ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ευθύνες στην ελληνική Κυβέρνηση επιρρίπτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη μη τήρηση της νομοθεσίας όσον αφορά στο θέμα της ρύπανσης στη Χαλκιδική, από τις δραστηριότητες εκμετάλλευσης του μεταλλείου της εταιρείας “Ελληνικός Χρυσός”, απαντώντας σε ερώτηση της Ευρωβουλευτού και εκ νέου υποψήφιας με το ΜέΡΑ25 Σοφίας Σακοράφα, που είχε κατατεθεί με αφορμή σχετική Έκθεση Περιβαλλοντικής Επιθεώρησης. Στην ερώτηση υπήρχε η επισήμανση ότι υπάρχουν επιστημονικές αποδείξεις πως η εταιρεία ρυπαίνει παράνομα και δεν δείχνει καμία διάθεση συμμόρφωσης προς τις σχετικές υποχρεώσεις της, καθώς και ότι η Ε.Ε. οφείλει να ενεργοποιηθεί για την παύση της απαράδεκτης ρύπανσης έτσι ώστε να μην συνεχίζεται η εγκληματική αδιαφορία και πρακτική της υπεύθυνης εταιρείας.
Η Ε.Ε. στην απάντησή της προσθέτει στη συνέχεια ότι «εφόσον από τα αποδεικτικά στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί προκύψει συστημική παραβίαση του δικαίου της ΕΕ, η Επιτροπή θα εξετάσει το ενδεχόμενο ανάληψης περαιτέρω δράσης όπου αρμόζει», μεταθέτοντας τις ενέργειές της για τήρηση της νομιμότητας στις “ελληνικές καλένδες”.
Ακολουθούν τα κείμενα τόσο της Ερώτησης όσο και της Απάντησης :
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-001246/2019
προς την Επιτροπή
Άρθρο 130 του Κανονισμού
Sofia Sakorafa (GUE/NGL)
Θέμα: Ρύπανση και προστασία του περιβάλλοντος στη Χαλκιδική από το ορυχείο του μεταλλείου Ολυμπιάδας της εταιρείας "Ελληνικός Χρυσός"
Οι αρμόδιοι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, σχετικά με τη λειτουργία του μεταλλείου στην Ολυμπιάδα, της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός», βεβαίωσαν τη συστηματική ρύπανση του ποταμού “Μαυρόλακκα” λόγω της απόρριψης υγρών αποβλήτων, και συγκεκριμένα διαπίστωσαν ελλιπή παρακολούθηση των ποιοτικών παραμέτρων των υγρών αποβλήτων και διάθεσή τους με υπερβάσεις ως προς τα επιτρεπόμενα όρια για τα μέταλλα ψευδάργυρο, κάδμιο, μόλυβδο, αρσενικό αλλά και το pH, με συνέπεια τη διαρκή επιβάρυνση του υδάτινου αποδέκτη. Χαρακτηριστικά, η συγκέντρωση μολύβδου στα επιφανειακά ύδατα ήταν 13,05 μg/l. Η εταιρεία θεωρεί ότι είναι «εντός ορίων», ενώ στην πραγματικότητα είναι 985% πάνω από το ισχύον όριο, γεγονός που αποτυπώνει και το μέγεθος της ρύπανσης. Η εταιρεία προφανώς αδιαφορεί για τις εκ του νόμου και των συμβάσεων υποχρεώσεις της και ακολουθεί παλαιωμένες πρακτικές που δεν συνάδουν με τους περιβαλλοντικούς όρους και την ισχύουσα ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία. Στα παραπάνω πρέπει να συνυπολογιστεί ότι κρίσιμα βαρέα μέταλλα (όπως υδράργυρος, χρώμιο, βάριο, σελήνιο) δεν μετρώνται καθόλου.
Έχοντας υπόψη ότι:
– υπάρχουν επιστημονικές αποδείξεις ότι η εταιρεία ρυπαίνει παράνομα, παραβιάζοντας την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία,
– η εταιρεία δεν δείχνει καμία διάθεση συμμόρφωσης προς τις σχετικές υποχρεώσεις της,
ερωτάται η Επιτροπή:
Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί για τον τερματισμό της απαράδεκτης ρύπανσης, έτσι ώστε να σταματήσει η εγκληματική αδιαφορία και πρακτική της υπεύθυνης εταιρείας και να αποφευχθεί το ενδεχόμενο, η ρύπανση να προκαλέσει ανήκεστο βλάβη στην υγεία των κατοίκων της περιοχής;
EL
E-001246/2019
Απάντηση του κ. Vella
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(16.5.2019)
Η έκθεση περιβαλλοντικής επιθεώρησης στην οποία αναφέρεται η κυρία βουλευτής υποδεικνύει ότι οι αρχές επιθεώρησης και ο φορέας εκμετάλλευσης του μεταλλείου της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός» ερμηνεύουν διαφορετικά την άδεια λειτουργίας. Οι ελληνικές αρχές έχουν ήδη κινήσει τις σχετικές διαδικασίες για την επιβολή της συμμόρφωσης του εν λόγω μεταλλείου με την ισχύουσα περιβαλλοντική νομοθεσία και την εγκεκριμένη περιβαλλοντική άδεια.
Την κύρια ευθύνη για την ορθή εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ και τη διασφάλιση της συνοχής μεταξύ των συμπληρωματικών σχεδίων και μέτρων φέρουν τα κράτη μέλη. Κατά συνέπεια, η Επιτροπή συνιστά στην κυρία βουλευτή να επικοινωνήσει απευθείας με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές.
Σύμφωνα με την πολιτική προσέγγιση που περιγράφεται στην ανακοίνωση του 2016 με τίτλο «Δίκαιο της ΕΕ: Καλύτερη εφαρμογή για καλύτερα αποτελέσματα»1, εφόσον από τα αποδεικτικά στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί προκύψει συστημική παραβίαση του δικαίου της ΕΕ, η Επιτροπή θα εξετάσει το ενδεχόμενο ανάληψης περαιτέρω δράσης, όπου αρμόζει.