Οι οδικές μεταφορές, παρά το βαρύ περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους, έχουν προνομιακή μεταχείριση, σε βάρος των πιο οικολογικών εφαρμογών, όπως τα μέσα σταθερής τροχιάς.

powered by social2s

Κύριε Πρόεδρε σας ευχαριστώ!

Καλωσορίζουμε και εμείς τους προτεινόμενους.

Πριν ένα χρόνο συνεδριάσαμε για την Έκθεση Πεπραγμένων της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων του 2018.

Φαντάζομαι ότι σύντομα θα συζητήσουμε και την Έκθεση Πεπραγμένων του 2019, την οποία λάβαμε την 1η Φεβρουαρίου, μαζί με τον Ισολογισμό και το Προσάρτημά του.

Θα μου επιτρέψετε να θίξω ένα ζήτημα που αφορά στις περισσότερες περιπτώσεις Εκθέσεις Πεπραγμένων που αντιμετωπίζουμε. Δεν μιλάμε αποκλειστικά για τη ΡΑΣ.

Είναι ένα πρόβλημα το μεγάλο χρονικό διάστημα που απαιτείται για την εκπόνησή τους, το οποίο δεν περιορίζεται σε λίγους μήνες αλλά, κατά κανόνα, υπερβαίνει το ένα έτος.

Αυτή η χρονοκαθυστέρηση επηρεάζει άμεσα και τη χρησιμότητα και την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας στην Επιτροπή μας.

Οι όποιες παρατηρήσεις μας αφορούν, ήδη, σε απεικόνιση παρελθόντων προβλημάτων. Είναι άλλο το ζήτημα ότι τα περισσότερα από αυτά μπορεί να έχουν πιο μόνιμα χαρακτηριστικά. Το πρόβλημα παραμένει. Αφαιρείται το στοιχείο της επικαιρότητας και η δυνατότητα άμεσης – ή έστω έγκαιρης – αντίδρασης.

Κύριε Υπουργέ, στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε και άλλη, εντυπωσιακή καθυστέρηση :

Δύο μέλη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ο κ. Γάκης και ο αναπληρωτής κ. Παπαδημητρίου) έχουν παραιτηθεί από τις 11 Απριλίου 2020.

Δεν είναι δείγμα εύρυθμης λειτουργίας το ότι χρειάστηκαν πάνω από 10 μήνες για να φτάσουμε στη σημερινή πρόταση.

Νομίζω ότι χρειάζεται να εξηγήσετε, κ. Υπουργέ, αν υπήρχαν συγκεκριμένοι και ειδικοί λόγοι για αυτή τη βραδεία ανταπόκριση στην ανάγκη κάλυψης των κενών.

Παίρνω αφορμή, τώρα, από το ιδιαίτερα ενδιαφέρον Βιογραφικό  Σημείωμα της κυρίας Παπαμιχαήλ.

Διαβάσαμε ότι συμμετείχατε από τον Ιούνιο στο έργο χωρικής ανάπτυξης και ανάπτυξης κινητικότητας στην περιοχή του Σίσλερφελντ στο καντόνι του Άαργκάου της Ελβετίας.

Ήδη ένα χρόνο νωρίτερα, από τον Ιούνιο του 2019, το καντόνι είχε απευθύνει δημόσια πρόσκληση στους κατοίκους να συμμετάσχουν στη διαδικασία με προτάσεις και προβληματισμούς τους. [1]

Αυτή η ανοικτή διαδικασία, ανταποκρίνεται και στις πολιτικές παραδόσεις της Ελβετίας ως προς τη συμμετοχή των πολιτών.

Μεταφέρετε λοιπόν, κυρία Παπαμιχαήλ, εμπειρίες από ένα περιβάλλον όπου ο ανοιχτός διάλογος και η διαδικασία σύνθεσης απόψεων από την κοινωνία αποτελούν βασικό θεμέλιο για τη λήψη αποφάσεων.

Αντίθετα, στη χώρα μας, οι αντίστοιχες διαδικασίες καθορίζονται, δυστυχώς, από κεντρικές αποφάσεις, με χαρακτηριστικά αυταρχισμού και πελατειακών σχέσεων.

Αναρωτιέμαι, αν πιστεύετε πως θα μπορέσετε να λειτουργήσετε μέσα σε ένα τέτοιο, αναχρονιστικό, πλαίσιο.

Επίσης, αν πιστεύετε πως θα μπορέσετε – και εσείς και ο αναπληρωτής σας – να συμβάλλετε στο να λαμβάνονται υπόψιν οι θέσεις των τοπικών κοινωνιών και των ενδιαφερομένων πολιτών στις δραστηριότητες της ΡΑΣ.

Έχουμε επανειλημμένα εκφράσει τη θέση μας, για τη στάθμιση και τη σύγκριση μεταξύ των υποδομών μεταφοράς.

Οι οδικές μεταφορές, παρά το βαρύ περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, έχουν πάντα προνομιακή μεταχείριση στον σχεδιασμό και τη  εφαρμογή. Και όχι μόνο στην Ελλάδα, που οπωσδήποτε έχει μεγαλύτερο το πρόβλημα,   αλλά και στην Ευρώπη, γενικά.  

Και αυτό, δυστυχώς, συμβαίνει σε βάρος των πιο οικολογικών εφαρμογών, όπως είναι τα μέσα σταθερής τροχιάς.

Έχουμε το χαρακτηριστικό παράδειγμα της Εγνατίας Οδού.

Η κατασκευή της ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ, σε σύγκριση με άλλους οδικούς άξονες ακόμα και μικρότερων απαιτήσεων. Θυμίζω, χαρακτηριστικά, την περίπτωση της οδικής σύνδεσης Αθήνας-Θεσσαλονίκης. 

Στη σιδηροδρομική, όμως, Εγνατία δεν φαίνεται να υπάρχει η ίδια αποφασιστικότητα για την ολοκλήρωσή της.

Επίσης, στον σχεδιασμό της φαίνεται να προτάσσεται η σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.

Εδώ υπάρχει ένα πρόσθετο ειδικό ζήτημα. Τα λιμάνια αυτά ιδιωτικοποιούνται, και μάλιστα με πολύ χαμηλό κόστος, ακόμα και σε σχέση με το κόστος κατασκευής τους. Έτσι, η σιδηροδρομική σύνδεση θα απογειώσει τη δυναμική και την αποδοτικότητα των ιδιαίτερα χαμηλών επενδύσεων των εκμεταλλευτών τους.

Αναρωτιόμαστε αν αντιμετωπίζεται το ενδεχόμενο να συμβάλλουν στο κόστος της αντίστοιχης σιδηροδρομικής επένδυσης.

Είναι αλήθεια ότι η σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στην χώρα μας είναι σχεδόν 20 φορές μικρότερη από τον ενωσιακό μέσο όρο.

Ελπίζω πως δεν θα αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα με τέτοιου είδους δώρα προς τα συμφέροντα που έχουν αποκτήσει ήδη κατά μερική δωρεά, λόγω των ευτελών τιμημάτων, τους λιμένες, όπως και τα αεροδρόμια.

Τέλος, το κόμμα μας έχει σαφή θέση, για τη διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης της Διοίκησης σε όλες τις Αρχές.

Πιστεύουμε ότι αυτή, όπως έχει θεσμοθετηθεί, καταστρατηγεί τη δημοκρατική λειτουργία αφού αναθέτει προσχηματικά στο Κοινοβούλιο τη νομιμοποίηση κομματικών διορισμών της Κυβέρνησης.

Συνεπώς, από πάγια θέση, ψηφίζουμε ΠΑΡΩΝ, χωρίς αξιολόγηση των εκάστοτε προτεινομένων.

Ευχόμαστε καλή επιτυχία στο έργο σας !

Ευχαριστώ πολύ

 

powered by social2s

Δύσκολα θα μάθεις τις δράσεις μας από τα ΜΜΕ της λίστας Πέτσα