Κύριε Πρόεδρε σας ευχαριστώ!
Καλωσορίζουμε και εμείς τον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Είναι το πρώτο Ανώτατο Ελληνικό Δικαστήριο, που λειτούργησε ανελλιπώς μέχρι σήμερα.
Η ιστορία του κοινοβουλευτισμού συνδέεται με την εξέλιξη των σωμάτων ελέγχου των Οικονομικών του Κράτους. Μια διαδικασία που ανήκει στον πυρήνα των δημοσίων λειτουργιών.
Εδώ, βέβαια, έχουμε πλέον στην Ελλάδα – δυστυχώς – την πρωτοφανή για ένα κράτος εκχώρηση των αρμοδιοτήτων του στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, η οποία δεν υπόκειται στον έλεγχο από τους εκλεγμένους αντιπροσώπους του λαού, με βάση την αρχή της λαϊκής κυριαρχίας.
Στο σημείο αυτό σημειώνω και την αναφορά του εγγράφου σας, ως προς το ανέλεγκτο τόσο της Τράπεζας της Ελλάδος, όσο και για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Στις δεκαετίες που ασχολούμαστε με τα κοινά έχουν δει τα μάτια μας πολλά.
To βέβαιο είναι ότι και ο κάθε δικαστής του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχει δει πολλά στην σταδιοδρομία του. Πολύ περισσότερα από εμάς.
Έχουμε δει η σύνθεση των Δικαστηρίων να καθορίζει και την κατεύθυνση της κρίσης τους. Αντίστοιχα, είναι πάντα κρίσιμη και η σύνθεση του σώματος ή του κλιμακίου που θα κληθεί να διενεργήσει τον οποιονδήποτε επικείμενο έλεγχο.
Έχουμε δει κατακερματισμένες προμήθειες, για να καταστρατηγηθούν τα προβλεπόμενα όρια και να παρακαμφθούν οι κανονικές διαδικασίες.
Έχουμε δει καταχρηστική εφαρμογή ως προς τον επείγοντα χαρακτήρα προμηθειών, προκειμένου να υλοποιηθούν απευθείας αναθέσεις.
Έχουμε δει Επιτροπές να κρίνουν ενστάσεις για απόρριψη προσφορών και να επανέρχονται οι ίδιες αργότερα, στις επαναληπτικές αναθέσεις, με την ίδια κρίση,.
Έχουμε δει αιφνίδιες μεταθέσεις Επιτρόπων, μετά τις οποίες, οι αντικαταστάτες τους, σε συγκεκριμένες υποθέσεις, ακολουθούν πλέον την αντίθετη γραμμή.
Έχουμε δει Χρηματικά Εντάλματα Προπληρωμής (ΧΕΠ) να μην αποδίδονται για πολλά έτη, παρά τη λήξη των ημερομηνιών απόδοσης.
Αυτό είναι σοβαρό ζήτημα. Και αντί να υπάρχει η αναγκαία έρευνα, μεθοδεύονται “κλεισίματα”, με νομοθετικές ρυθμίσεις.
Με αυτά τα δεδομένα, έχει μεγάλη σημασία η δήλωσή σας, όταν αναλάβατε Πρόεδρος, ότι σε δύο χρόνια η Ελλάδα θα έχει το πλέον σύγχρονο και αποτελεσματικό Ελεγκτικό Συνέδριο στην Ευρώπη, και μάλιστα με το υπάρχον προσωπικό.
Ο ίδιος, κύριε Πρόεδρε, βάλατε τον πήχη τόσο ψηλά. Και αυτονόητα σας συνοδεύουν οι ευχές μας για την επιτυχία του έργου σας.
Αυτό όμως σημαίνει και ετοιμότητα για τις αναγκαίες ρήξεις. Κατά την κοινή λαϊκή ρήση, θα πρέπει «να σπάσετε και αυγά»!
Σε σχέση με τους ελέγχους του 2021, θα είχαμε να προτείνουμε διεύρυνση των αντικειμένων, και ειδικότερα :
- Στα μη αποδοθέντα Χρηματικά Εντάλματα Προπληρωμής (ΧΕΠ) για εξοπλιστικά προγράμματα και προμήθειες εξοπλισμών του Υπουργείου Άμυνας. Δεν γίνεται καμία αναφορά για ελέγχους, ούτε καν στην πονεμένη υπόθεση των ΧΕΠ παρελθόντων ετών, που δεν έχουν αποδοθεί.
- Στο ζήτημα της τοκοφορίας των επιστρεπτέων συμβατικών προκαταβολών, όπου αυτές προβλέπονται από το νόμο, όπως στους εξοπλισμούς, για τις περιπτώσεις ανώμαλης εξέλιξης της σύμβασης (είτε έκπτωση του προμηθευτή είτε υπερημερία στην εκτέλεσης της σύμβασης).
- Στο κόστος των κατασκευών και προμηθειών για τον διαβόητο “Μεγάλο Περίπατο” στην Αθήνα.
- Στη λεόντεια σύμβαση για το Ελληνικό.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να κάνω και μερικές τηλεγραφικές παρατηρήσεις, σε ορισμένα επιλεγμένα σημεία του εγγράφου σας.
Όσον αφορά τη διαδικασία παραλαβής στις δημόσιες συμβάσεις. Πιστεύουμε ότι, για την πληρότητα της διαδικασίας της παραλαβής – και αντίστοιχα και του ελέγχου – θα πρέπει αυτή να επεκτείνεται και στη διαπίστωση της πλήρους εκπλήρωσης των υποχρεώσεων του αντισυμβαλλόμενου απέναντι σε κάθε εμπλεκόμενο στην εκτέλεση της σύμβασης, και ιδίως προς τους εργαζόμενους που απασχολήθηκαν σε αυτήν.
Σε ένα κρίσιμο για την παρούσα συγκυρία ζήτημα. Αναφέρετε – και σωστά – ότι “Πρέπει να υπάρχει οργανωμένο σχέδιο για την έγκαιρη αύξηση των κλινών ΜΕΘ του ΕΣΥ (π.χ. με επίταξη αυτών
ιδιωτικών νοσοκομείων) σε περίπτωση ραγδαίας αύξησης των αναγκών”. Πιστεύουμε ότι εξίσου κρίσιμο και απολύτως αναγκαίο στοιχείο είναι και η εξασφάλιση του αναγκαίου προσωπικού, για τη λειτουργία των Μονάδων και την αντιμετώπιση των αναγκών.
Σε σχέση με τις δημόσιες συμβάσεις, επανέρχεται διαρκώς ως προβληματική η διάστασή τους, τόσο ως προς τον χρόνο εκτέλεσης όσο και ως προς το κόστος. Με βάση αυτές τις παραμέτρους μεθοδεύεται και η πρακτική των ΣΔΙΤ. Αυτές οι διαπιστώσεις, που παρουσιάζονται ως αναμφισβήτητες, δεν σημαίνουν αυτοδικαίως ελλείμματα και στην ελεγκτική διαδικασία ;
Στο σημαντικό ζήτημα που αφορά στους Ρομά, τόσο στο γενικό θέμα των συνθηκών διαβίωσης όσο και στο ειδικό της επιδότησης ενοικίου. Βλέπουμε αναφορά στην ΠΕΠ Δυτ. Ελλάδας και στην ΠΕΠ Δυτ. Μακεδονίας. Πιστεύουμε ότι υπάρχει αντίστοιχη σοβαρή ανάγκη και στη Θράκη (αναφέρομαι ιδίως στο Δροσερό Ξάνθης).
Σας Ευχαριστώ.