανάπτυξη των μέ-σων μαζικής μεταφοράς» που βρισκόταν σε εξέλιξη το 2019 δεν προβλέφθηκε ο επα-νασχεδιασμός δρομολογίου που θα εξυπηρετούσε και τη Λεωφόρο Μεσογείων και κατ’ επέκταση τους κατοίκους πέντε (5) Δήμων της Αττικής, παρά την όχληση που υπήρξε;
2. Δεδομένου ότι ο Ο.Α.Σ.Α. επικαλείται στην απάντησή του τις περιορισμένες δυνατότη-τες της Ο.ΣΥ. ΑΕ σε προσωπικό και τροχαίο υλικό, οι οποίες δεν επιτρέπουν την ί-δρυση νυχτερινής λεωφορειακής γραμμής που θα διέρχεται από τον άξονα της Λεω-φόρου Μεσογείων, τι προτίθεται να κάνει το Υπουργείο σας ώστε να καλύψει τα υπαρ-
κτά κενά στο συγκοινωνιακό σχεδιασμό; Έχει την πρόθεση η Κυβέρνηση και το Υ-πουργείο Οικονομικών να διαθέσει τους απαιτούμενους πόρους ώστε να εξασφαλιστεί το δικαίωμα στη μετακίνηση;
3. Δεδομένου ότι επιβάλλεται, μετά από 3,5 χρόνια αναμονής, να δοθεί έστω προσωρινή / μεταβατική λύση όπως είναι η άρση του ειδικού καθεστώτος λειτουργίας, δηλαδή άρση των περιορισμών επιβίβασης – αποβίβασης τις μεταμεσονύκτιες ώρες, της γραμ-μής EXPRESS Χ 95 του Αεροδρομίου: Εξετάζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου σας η εναλλακτική αυτή πρόταση ώστε τις νυχτερινές ώρες να εξυπηρετεί τους εργαζόμενους και τη νεολαία πέντε Δήμων; Πώς αξιολογείται από τις υπηρεσίες σχεδιασμού η προαναφερθείσα μειωμένη κυκλοφοριακή και επιβατική κίνηση στη γραμμή Χ95 τις νυχτερινές ώρες αλλά και η ενίσχυση των εσόδων του ΟΑΣΑ;
4. Ποιες αναβαθμίσεις ή άλλες παρεμβάσεις εξετάζονται για την ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς στο ειδικό πλαίσιο των νυχτερινών δρομολογίων;
Επίσης, σύμφωνα με το Κανονισμό της Βουλής των Ελλήνων και για την ενημέρωση του Σώματος, καλείται ο κ. Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών να καταθέσει
Α. τα παραδοτέα της «Μελέτης / Εμπειρογνωμοσύνης αξιολόγησης υφιστάμενου συγκοινω-νιακού δικτύου και προδιαγραφής παρεμβάσεων για την ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς» όπως παραλήφθηκαν από την κοινοπραξία «ΝΑΜΑ ΑΕ» – ΕΡΑΣΜΟΣ ΣΥΜ-ΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΕΠΕ » σύμφωνα με την με αρ. 47/2019 υπογραφείσα σύμβαση με τον Ο.Α.Σ.Α. ΑΕ.
Β. την αλληλογραφία μεταξύ Ο.Α.Σ.Α. και όμορων Δήμων και με την Περιφέρεια Αττικής, σχετική με τις συνημμένες οχλήσεις αυτών.
Γ. τα στατιστικά στοιχεία της τηλεματικής για το χρόνο εκτέλεσης των μεταμεσονύκτιων δρο-μολογίων, τη σύγκριση αυτού του χρόνου με τα ημερήσια δρομολόγια καθώς και τον αριθμό ακυρούμενων εισιτηρίων από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 5 π.μ. ανά δρομολόγιο.
Σχετικά συνημμένα αρχεία
Σχ. 1: Επιστολή στον ΟΑΣΑ ΑΕ με αρ. πρωτ. 8234/24.05.2019
Σχ. 2: Απάντηση του ΟΑΣΑ ΑΕ με αρ. πρωτ. 8714/04.06.2019
Σχ. 3: Σύμβαση αρ. 47/2019 ΟΑΣΑ & ΝΑΜΑ-ΕΡΑΣΜΟΣ &
Σχ. 4.1,4.2,4.3: Εντολές εξόφλησης
Σχ. 5: Απόφαση 141/2019 Δ.Σ. Παπάγου-Χολαργού
Σχ. 6: Απόφαση 259/2019 Δ.Σ. Αγίας Παρασκευής
Σχ. 7:Απόφαση 440/2019 Δ.Σ. Χαλανδρίου
Σχ. 8:Απόφαση 276/2019 Δ.Σ. Παλλήνης
Σχ. 9:Απόφαση 21/2020 Δ.Σ. Φιλοθέης–Ψυχικού
Σχ. 10:Απόφαση 171/2022 του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής Σχ. 11:Διαβιβαστικό της απόφασης του ΠΕ.ΣΥ. Αττικής στον ΟΑΣΑ
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Γιάνης Βαρουφάκης
Μαρία Απατζίδη
Κρίτων Αρσένης
Κλέων Γρηγοριάδης
Γιώργος Λογιάδης
Σοφία Σακοράφα