Η παρέμβασή μου αφορά αποκλειστικά στο Μέρος Γ΄ του νομοσχεδίου.
Τα ζητήματα των θρησκευτικών μειονοτήτων στη Θράκη επιβάλλουν συνετούς χειρισμούς και μεγάλη ευαισθησία την οποία πιστεύω ότι όλοι διαθέτουμε.
Το νομοσχέδιο αποτελεί, χωρίς αμφιβολία, ένα βήμα στην κατεύθυνση του εξορθολογισμού του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των Μουφτειών. Πρόκειται για ένα θεσμό που έχει κρίσιμο ρόλο σε όλες τις πτυχές της παρουσίας και ανάπτυξης των μουσουλμανικών μειονοτήτων στη χώρα μας.
Κανείς δεν ξεχνά, βέβαια, ότι ο θεσμός αυτό έχει επανειλημμένα χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν σαν μηχανισμός χειραγώγησης των μειονοτήτων αλλά και σαν εργαλείο ιδιοτελών παρεμβάσεων του συγκεκριμένου εξωγενούς παράγοντα. Δεν χρειάζεται, τώρα, να αναλύσουμε αυτά τα πράγματα παραπάνω.
Θα ήθελα, όμως να επισημάνω, κάποια συγκεκριμένα σημεία, που πιστεύω ότι έχουν μεγάλη σημασία τόσο για το σχέδιο νόμου όσο και για τις εφαρμοστικές κανονιστικές πράξεις και τις εγκυκλίους που θα ακολουθήσουν .
Π.χ. : με αφορμή το Προεδρικό Διάταγμα των Εσωτερικών Οργανισμών των Μουφτειών, να αναφέρω ότι επιβάλλεται κάποιες από τις προβλεπόμενες κανονιστικές πράξεις να εκδοθούν χωρίς χρονοτριβή. Πιστεύω ότι είναι περιττό να το αναλύσουμε περισσότερο. Πρέπει, όμως να εξεταστεί το ενδεχόμενο να υπάρξουν στο νόμο και συγκεκριμένα δεσμευτικά χρονικά όρια, για την έκδοσή τους!
Τώρα, για τη συγκρότηση της Τριμελούς Άμισθης Επιτροπής Κληρώσεων : Θα ήταν χρήσιμο να εξετάσουμε και το κριτήριο της αρχαιότητας. Αναφερόμαστε στη στελέχωσή της από τον αρχαιότερο κατά τα πρεσβεία διορισμού Ιμάμη και από τον αρχαιότερο / ή την αρχαιότερη κατά τα πρεσβεία διορισμού Ιεροδιδάσκαλο ή Ιεροδιδασκάλισσα (Γιατί υπάρχουν και γυναίκες Ιεροδιδάσκαλοι). Κατά την άποψή μας είναι ένα ασφαλές και αντικειμενικό κριτήριο. Εξάλλου δεν είναι ξένο για την ελληνική πρακτική. Το συναντάμε και στη συγκρότηση χριστιανικών επιτροπών.
Από το 1920 έως σήμερα τα έγγραφα των Αρχείων των Μουφτειών αποτελούν ένα πολύ μεγάλο και πολύτιμο από πολλές απόψεις ερευνητικό υλικό, το οποίο, δυστυχώς, παραμένει ανενεργό και ανεκμετάλλευτο. Πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρξει ένα Πρόγραμμα ανάδειξής του, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, και με άμεση μετάφρασή τους στα Ελληνικά. Είναι ένα μοναδικό υλικό, που αφορά και στις θεολογικές και στις κοινωνικές επιστήμες. Θα ήταν σημαντικό και για την ελληνική αλλά (γιατί όχι ;) και για τη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα.
Θα σταθώ και στο άρθρου 147 παρ. 1. : Εκεί προβλέπεται ότι όλες οι πράξεις, τα πιστοποιητικά και τα έγγραφα που εκδίδονται από τον Μουφτή στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων του και συντάσσονται, αυτονόητα, στην επίσημη γλώσσα του Κράτους μπορούν να μεταφράζονται σε άλλη γλώσσα εφόσον υφίσταται ανάγκη. Επίσης, κάθε είδους έντυπο ή βιβλίο που τηρείται στη Μουφτεία και αφορά στην εσωτερική λειτουργία της, συντάσσεται στην επίσημη γλώσσα του Κράτους και μπορεί να μεταφράζεται σε άλλη γλώσσα εφόσον υφίσταται ανάγκη. Εδώ πιστεύω ότι δεν πρέπει να περιοριστούμε μόνο στην Τουρκική γλώσσα. Αναφέρομαι, προφανώς , στα Ρομανί και τα Πομακικά!
Οι νέες τεχνολογίες μας δίνουν τη δυνατότητα να παρακάμψουμε την αδυναμία γραφής και έγγραφης απόδοσης. Υπάρχουν πια τα ακουστικά αρχεία, που με την χρήση τους μπορούμε – και πρέπει – να προσεγγίζουμε τα μέλη των διαφορετικών γλωσσικών κοινοτήτων της μεγάλης μουσουλμανικής κοινότητας της Θράκης στην γλώσσα τους!
Είναι μια πραγματικά σημαντική ευκαιρία, να δείξει η Ελληνική Πολιτεία ότι προσεγγίζει με όρους ισοτιμίας και ισονομίας αυτές τις κοινότητες. Υπάρχουν οι τεχνολογικές δυνατότητες, ακόμα και εφαρμογές ακουστικού βιβλίου, που δεν απαιτούν και ιδιαίτερο κόστος – και πάντως σε καμία περίπτωση αποτρεπτικό κόστος.
Ένα άλλο ζήτημα είναι η στελέχωση των Ειδικών Επιτροπών αλλά και της Συμβουλευτικής Επιτροπής και από γυναίκες. Πώς πιστεύετε ότι θα εξασφαλιστεί αυτό;
Κατά την άποψή μας, και μέσα από τη διαδικασία των κληρώσεων, θα πρέπει να εξασφαλίζεται στη συγκρότηση η συμμετοχή ενός ικανού αριθμού γυναικών.
Τέλος σε ένα επόμενο νομοθετικό στάδιο θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε και δύο ακόμα ειδικότερα σχετικά ζητήματα.
Για την Κοινότητα των Αλεβιτών στη χώρα μας ,
Και για τα ειδικότερα θέματα των Διαχειριστικών Επιτροπών Μουσουλμανικής Περιουσίας και των Βακουφικών Επιτροπών.
Σας ευχαριστώ!
Δευτέρα 25 Ιουλίου 12.00΄
Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κωνστ. Τσαλδάρη» (223)
Η ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου
του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
«Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, την προστασία του περιβάλλοντος και λοιπές διατάξεις».