Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε!
Καλωσορίζουμε και εμείς τον κύριο Πρόεδρο της Επιτροπής !
Στα θέματά μας, τώρα:
Κεφαλαιώδη σημασία έχει το ζήτημα του εθισμού.
Διαβάσαμε ότι διενεργήσατε Πανελλαδική Ποσοτική Έρευνα για τα χαρακτηριστικά και τη συμπεριφορά των παικτών τυχερών παιγνίων.
Αν και η έρευνα δεν είχε ως κεντρικό αντικείμενο το κοινωνικό πρόβλημα του εθισμού, οπωσδήποτε την χαιρετίζουμε, για λόγους αρχής. Θεωρούμε ότι είναι μια προσπάθεια επιστημονικής προσέγγισης και τεκμηρίωσης για το έργο της Επιτροπής στην εποπτείας και τον έλεγχο.
Στην τελευταία Έκθεση, γίνεται αναφορά σε «ιδιαίτερα σημαντικά ευρήματα» της έρευνας. Οπωσδήποτε θα έχει ενδιαφέρον να ακούσουμε, σε ποια συμπεράσματα οδηγείται η Επιτροπή, με βάση αυτά τα «ευρήματα».
Το ρωτάμε γιατί δεν είδαμε κάτι συγκεκριμένο στο υλικό που λάβαμε.
Επίσης θα είχε ενδιαφέρον να μας ενημερώσετε για το κόστος της συγκεκριμένης έρευνας.
Επί της ουσίας, με ποιες σκέψεις και προτάσεις αντιμετωπίζετε την καταπολέμηση του εθισμού ;
Είδαμε, βέβαια, ότι υπάρχουν σκέψεις για τη δημιουργία Παρατηρητηρίου. Για εμάς είναι πρόβλημα, που δεν αφορά μόνο την παρούσα διοίκηση, ότι μετά από τόσα χρόνια είμαστε ακόμα στη σκέψη για το Παρατηρητήριο. Δηλαδή, δεν έχουμε ακόμα ούτε καν το βασικό εργαλείο, τη βάση, για την εποπτεία, τον έλεγχο και την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Είναι κοινή διαπίστωση ότι το σοβαρό αυτό κοινωνικό πρόβλημα όχι μόνο δεν αναχαιτίζεται αλλά οξύνεται, και ιδιαίτερα στους νέους !
Είδαμε στην έρευνά σας ότι η κατηγορία των νέων είχε τα υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής σε παίγνια. Και εδώ υπάρχει και το πρόβλημα της μη επιτρεπόμενης συμμετοχής ανηλίκων, που πρέπει να κατοχυρωθεί, έμπρακτα, σε απόλυτο βαθμό.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος του εθισμού, ο προκάτοχός σας, στην προηγούμενη αντίστοιχη συνεδρίαση, μας είχε πει ότι έχουν γίνει συγκεκριμένες προτάσεις στα Υπουργεία Υγείας και Παιδείας, και ότι είναι αναγκαία η συγκρότηση ενός συντονιστικού οργάνου.
Πιο συγκεκριμένα είπε, επί λέξει :
«Εμείς έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες νομοθετικές προτάσεις που απαιτούνται για να μπορεί η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων από το πλεόνασμά της να χρηματοδοτεί τη συγκεκριμένη δράση … εμείς έχουμε διασφαλίσει, όπως σας είπα, από τον προϋπολογισμό μας υπερπλεονάσματα, τα οποία μπορούν να διατεθούν κάλλιστα σε αυτή τη δράση».
Θυμίζω ότι και στη συνεδρίασή μας για την τοποθέτησή σας, είχα παραπέμψει ακριβώς σε αυτές τις αναφορές και είχα ζητήσει τις απόψεις σας. Ελπίζω να τις ακούσουμε σήμερα. Ίσως, ακόμα και σχετικές προτάσεις ή και ενέργειές σας.
Έχω έναν φόβο, που θα χαρώ να διαψεύσετε : ότι η Επιτροπή δεν χρηματοδοτεί καμία ουσιαστική δράση κατά του εθισμού και ότι υπάρχει σοβαρό έλλειμμα αποτελεσματικότητας στην αντιμετώπισή του.
Μέχρι σήμερα η Πολιτεία δεν φάνηκε αποτελεσματική στο ζήτημα αυτό. Το υποτιμά, και αυτό, και τη μεγάλη κοινωνική σημασία του.
Προφανώς και δεν μπορεί να θεωρηθεί αρκετή μία προσέγγιση του τύπου «Ας Πρόσεχαν!» Το κόστος για την κοινωνία είναι πολύ μεγάλο !
Επίσης, μας προβληματίζει ιδιαίτερα το μεγάλο μέγεθος και η διαρκής αύξηση του διαδικτυακού τζόγου, που έχει βαθύτερα αίτια.
Και πριν από τον covid, το 2019, ο διαδικτυακός τζόγος είχε αύξηση κύκλου εργασιών σχεδόν 20%. Βέβαια, το 2020 εκτινάχθηκε σε σχεδόν 36%.
Εδώ, υπάρχει και ένα ακόμα ζήτημα : Στα δύο χρόνια που εξετάζουμε, ο διαδικτυακός τζόγος κατέχει ήδη πολύ μεγάλο μερίδιο, σε σχέση με το σύνολο των παιγνίων που ελέγχετε : 53,31% και 72,11%, αντίστοιχα, στο σύνολο του κύκλου εργασιών. Και όμως, αντίστροφα : έχει πολύ χαμηλό μερίδιο, ούτε καν αγγίζει το 20%, στα συνολικά έσοδα του Δημοσίου από τα παίγνια.
Αυτό, εσείς, το αντιμετωπίζετε ως πρόβλημα ;
Έχετε κάποιες προτάσεις για την αύξηση των εσόδων του Δημοσίου από τον διαδικτυακό τζόγο που αναπτύσσεται τόσο σταθερά ;
Πάντως, είναι κατανοητό ότι δεν διαθέτετε το απαραίτητο προσωπικό για να αντεπεξέλθετε στην άσκηση των αρμοδιοτήτων σας, ακόμη και σε στοιχειώδη βαθμό.
Χαρακτηριστικά : Το 2019 η σχέση απαντήσεων και διερευνήσεων σε καταγγελίες ήταν περίπου τρεις προς μία. Το 2020 αντιστράφηκε πλήρως το θετικό αυτό πρόσημο. Απαντήθηκε το 39,09% και 57,7% ήταν υπό διερεύνηση.
Το 2019 διενεργήθηκαν 45 έλεγχοι. Το 2020, 35 !
Είμαστε υποχρεωμένοι να επισημάνουμε μία χαρακτηριστική δυσαναλογία : Όταν αναλάβατε, είχατε 67 υπαλλήλους. Από αυτούς, το 2020, οι 30 υποστήριζαν το ελεγκτικό και ρυθμιστικό έργο των 37. Εδώ η διοικητική επιστήμη, μάλλον, σηκώνει τα χέρια!
Από αυτούς τους 67 υπαλλήλους, έχετε σήμερα, έστω 40 ; Εάν δεν κάνω λάθος, ο προβλεπόμενος αριθμός οργανικών θέσεων της Επιτροπής σας ήταν 180 !
Βέβαια, παρά τις μειώσεις προσωπικού, είδαμε στο οργανόγραμμα του 2020 ότι προστέθηκε μία επιπλέον Διεύθυνση. Αυτό δεν δείχνει ούτε διοικητικά ούτε οικονομικά εύλογο. Φανταζόμαστε ότι πρέπει να υπάρχει κάποια εξήγηση.
Κλείνοντας, ένα τελευταίο θέμα : Αυτό το διαδεδομένο – πλασματικό – αξίωμα, που υπερτιμά, ηθελημένα – για να μην πούμε και δόλια – το ρόλο των καζίνο, ως τρόπο προσέλκυσης τουρισμού. Γνωρίζετε τα θέματα, είστε επικεφαλής της συγκεκριμένης αρχής, παρακαλώ να με διαψεύσετε και να με διαφωτίσετε :
Υπάρχουν επιστημονικά τεκμηριωμένες μελέτες που να αποδεικνύουν αιτιώδη αναλογική σχέση μεταξύ τους ; Όχι, για το Μόντε Κάρλο ή το Λας Βέγκας, αλλά για τις δικές μας πόλεις, όπου λειτουργούν τα δέκα καζίνο στη χώρα μας.
Επειδή αναφερθήκατε στην περιοχή του Αμαρουσίου στην οποία έμενα για πάρα πολλά χρόνια και μεγάλωσαν τα παιδιά μου εκεί. Θα ήθελα να σας ρωτήσω και να στραφώ και προς τους συναδέλφους μου, επειδή μεταφέρετε το καζίνο της Πάρνηθας μέσα στην πόλη, δίπλα στα σπίτια, δίπλα στα σχολεία, είναι ηθικό και τίμιο να υπάρχει καζίνο δίπλα σε σχολείο; Θα θέλατε το δικό σας παιδί να πηγαίνει σχολείο και δίπλα του να λειτουργεί ένα καζίνο; Είναι παράλογο, είναι πέρα από κάθε λογική αυτή η απόφαση που πάρθηκε να μεταφερθεί μια τέτοια επιχείρηση μέσα στον οικιστικό ιστό μιας πόλης.
Σας ευχαριστώ!
Συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
Συζήτηση επί των Εκθέσεων Πεπραγμένων, ετών 2019 και 2020,
της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων και
ακρόαση του Προέδρου της, κ. Δημητρίου Ντζανάτου