Το μεγάλο έλλειμμα στην εξέταση των πεπραγμένων από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας είναι ένα ακόμα σύμπτωμα του ελλείμματός μας στη δημοκρατική λειτουργία γενικότερα.

powered by social2s

Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε!

Καλωσορίζουμε και εμείς τον κ. Υπουργό και τους προτεινομένους , στους οποίους και θα ευχηθούμε καλή επιτυχία στο έργο τους.

Το Κόμμα μας έχει σαφή θέση για τη συγκεκριμένη διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης των επικεφαλής Επιτροπών, Υπηρεσιών και Αρχών. Η διαδικασία αυτή, όπως έχει θεσμοθετηθεί και όπως υλοποιείται, καταστρατηγεί τη δημοκρατική λειτουργία. Αναθέτει προσχηματικά στο Κοινοβούλιο τη νομιμοποίηση κομματικών διορισμών της Κυβέρνησης. 

Συνεπώς, από πάγια θέση αρχής, το ΜέΡΑ25 αρνείται να μετέχει σε αυτές τις διαδικασίες και ψηφίζουμε «παρών», χωρίς αξιολόγηση των προτεινόμενων.

Στις ημέρες της παρούσας Κυβέρνησης, η Επιτροπή μας έχει συνεδριάσει τρεις (3) φορές για διορισμούς στην Επιτροπή Ανταγωνισμού – και καμία για Εκθέσεις Πεπραγμένων ! Είναι πραγματικά εντυπωσιακό : Εκκρεμούν πεπραγμένα πέντε ετών.

Δεν είναι, βέβαια, μεμονωμένο φαινόμενο…

Το μεγάλο έλλειμμα στην εξέταση των πεπραγμένων  από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας είναι ένα ακόμα σύμπτωμα του ελλείμματός μας στη δημοκρατική λειτουργία γενικότερα.

Προφανώς, είναι στοιχειώδες να βρούμε τον τρόπο να γίνονται έγκαιρα και η υποβολή και οι αντίστοιχες συνεδριάσεις για τα πεπραγμένα των Αρχών. 

Και πάλι, βέβαια δεν θα ήταν αυτό από μόνο του αρκετό για να υπερβούμε τον προσχηματικό χαρακτήρα αυτών των διαδικασιών. 

Κανονικά, η κρίση και η αξιολόγηση του έργου των Αρχών από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής θα έπρεπε να είναι καθοριστική και για τη λειτουργία τους αλλά και για την τύχη των ηγεσιών τους. 

Εδώ έχει επικρατήσει η πρακτική όπου ο ρόλος μας περιορίζεται μόνο σε ερωτήσεις, που πολλές φορές δεν αξιώνονται καν μία απάντηση.

Η ουσιαστική απαξίωση και της διαδικασίας και της Επιτροπής συντηρεί το σύστημα, σύμφωνα με το οποίο το κράτος και οι θεσμοί του αποτελούν απλώς το λάφυρο της εκάστοτε κυβερνητικής πλειοψηφίας – ή μάλλον, για να είμαστε πιο ακριβείς, της ομάδας εξουσίας που λειτουργεί επ’ ονόματί της.

   Οι έλεγχοι της Επιτροπής προβλέπονται ακριβώς για να αποτελούν τα ουσιαστικά αντίβαρα της κάθε εξουσίας, η οποία στην πραγματικότητα διαχειρίζεται εν λευκώ το εκλογικό αποτέλεσμα της αυτοδυναμίας. 

Η ανάγκη αυτών των ελέγχων αναδεικνύεται ακόμα περισσότερο στις μέρες μας, όπου έχει χαθεί κάθε έλεγχος στην χειραγώγηση και εργαλειοποίηση των θεσμών από την παρούσα Κυβέρνηση.

Ο σκοπός, γνωστός και προφανής : πρώτον παράταση της παραμονής στην εξουσία και δεύτερον ενίσχυση, μέσω της διαπλοκής, συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων.

Το πρώτο είναι κρίσιμο για τη λειτουργία της δημοκρατίας, το δεύτερο αποκτά κρίσιμη επικαιρότητα σήμερα, που ασχολούμαστε με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. 

Μπορεί εδώ να συζητάμε, αλλά η κοινωνία ψάχνει να βρει πραγματικά αποτελέσματα…

Με την ευκαιρία, πρέπει να θυμίσω ότι στην προηγούμενη συνεδρίαση θέσαμε ένα ερώτημα που δεν απαντήθηκε ούτε από την προτεινόμενη (τότε) για τη θέση της Αντιπροέδρου, ούτε από τον κύριο Υπουργό. 

Θα το επαναφέρουμε σήμερα, ελπίζοντας ότι ίσως κάποιος μας διαφωτίσει - διαβάζω από τα Πρακτικά: 

«για ένα συγκεκριμένο ζήτημα, το οποίο διαβάσαμε στον τύπο και το οποίο, έτσι όπως λέγεται, θεωρείται σκάνδαλο. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έκανε μια απευθείας ανάθεση, το Μάιο του 2021, στην εταιρεία δημοσκοπήσεων Φόκους Μπάρι, με μια σύμβαση περίπου 10.000 ευρώ, με αντικείμενο μια έρευνα για τον κλάδο των εφημερίδων. Μια έρευνα με θέμα την εναλλαξιμότητα μεταξύ των ενημερωτικών εφημερίδων και το προφίλ του αναγνωστικού κοινού. 

Εδώ όμως έχουμε μια ιδιαιτερότητα. Η συγκεκριμένη εταιρεία είχε το προηγούμενο διάστημα τιμωρηθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για αθέμιτες πρακτικές. Δηλαδή, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έκανε απευθείας ανάθεση σε μια εταιρεία που μόλις πριν από λίγο καιρό την είχε η ίδια τιμωρήσει με πρόστιμο για παράβαση της νομοθεσίας για τη συμμετοχή της σε σύμπραξη σε καρτέλ. Αυτό προσωπικά θα μου επιτρέψετε να πω ότι θεωρώ ότι έρχεται σε πολύ μεγάλη αντίθεση με αυτά που μας είπατε προηγουμένως, όσον αφορά τη στη χρηστή διοίκηση, αλλά και στη θεμιτή λειτουργία των ανεξάρτητων αρχών».

Θα επαναφέρουμε στην Επιτροπή και άλλο ένα γνωστό πρόβλημα : Για την έκφραση γνώμης από τους βουλευτές της Επιτροπής, διατίθεται υλικό που αφορά μόνο στα πρόσωπα που προτείνονται. 

Θα έπρεπε να υπάρχει το αντίστοιχο υλικό (βιογραφικά σημειώματα κλπ.) και για τις πιθανές εναλλακτικές επιλογές, για να είναι δυνατή μία στοιχειώδης – αλλά κρίσιμη – σύγκριση. 

Πολύ περισσότερο όταν δεν επελέγησαν – και δεν προτείνονται – από τον κ. Υπουργό υποψήφιοι με υψηλότερη μοριοδότηση… Εν πάση περιπτώσει, θα ακούσουμε με ενδιαφέρον από τον κ. Υπουργό την αιτιολόγηση των συγκεκριμένων επιλογών.

Σας ευχαριστώ!


Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2023 και ώρα 17.00΄
στην Αίθουσα Γερουσίας,
συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
Ακρόαση από τα μέλη της Επιτροπής,
σύμφωνα με το άρθρο 43Α του Κανονισμού της Βουλής και
την παρ. 3 του άρθρου 12 του ν. 3959/2011, όπως ισχύουν,
των προτεινομένων, από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων,
κ. Σπυρίδωνα - Άδωνι Γεωργιάδη, για διορισμό στις θέσεις
τριών Εισηγητών, δύο τακτικών και δύο αναπληρωματικών μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού και διατύπωση γνώμης της Επιτροπής.

powered by social2s

Δύσκολα θα μάθεις τις δράσεις μας από τα ΜΜΕ της λίστας Πέτσα