Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε!
Πριν ένα μήνα ζητήσαμε τη σύγκληση της σημερινής συνεδρίασης και προτείναμε να εξετασθεί και η παραπομπή στην Ολομέλεια (με το άρθρο 41-Β παραγρ. 5 του Κανονισμού)
Πιστεύουμε ότι η όλη συζήτηση συνηγορεί προς αυτήν την κατεύθυνση.
Η πρόταση Οδηγίας ενόψει της μετά Covid εποχής, έχει τεράστια σημασία για το μεγάλο πλήθος των εργαζομένων με κατώτατο μισθό.
Επισημαίνουμε ότι το πεδίο εφαρμογής της φαίνεται να καταλαμβάνει και τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα.
Αναρωτιόμαστε αν υπάρχουν συγκεκριμένες θέσεις, για αυτά τα θέματα, από το Υπουργείο Οικονομικών.
Η κυβερνητική πολιτική στην απασχόληση αυξάνει σταθερά δύο κρίσιμα μεγέθη : τους ανέργους και τους εργαζόμενους με κατώτατους μισθούς.
Το συνοδευτικό υλικό για τη σημερινή συνεδρίαση είναι προβληματικό. Είναι αδικαιολόγητα ελλιπές.
Δεν υπάρχει καν η άποψη της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, όπως προβλέπεται στον Κανονισμό (άρθρο 41-Β , ιδίως παράγραφος 1 εδάφιο 3 και παραγρ. 2).
Η άποψη αυτή θα ήταν κρίσιμη, για να καταλήξουμε. (σε συνδυασμό, βέβαια, και με το υπόλοιπο υλικό).
Το Υπουργείο Ναυτιλίας, στο άρτιο Σημείωμά του, πολύ σωστά, προτείνει να μη συμπεριληφθούν οι ναυτικοί στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας, και ιδίως αυτοί που εργάζονται σε ποντοπόρα πλοία.
Και μόνο αυτό θα αρκούσε για να ενεργοποιήσει, έστω και καθυστερημένα, την αρμόδια μονάδα της Βουλής, έτσι ώστε να υπάρχει ένα σχέδιο γνώμης!
Εκτός από αυτό, λάβαμε και ένα άτυπο σημείωμα, από το Υπουργείο Εργασίας, από το Τμήμα Ευρωπαϊκών Θεμάτων, όπως γράφεται.
Αυτό, περιγράφει απλώς το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, χωρίς να αντιμετωπίζει στην ουσία κανένα ζήτημα της πρότασης. (Όπως έκανε το Υπουργείο Ναυτιλίας).
Αναφέρει, όμως, ότι καθ’ ύλη αρμόδια υπηρεσία στο Υπουργείο είναι η Διεύθυνση Συλλογικών Ρυθμίσεων. Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι θε έπρεπε να έχουμε την άποψη αυτής της υπηρεσίας, χωρίς ενδιάμεσους.
Επίσης, μας ενημερώνει ότι η Ελλάδα έχει κυρώσει όλες τις βασικές Διεθνείς Συμβάσεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.
Και όμως : Δεν έχουμε ακόμα κυρώσει τη σύμβαση 131/1970, για κατώτατους μισθούς και ημερομίσθια, που αποτελεί τη βάση κάθε επιστημονικής συζήτησης για το θέμα αυτό.
Η κύρωσή της, μάλιστα είναι απόλυτα αναγκαία σήμερα, με τον αφανισμό των συλλογικών συμβάσεων και το Ελντοράντο των ολιγαρχών που προωθεί η Κυβέρνηση.
Το ίδιο ισχύει και για τη σύμβαση 154/1981, για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Τελικά, αυτό το άτυπο έγγραφο του Υπουργείου Εργασίας έχει μία και μόνο χρησιμότητα : Μας πληροφορεί ότι έχει εκδοθεί, σχετικά, η υπ’ αριθμ. 6817/21/9.3.2021 γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας του Συμβουλίου.
Θεωρούμε σοβαρή και ασυγχώρητη παράλειψη το ότι αυτή η γνωμοδότηση δεν έχει τεθεί έγκαιρα στη γνώση όλων εμάς των Βουλευτών.
Δεν είναι δυνατόν να προσερχόμαστε στη σημερινή συνεδρίαση αγνοώντας το περιεχόμενο και την κατάληξή της.
Υπάρχει και ένας ακόμα σοβαρός λόγος, που καθιστά αναγκαία την άποψη της Επιστημονικής μας Υπηρεσίας :
Στο άρθρο 10 της Οδηγίας προβλέπεται ένα αποτελεσματικό σύστημα παρακολούθησης και συλλογής δεδομένων, για 3 χρόνια πριν την εφαρμογή της. Αυτό συνεπάγεται σοβαρή επιβάρυνση των διοικητικών λειτουργιών.
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το ζήτημα αυτό θα έχει επισημανθεί από το Υπουργείο Εργασίας, στη συνεργασία του με τη Μόνιμη Αντιπροσωπεία !
Αυτό είναι ένα ακόμα σημείο αστοχίας, ως προς το συνοδευτικό υλικό που λάβαμε. Οι βουλευτές θα πρέπει να μαντεύουν τις απόψεις της διοίκησης αντί να τις έχουν εγκαίρως μελετήσει!
Κύριε Υπουργέ Εργασίας, αυτό το άτυπο σημείωμα θα πρέπει να αντικατασταθεί με ένα έγγραφο που να ανταποκρίνεται στον προορισμό του, να
αντιμετωπίζει την ουσία των πραγμάτων και να καταλήγει σε συγκεκριμένες προτάσεις.
Μόνο σε αυτή τη βάση, κύριε Πρόεδρε, μπορεί να συζητηθεί ουσιαστικά το κορυφαίο αυτό θέμα. Όχι με πλημμελή ενημέρωση και ελλιπή γνώση των Βουλευτών, όπως γίνεται σήμερα.
Είναι, και αυτός, ένας πρόσθετος λόγος, για τον οποίο προτείνουμε να γίνει ειδική συζήτηση στην Ολομέλεια.
Η Βουλή των Ελλήνων έχει την υποχρέωση να ανταποκριθεί στο ρόλο της και να συμβάλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση των αποτελεσμάτων ως προς την Οδηγία.
Υπάρχουν καίρια σημεία, που απαιτούν βελτίωση, πέρα από εκείνα για τους ναυτικούς και τα διοικητικά βάρη, που προανέφερα:
Στο άρθρο 5: Το κριτήριο της παραγωγικότητας της εργασίας είναι απόλυτα ασαφές ενώ πρόκειται για μέγεθος που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως, ενδεικτικά, η τεχνολογία.
Στα άρθρα 6 και 7: Οι κρατήσεις στους κατώτατους μισθούς θα πρέπει να καθορίζονται από το κράτος με βάση την αρχή της αναλογικότητας. Δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα διαβουλεύσεων κοινωνικών εταίρων που επιλέγονται από τις κυβερνήσεις για να μετατοπίζονται σε αυτούς οι ευθύνες ως προς την πολιτική που εφαρμόζουν. Και ο νόμος καθορίζει τις κρατήσεις για φόρους, συνταξιοδοτικές και ασφαλιστικές εισφορές και υγειονομική περίθαλψη.
Στο άρθρο 9, είναι αναγκαίες διασαφηνίσεις, για τον κλάδο και την περιοχή.
Το ίδιο και στο άρθρο 11 : Ποιος θα αποζημιώνει τελικά; Μήπως το κράτος, αντί για τον ασυνεπή εργοδότη;
Όλα αυτά είναι πολύ σοβαρά ζητήματα. Δεν αξίζουν την επιφανειακή αντιμετώπιση, στην οποία οδηγούμαστε σήμερα.
Προτείνουμε και πάλι : Να γίνει ουσιαστική συζήτηση στην Ολομέλεια, αφού διατεθεί το αναγκαίο πλήρες υλικό. Όχι προσχηματικές διαδικασίες με “κρυμμένα μυστικά και ντοκουμέντα”.
Δεν επιτρέπεται να χάσουμε αυτή τη δυνατότητα. Πρόκειται για ζήτημα που αφορά την επιβίωση όλων όσων εργάζονται με τον κατώτατο μισθό, οι οποίοι, με βάση την πολιτική που εφαρμόζετε, θα γίνονται όλο και περισσότεροι.
Αν δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε ούτε στα στοιχειώδη, να αλλάξετε και τον τίτλο του Υπουργείου, σε Υπουργείο Εργοδοσίας.
Δεν θα πρόκειται βέβαια για την εν γένει εργοδοσία. Το όνομα θα αναφέρεται μόνο σε μια ολιγάριθμη κλίκα ολιγαρχών. Στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων αυτής της κλίκας έχετε τάξει και τους εαυτούς σας και την πολιτική σας.
Αυτό, τουλάχιστον, αποδεικνύουν μεθοδεύσεις όπως η σημερινή.
Ευχαριστώ πολύ !
Δευτέρα, 22 Μαρτίου 2021 και ώρα 11.00΄
Αίθουσα Γερουσίας
κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων,
Εξέταση της Πρότασης Οδηγίας
του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου
για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση
[COM (2020) 682 final ]