Ο σιδηρόδρομος ήταν πάντα το «αποπαίδι» των ελληνικών μεταφορών. Η κατάσταση πλέον έχει φτάσει στο απροχώρητο.

powered by social2s

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Καθηγητής Τσαλίδης, παραιτήθηκε πριν 10 μήνες. Στην επιστολή παραίτησης κατέληγε: 

«Ελπίζω ότι η ελληνική Πολιτεία θα αντιληφθεί επιτέλους τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει ο σιδηρόδρομος στην ανάπτυξη της οικονομίας και θα προχωρήσει άμεσα στα απαιτούμενα έργα τα οποία θα βελτιώσουν την ασφάλεια και την αξιοπιστία του Ελληνικού Σιδηροδρόμου και θα αυξήσουν την χωρητικότητα του εθνικού δικτύου. Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι η τελευταία ευκαιρία για τη χώρα μας.

Μετά από 5 χρόνια δράσης στην διοίκηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και έχοντας εμπειρία πλέον στα θέματα της σιδηροδρομικής αγοράς γνωρίζοντας την σιδηροδρομική πραγματικότητα, τις ανάγκες, τις ευκαιρίες που παρουσιάστηκαν, τις αδυναμίες, καθώς και τις υποχρεώσεις μας ως χώρα στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις τόσο στα θέματα ασφάλειας όσο και στα θέματα ρύθμισης και ανταγωνισμού, θα θέλαμε να μας ενημερώσετε συνοπτικά στα παρακάτω θέματα που αποτέλεσαν κομβικά σημεία κατά τη γνώμη μας το χρονικό διάστημα που πέρασε :

-Επιτεύχθηκε αύξηση του ανταγωνισμού στη σιδηροδρομική αγορά, πόσες νέες επιχειρήσεις δραστηριοποιήθηκαν και σε ποιο μερίδιο της αγοράς, και ποια ήταν η δράση σας που επηρέασε περισσότερο την ανάπτυξη αυτή?

-Με βάση ότι κατά την διάρκεια της θητείας σας δεν επιβλήθηκε ούτε μία κύρωση (είτε επίπληξη, είτε πρόστιμο) σε σιδηροδρομική επιχείρηση ή στον διαχειριστή υποδομής (ΟΣΕ), θα συμπέραινε κανείς ότι όλα λειτουργούν σωστά και σε τάξη χωρίς παραβιάσεις νομοθεσίας ή διαφορές μεταξύ των φορέων της αγοράς. Ωστόσο υπήρξαν καταγγελίες και από σιδηροδρομικές επιχειρήσεις έναντι άλλων, καθώς και από επιβάτες για καθυστερήσεις και κακοδιαχείριση τις οποίες και γνωρίζετε, με ποιόν τρόπο θεωρείτε ότι διορθώθηκαν λάθη και παραλήψεις, όπως επίσης με ποιόν τρόπο ελέγξατε αν τα κακώς κείμενα διορθώθηκαν αποτελεσματικά και προστατευθήκαν τόσο οι επιβάτες και τα δικαιώματά τους (Ευρωπαϊκός Κανονισμός 1371/2007) όσο και οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που υπέστησαν διακρίσεις, δώστε μια πετυχημένη δράση σας και τα αποτελέσματά αυτής.

-Σε ότι αφορά τα θέματα των μηχανοδηγών και την είσοδο στη αγορά νέων, πιστεύτε ότι χρειάζονται επιπλέον νομοθετικές παρεμβάσεις/ρυθμίσεις ή αρκεί το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο; Δεδομένου ότι για να γίνει κάποιος μηχανοδηγός σήμερα απαιτείται αρκετό χρονικό διάστημα που εξαρτάται κυρίως από την διάθεση των εκπαιδευτών μηχανοδηγών που γίνεται ως επί το πλείστων από την κυρίαρχη σιδηροδρομική επιχείρηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την διοίκηση της οποίας εξαρτάται το πότε και πως θα τους επιτρέψει να εκπαιδεύσουν τους νέους και προφανώς καμία επιχείρηση δεν θα ήθελε να πληθύνει ο αριθμός των μηχανοδηγών των υπόλοιπων και να χαθεί έτσι το πλεονέκτημά της στον κλάδο. Ποια δράση λάβατε για την επίλυση του θέματος αυτού; 

-Σε ότι αφορά το άνοιγμα του επαγγέλματος αυτού, όπου για να γίνει κάποιος μηχανοδηγός πρέπει να τον έχει προσλάβει κάποια σιδηροδρομική επιχείρηση και στη συνέχεια            να τον εκπαιδεύσει με δικά της έξοδα, έως ότου λάβει την ευρωπαϊκή άδεια, ποια μέτρα λάβατε για την αλλαγή του «στρεβλού» αυτού πλαισίου που δεν δίνει κανένα βαθμό  ελευθερίας στην ανάδειξη του επαγγέλματος, αφού προφανώς το υπάρχον νομικό πλαίσιο όπως περιγράφεται (στο Ν. 3911/2011) δεν επιτρέπει την άμεση είσοδο νέων μηχανοδηγών που δεν θα ελέγχονται υποχρεωτικά από σιδηροδρομικές επιχειρήσεις. Κάνατε κάποια εισήγηση προς το αρμόδιο υπουργείο για την αλλαγή/βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου; Ανάπτυξέ μας την άποψή σας.

-Σε σχέση με την νέα σύμβαση Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας (την χαριστική δηλαδή σύμβαση που υπέγραψε πρόσφατα ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών με την ιταλικών πλέον συμφερόντων ΤΡΑΙΝΟΣΕ) η οποία έγινε και νόμος πριν από μια εβδομάδα, πείτε μας ζητήθηκε η άποψη της Αρχής σας ; Κάνατε κάποια παρέμβαση σχετικά με το θέμα αυτό; Αφού είναι δεδομένο ότι η εν λόγω σύμβαση κλείνει πλέον την αγορά των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα αφού κανείς πλέον δεν θα μπορεί να ανταγωνιστεί το επιδοτούμενο δρομολόγιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και καμία επιχείρηση δεν πρόκειται να ξεκινήσει επιβατικά δρομολόγια έχοντας ως ανταγωνιστή το επιδοτούμενο, γίνεται δηλαδή «κλειστό» επάγγελμα η σιδηροδρομική επιβατική μεταφορά. Στο συγκεκριμένο θέμα γνωρίζουμε ότι η παρέμβασή σας αφορά τον λογιστικό διαχωρισμό με βάση τις νομικές σας υποχρεώσεις, οπότε δεν ρωτάμε αυτό, αλλά κατά πόσο είναι δίκαιο και ορθό να ανατίθεται η συγκεκριμένη παροχή δημόσιας υπηρεσίας σε έναν ιδιώτη για το σύνολο του δικτύου περιλαμβάνοντας μάλιστα και τμήματα όπως το Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο (μιλάμε για το πλέον κερδοφόρο δρομολόγιο με τους περισσότερους επιβάτες από όλα τα υπόλοιπα) στο οποίο δραστηριοποιείται ήδη και μία άλλη δημόσια σιδηροδρομική επιχείρηση (ΣΤΑΣΥ). Γιατί λοιπόν επιλέχθηκε να επιδοτείται ο ιδιώτης και όχι ο δημόσιος φορέας; 

-Ρωτάμε λοιπόν εσάς την Ρυθμιστική Αρχή την άποψή σας, είναι ανταγωνιστικό το μέτρο αυτό της νέας σύμβασης στο σύνολο των δρομολογίων που περιλαμβάνει, συμβάλει στο άνοιγμα της αγοράς; Πως αντιμετωπίζεται το θέμα αυτό στις λοιπές ευρωπαϊκές χώρες ; κάνουν αντίστοιχες απ’ ευθείας αναθέσεις για το σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου τους ή αναθέτουν κατόπιν διαγωνισμού τμήματα και δή στα προβληματικά (άγονες γραμμές) ; Ποια είναι η άποψή σας, θα δυσχεράνει το άνοιγμα της επιβατικής αγοράς η σύμβαση αυτή και πλέον ο νόμος (ν. 4953/2022) ;

-Σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1371/2007 και την εφαρμογή του σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών. Έγινε αρκετός ντόρος με το θέμα αυτό, ειδικά για τις εξαιρέσεις από τα άρθρα του κανονισμού, που είχαν με παράνομο τρόπο επιβληθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια με άμεσο αποτέλεσμα να μην βελτιώνονται οι σιδηροδρομικές επιβατικές υπηρεσίες και παροχές προς τους επιβάτες. Παρατηρήσαμε την Απόφασή σας 39/2022 (ΑΔΑ Ω5Υ8ΟΚΠ2-ΛΔΚ) για εφαρμογή από τη μεριά σας του συνόλου των άρθρων του κανονισμού, ως σχετικός φορέας επιβολής του ΕΚ 1371/2007 (με βάση το ν. 3891/2010), χωρίς όμως να γίνει κάποια αντίστοιχη ενέργεια από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών αποσύροντας, ως όφειλε, τις παράνομες πράξεις με τις οποίες είχε θεσπίσει τις εξαιρέσεις των προηγούμενων χρόνων. Είστε σε σύμπνοια με το Υπουργείο για το θέμα αυτό; έχετε λάβει σχετικές διαβεβαιώσεις και πρόκειται να ακολουθήσουν ενέργειες από μεριάς του; Ενημερώστε μας σχετικά.

Επίσης για το ίδιο θέμα, και μετά το «φιάσκο» των ενεργειών του Υπουργείου, σχετικά με τις αποζημιώσεις των ταλαιπωρημένων επιβατών στα γεγονότα του Ιανουαρίου με τα χιόνια, έχετε λάβει τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να δικαιωθούν και να αποζημιωθούν οι επιβάτες από την ταλαιπωρία που υπέστησαν από τις ελλείψεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με βάση τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό; Ποιες ενέργειες κάνετε για να προστατευθούν οι επιβάτες; Αλήθεια δόθηκαν τα 1000 € που τους έταζε ο Υπουργός;

-Πρόσφατα ανακοινώσατε μία Απόφασή σας 56/2022 (ΑΔΑ Ψ4Θ6ΟΚΠ2-4ΗΓ) σχετικά με την καταγγελία που είχε κάνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ απέναντι στον ΟΣΕ σχετικά με τις χρεώσεις του δικτύου που επιβάλει. Εξηγήστε μα την απόφασή σας αυτή και με ποιόν τρόπο πιστεύετε ότι θα επιλυθεί το θέμα αφού όπως είναι γνωστό ο ΟΣΕ ως διαχειριστής υποδομής υποχρηματοδοτείται από το δημόσιο και δεν δύναται να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του δικτύου (συντήρηση και ανάταξη) με άμεσο αποτέλεσμα να προσπαθεί να αντλήσει τους παραπάνω πόρους από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις προκειμένου να μην είναι ελλειμματικός οργανισμός. Πώς πιστεύετε ότι θα επιλυθεί το μέγιστο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο θέμα αυτό ; Πώς πιστεύετε πως συμβάλει η σχετική απόφασή σας σε αυτό.


Τρίτη, 19 Ιουλίου 2022 και ώρα 10.00΄
στην Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κωνστ. Τσαλδάρη» (223),
συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
Συζήτηση επί της Έκθεσης Πεπραγμένων, ετών 2020 και 2021,
της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και ακρόαση της Προέδρου αυτής, κυρίας Ιωάννας Τσιαπαρίκου.

powered by social2s

Δύσκολα θα μάθεις τις δράσεις μας από τα ΜΜΕ της λίστας Πέτσα