Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε!
Καλωσορίζουμε και εμείς την κ. Βαγενά!
Θέλω να επισημάνω, ξεκινώντας, ένα ουσιαστικό πρόβλημα – όχι τυπικό:
Ενημερωθήκαμε για τη σημερινή συνεδρίαση αργά το απόγευμα της Τρίτης. Νομίζω , όλοι συμφωνούμε πως αυτά δεν είναι χρονικά περιθώρια για την καλύτερη προετοιμασία μιας συνεδρίασης, για μια αξιοπρεπή κοινοβουλευτική διαδικασία. Αυτό θα πρέπει να το έχουν υπόψιν τους οι αρμόδιοι Υπουργοί!
Από 1η Ιουνίου θα ισχύσει, όπως λέει η Κομισιόν, η ψηφιακή βεβαίωση ανοσίας. Μόλις προχθές, πάλι, είχαμε την ενημέρωση από έγκυρα γερμανικά μέσα ότι πρότυπο για αυτήν θα αποτελέσει το λεγόμενο Πράσινο Διαβατήριο του Ισραήλ.
Η πολιτική του Ισραήλ στο θέμα του κορωνοϊού δέχεται, δικαιολογημένα, ισχυρή αμφισβήτηση και κριτική. Στις 30 Ιανουαρίου η μάλλον συντηρητική αλλά με γνωστή εγκυρότητα εφημερίδα της Ζυρίχης, χαρακτήριζε “αισχρή” την αντιπαράθεση του Ισραήλ με την Παλαιστινιακή Αρχή : Οι Παλαιστίνιοι περίμεναν ακόμα τα πρώτα εμβόλια, ενώ, τότε, είχε ήδη εμβολιαστεί το ένα τρίτο των εβραίων πολιτών.
Αντίστοιχη ρατσιστική πολιτική καταγγέλλεται και για την Τουρκία, ως προς τους Κούρδους. Εκεί, μάλιστα, η σύγκρουση του καθεστώτος με τις αρχές της ιατρικής και της βιοηθικής έφτασε στα άκρα. Ο Ερντογάν έφτασε να κατηγορήσει τον Ιατρικό Σύλλογο της χώρας του ως τρομοκρατική οργάνωση !
Πάντως, έστω και χωρίς τέτοιες ακρότητες, αυτό είναι ένα από τα κοινά προβλήματα της εποχής του κορωνοϊού : Οι προσπάθειες χειραγώγησης της ελεύθερης έκφρασης επιστημονικών φορέων από τις πολιτικές εξουσίες, γενικότερα.
Θα ήταν ενδιαφέρον να έχουμε την άποψή σας, για αυτά, κ. Βαγενά. Όπως και για τις ρατσιστικές πολιτικές του Ισραήλ και της Τουρκίας απέναντι σε πολίτες τους.
Ας προχωρήσουμε, τώρα στην εθνική και ενωσιακή πολιτική στο θέμα της πανδημίας.
Στη χώρα μας δημιουργήθηκαν, ως προς την αντιμετώπιση του Covid, πολύ σοβαροί προβληματισμοί και ερωτηματικά.
Αρχικά είχαμε τις παλινωδίες ως προς τη χρησιμότητα και αποτελεσματικότητα της μάσκας.
Ακολούθησαν οι κατασχέσεις, από άλλες χώρες, των ελληνικών παραγγελιών για μάσκες και ιατρικό εξοπλισμό. Για τις κατασχέσεις αυτές, δεν υπήρξε, από μέρους μας, καμία νομική και πολιτική αντίδραση.
Μετά, ήρθε ή ώρα που ακούστηκαν προτάσεις για διπλές μάσκες. Μέχρι και σήμερα, δεν υπάρχει στην Ελλάδα επίσημη ενημέρωση , για το ποιοι τύποι μασκών παρέχουν ουσιαστική και αποτελεσματική προστασία.
Και όμως, σε άλλες χώρες, επιβάλλεται στους επιβάτες μέσων μαζικής μεταφοράς να φοράνε συγκεκριμένες μάσκες (τύπου ΕφΕφΠι-2).
Από το άλλο μέρος, ακολουθούμε και μία ελλειμματική πολιτική επιδημιολογικής επιτήρησης, χωρίς μεθοδική και μαζική εφαρμογή των τεστ, την οποία ζητάμε όλο αυτόν τον καιρό. Τα μαζικά προγραμματισμένα τεστ θα εξασφάλιζαν πληρέστερη εικόνα για την πορεία της νόσου – και επομένως και δυνατότητα βάσιμου σχεδιασμού για την αντιμετώπισή της.
Ακόμα και σήμερα, που επίκειται η μεγάλη διανομή των σελφ-τεστ, δεν υπάρχει καμία απολύτως διασφάλιση για την έγκυρη ενημέρωση της Πολιτείας ως προς τα αποτελέσματα.
Η ενημέρωση εξαρτάται από τη βούληση του νοσούντος (δηλ. αυτού που θα προκύψει θετικός), όπως εκούσια θα είναι και η καραντίνα – και του ιδίου και της οικογένειας ή των συγκατοίκων του.
Το κράτος περιορίζεται στο ρόλο του απλού πιθανού αποδέκτη μιας αμφίβολης ενημέρωσης !
Δύο είναι οι βασικοί πόλοι της υγειονομικής πολιτικής όλη αυτήν την κρίσιμη περίοδο :
Από τη μία το δόγμα της περίφημης ατομικής ευθύνης, δηλαδή η μετακύλιση της ευθύνης στον πολίτη.
Και από την άλλη η λήψη μέτρων όχι με επιστημονικά κριτήρια αλλά βάσει επιλεκτικών και ανακόλουθων εκτιμήσεων των αναγκών και προσδοκιών της αγοράς και της οικονομίας.
Το μόνο βέβαιο, μέχρι τώρα, αποτέλεσμα είναι το όφελος για την κορυφή της πυραμίδας, για την γνωστή παρασιτική ολιγαρχία, προς την οποία μονίμως, εδώ και δεκαετίες, μεταφέρεται πλούτος. Έτσι ανοίγει ακόμα περισσότερο η ψαλίδα σε σχέση με τα πιο αδύναμα οικονομικά στρώματα.
Ποιες είναι κατά την άποψή σας οι αρχές που πρέπει να διέπουν την εθνική μας πολιτική στην αντιμετώπιση του covid και πως πρέπει να τις ιεραρχήσουμε;
Με βάση τη μέχρι σήμερα ελληνική εμπειρία, έχετε συγκεκριμένες προτάσεις για πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση;
Στη Βιοηθική, εκτός από τη Γενετική, τη Βιοτεχνολογία και τη Βιοϊατρική, εμπλέκονται και γνωστικοί τομείς όπως η Νομική και η Θεολογία. Στην χώρα μας για την αντιμετώπιση του covid, έγιναν σοβαρές επεμβάσεις σε βάρος, λ.χ., της άσκησης θρησκευτικής λατρείας ή και του δικαιώματος του συνέρχεσθαι.
Θα θέλαμε να μας εκθέσετε τον τρόπο που αντιμετωπίζετε εσείς αυτές τις επεμβάσεις.
Αν κρίνετε σκόπιμο, θα παρακαλούσα να συνυπολογίσετε την αναλογικότητα σε σχέση με αντίστοιχες παραλείψεις, που διαμορφώνουν καταστάσεις υψηλού κινδύνου – όπως η επιτήρηση στους χώρους εργασίας ή η προκλητική περιφρόνηση της κοινωνικής βάσης στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Σε σχέση με τις ψηφιακές βεβαιώσεις, που μεθοδεύονται στο ενωσιακό επίπεδο, θεωρείτε ότι θα πρέπει να συνδέονται με συγκεκριμένα “προνόμια” – και ποια θα πρέπει να είναι αυτά;
Ποια είναι η δική σας θέση στο ζήτημα των βεβαιώσεων αυτών και των όποιων «προνομίων» αυτά θα συνεπάγονται;
Γνωρίζουμε ότι, στην αντίστοιχη γερμανική Επιτροπή, έχουν εκφράσει προβληματισμούς τόσο η επικεφαλής της Ομάδας Εργασίας για την Πανδημία, όσο και η ίδια η Πρόεδρος της Αρχής.
Κλείνοντας :
Η θέση του κόμματός μας σε αυτές τις διαδικασίες είναι και γνωστή και πάγια, αφού θεωρούμε ότι πρόκειται για προσχηματική κοινοβουλευτική νομιμοποίηση προειλημμένων κυβερνητικών αποφάσεων.
Είναι αλήθεια ότι, στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχουμε ένα εξαιρετικό βιογραφικό.
Ευχόμαστε Καλή Επιτυχία στο έργο σας !
Ευχαριστώ πολύ
Συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
Ακρόαση της προτεινομένης κυρίας Ευτυχίας Βαγενά
από τον Υπουργό Επικρατείας, κ. Γεώργιο Γεραπετρίτη,
για διορισμό στη θέση της Προέδρου της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής και διατύπωση γνώμης της Επιτροπής