Η Βουλευτής Β3 Νοτίου Τομέα Αθηνών Σοφία Σακοράφα κατέθεσε την 25/11/2020 ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη αναφορικά με τον καθορισμό Π.Ο.Α.Υ. στο Δήμο Ξηρομέρου Αιτωλοακαρνανίας.
Το κείμενο της ερώτησης:
Η υπ. αρ’ 87/17-08-2020 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ξηρομέρου Αιτωλοακαρνανίας, αφορά στον καθορισμό και θεσμοθέτηση Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών στην περιοχή του. Η παραλιακή ζώνη Αστακός – Μύτικας – Μαραθάκι - Κάλαμος αποτελεί περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, προοριζόμενη, κατά τον θεσμικό σχεδιασμό του Δήμου, για τουριστική ανάπτυξη. Το Δημοτικό Συμβούλιο αντιτίθεται πλήρως στη θεσμοθέτηση Π.Ο.Α.Υ., όπως και στην ίδρυση νέων μονάδων υδατοκαλλιεργειών αλλά και σε κάθε επέκταση των υφισταμένων.
Με την απόφαση αυτή, ζητείται από τους αρμόδιους Υπουργούς: 1) Να σταματήσει η θεσμοθέτηση της Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών Εχινάδων Νήσων και Αιτωλοακαρνανίας, προκειμένου να προστατευθεί το θαλάσσιο περιβάλλον και ο τουρισμός, 2). Να μεταφερθούν οι υπάρχουσες μονάδες σε περιοχές χωρίς τουριστικό ενδιαφέρον και 3) Να θωρακιστεί ο Δήμος και η περιοχή, με την εκπόνηση Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Τ.Π.Σ.).
Τονίζεται ότι η Π.Ο.Α.Υ. Εχινάδων Νήσων και Αιτ/νίας προωθείται ενώ αυτό δεν προβλέπεται κατά το ισχύον νομοκανονιστικό πλαίσιο για τη συγκεκριμένη περιοχή (βλ. ιδίως ΚΥΑ 31722/4-11-2011 δημ. ΦΕΚ τ.Β΄/αρ. 2505/4-11-2011).
Επειδή για το συγκεκριμένο θέμα είχαμε καταθέσει και σχετική Αναφορά (αρ.πρωτ. 2777/16-9-20), η οποία -δυστυχώς- δεν έτυχε καμίας απάντησης.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
Ποιες είναι οι προθέσεις της Κυβέρνησης σε σχέση με τη μεθόδευση ίδρυσης Π.Ο.Α.Υ. στη συγκεκριμένη περιοχή του Δήμου Ξηρομέρου Αιτωλοακαρνανίας με βάση τα νομικά και ουσιαστικά δεδομένα, αλλά και την εκπεφρασμένη πλήρη αντίθεση της τοπικής κοινωνίας;
____________________________
Πρακτικά Συζήτησης Επίκαιρης Ερώτησης
Θα συζητηθεί η πέμπτη με αριθμό 199/25-11-2020 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου της Η’ Αντιπροέδρου της Βουλής και Βουλευτού Β3’ Νότιου Τομέα Αθηνών του ΜέΡΑ25 κυρίας Σοφίας Σακοράφα προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με θέμα: «Καθορισμός Περιοχής Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιέργειας (Π.Ο.Α.Υ ) στο Δήμο Ξηρομέρου Αιτωλοακαρνανίας».
Κυρία Πρόεδρε, έχετε το λόγο.
ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ (Η’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, υπάρχει μια απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Ξηρομέρου Αιτωλοακαρνανίας που αφορά στον καθορισμό και θεσμοθέτηση Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (ΠΟΑΥ). Είναι η με αριθμό 87 της 17/8/2020. Το δημοτικό συμβούλιο αντιτίθεται πλήρως στη θεσμοθέτηση ΠΟΑΥ στην περιοχή του, αντιτίθεται στην ίδρυση νέων μονάδων υδατοκαλλιεργειών, όπως και στην επέκταση αυτών που υπάρχουν. Ο θεσμικός σχεδιασμός του δήμου προορίζει την παραλιακή ζώνη Αστακός, Μύτικας, Μαραθάκι και Κάλαμος για τουριστική ανάπτυξη σαν περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους.
Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ζητά, κύριε Υπουργέ, να σταματήσει η θεσμοθέτηση της περιβαλλοντικής ολοκληρωμένης ανάπτυξης υδατοκαλλιεργειών Εχινάδων Νήσων και Αιτωλοακαρνανίας, προκειμένου να προστατευτεί το θαλάσσιο περιβάλλον και ο τουρισμός -ξέρετε, αναφέρω όλο εκείνο το επάνω κομμάτι μέχρι κάτω-, να μεταφερθούν οι υπάρχουσες μονάδες σε περιοχές χωρίς τουριστικό ενδιαφέρον και να θωρακιστεί ο δήμος και η περιοχή με την εκπόνηση τοπικού χωροταξικού σχεδίου.
Υπάρχει, όμως, και κάτι άλλο. Το νομοκανονιστικό πλαίσιο που ισχύει δεν επιτρέπει τις ΠΟΑΥ Εχινάδων Νήσων και Αιτωλοακαρνανίας στη συγκεκριμένη περιοχή. Αναφέρομαι στην απόφαση 31722/4.11.2011 (ΦΕΚ Β’ 2505/4-11-2011) που καθορίζει το ειδικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης για τις υδατοκαλλιέργειες. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, προβλέπονται δύο περιοχές υδατοκαλλιεργειών: μία στις νότιες Εχινάδες με τρεις ζώνες, που έχει υλοποιηθεί, και μία στις κεντρικές και βόρειες Εχινάδες μονάδες, που και πάλι είναι με τρεις ζώνες, που δεν έχει, όμως, υλοποιηθεί. Σήμερα, όμως, βλέπουμε να προωθείται μια περιοχή Εχινάδων Νήσων και Αιτωλοακαρνανίας με δέκα ζώνες, που περιλαμβάνει και το παράκτιο κομμάτι της Αιτωλοακαρνανίας. Αυτό, όμως, το κομμάτι στην αναφερόμενη περιοχή Α3 δεν περιλαμβάνεται στο θεσμοθετημένο ειδικό πλαίσιο.
Πρέπει ακόμα να πω ότι για το θέμα αυτό είχα καταθέσει και αναφορά με αριθμό πρωτοκόλλου 2777/16.9.2020, που δυστυχώς δεν πήρε καμία απάντηση.
Το ερώτημα, λοιπόν, κύριε Υπουργέ είναι: Ποιες είναι οι προθέσεις της Κυβέρνησης για τη μεθόδευση ίδρυσης ΠΟΑΥ στην περιοχή του Δήμου Ξηρομέρου Αιτωλοακαρνανίας στην παράκτια ζώνη; Έχουμε και τα νομικά και τα ουσιαστικά δεδομένα. Έχουμε και την εκπεφρασμένη αντίθεση της τοπικής κοινωνίας, για να αποφασίσετε. Και θα ήθελα να σας ρωτήσω, κύριε Υπουργέ, αν η Κυβέρνηση θα επιμείνει παρ’ όλα αυτά στην υλοποίησή της.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ευχαριστούμε και για τον χρόνο, κυρία Πρόεδρε.
Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θέλω να ξεκινήσω λίγο με μια εισαγωγή για τις υδατοκαλλιέργειες, τι είναι αυτό το θέμα το οποίο συζητάμε.
Οι υδατοκαλλιέργειες είναι ένας τομέας στον οποίο η Ελλάδα έχει μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα. Μέχρι περίπου το 2010 υπήρχαν αυξανόμενες επενδύσεις και τότε αποφασίστηκε και εγκρίθηκε τελικά το 2011 το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις υδατοκαλλιέργειες, ακριβώς επειδή υπήρχε σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, για να μπει μια τάξη στις χωροθετήσεις αυτής της δραστηριότητας, να μην κάνει ο καθένας ό,τι θέλει όπου θέλει.
Αυτό το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο του 2011 πέρασε από διαβούλευση, πέρασε από το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας, γνωμοδότησαν όλοι οι φορείς και φυσικά είχε και στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, για την οποία έγινε πάλι δική της, ξεχωριστή διαβούλευση για τη στρατηγική μελέτη το 2011.
Μέσα στο κείμενο του ειδικού χωροταξικού προβλέπεται ρητώς και σαφέστατα και η περιοχή των Εχινάδων, που μου αναφέρατε, ως περιοχή χωροθέτησης υδατοκαλλιεργειών. Δεν καταλαβαίνω, γιατί εσείς μου λέγατε ότι υπάρχει μία νότια και μια βόρεια. Ιδού, είναι όλο αυτό το τμήμα της δυτικής ακτής της Αιτωλοακαρνανίας. Δεν ξέρω εάν το βλέπετε καλά από μακριά. Φαίνεται, είναι ένα μαύρο. Μπορείτε να το δείτε και από κοντά, εάν θέλετε. Εν πάση περιπτώσει, δημοσιευμένα είναι, δεν είναι τίποτα περίεργο. Όλο αυτό το τμήμα είναι χαρακτηρισμένο ως περιοχή για την ανάπτυξη υδατοκαλλιεργειών και μάλιστα τύπου Α΄, δηλαδή από τις περιοχές που έχουν ιδιαίτερη σημασία και καταλληλότητα για αυτή την δραστηριότητα.
Επίσης, με βάση το ίδιο χωροταξικό η διαδικασία που προβλέπεται είναι, αφού το χωροταξικό βάλει σε όλη την Ελλάδα τέτοιες ζώνες, μέσα σ’ αυτές τις ζώνες πρέπει να δημιουργούνται οι ΠΟΑΥ που αναφέρατε, Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης των Υδατοκαλλιεργειών. Αυτές είναι πιο στενές ζώνες, μέσα στις οποίες μπαίνουν οι μονάδες.
Για να γίνουν αυτές οι ΠΟΑΥ, υπάρχει μία διαδικασία πάλι από το ειδικό χωροταξικό. Ξεκινήσαμε από το 2011, λοιπόν, και ζητήσαμε απ’ όλες τις επιχειρήσεις να ακολουθήσουν αυτήν τη διαδικασία. Υπήρξαν γύρω στις τριάντα με τριάντα πέντε συγκεκριμένες αιτήσεις και μέχρι πριν από ενάμιση χρόνο δεν είχε εγκριθεί ούτε μία. Δηλαδή, επί περίπου οκτώ-εννέα χρόνια είχαμε καταφέρει να μην εγκρίνουμε ούτε μία απ’ αυτές τις αιτήσεις, παρ’ όλο που αυτές οι αιτήσεις υπήρχαν.
Μία συνέπεια από τη μη έγκριση ΠΟΑΥ ήταν ότι πολλές μονάδες κατέρρευσαν, ότι μεγάλο μέρος αυτής της δραστηριότητας πήγε στην Τουρκία, στην οποία δεν υπάρχουν κανόνες. Χάσαμε ένα πολύ μεγάλο μέρος της διεθνούς αγοράς για μία δραστηριότητα που για την Ελλάδα έχει μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα και όλα αυτά επειδή δεν καταφέραμε να προχωρήσουμε στις υδατοκαλλιέργειες.
(Στο κουδούνι αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Μπορώ να έχω ένα λεπτό τώρα ή να συνεχίσω μετά, κύριε Πρόεδρε;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Συνεχίστε για ένα λεπτό.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Ευχαριστώ.
Θυμίζω, επίσης, ότι οι υδατοκαλλιέργειες δεν είναι τουρισμός και θυμίζω τη συζήτηση στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα. Μιλάμε για ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, που δεν θα βασίζεται μόνο στον τουρισμό με τα πήλινα πόδια κλπ., αλλά κάθε φορά που έρχεται μία δραστηριότητα, που δεν είναι τουρισμός, ξεσηκώνονται οι πάντες και κυρίως οι τοπικοί, για να μην εγκατασταθεί αυτή η δραστηριότητα στην περιοχή τους. Ας πάει κάπου αλλού, όπου σας αρέσει, αλλά όχι εδώ. Με το «όχι εδώ», όμως, δεν θα πάμε πουθενά.
Εάν θέλουμε, λοιπόν, να αναπτύξουμε μία οικονομία που να μην έχει μόνο τουρισμό, διότι καλός είναι τουρισμός, αλλά δεν μπορεί να είναι μονοκαλλιέργεια, πρέπει να έχουμε και βιομηχανία, υδατοκαλλιέργειες, πρέπει να έχουμε εφοδιαστική, αυτά τα πράγματα, αυτές οι δραστηριότητες κάπου πρέπει να πηγαίνουν.
Υπάρχει, λοιπόν, μία διαδικασία συγκεκριμένη. Εθνικός σχεδιασμός από το 2011 και υποχρεωτικά οργανωμένη χωροθέτηση. Από εκεί και πέρα, οι αντιρρήσεις που υπάρχουν θα μπορούσαν να είναι μόνο όσον αφορά τη συγκεκριμένη διαδικασία που ακολουθήθηκε στη συγκεκριμένη ΠΟΑΥ, δηλαδή μήπως κάτι πήγε στραβά. Θα μπορούσε.
(Στο κουδούνι αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Αυτό θα το συνεχίσω μετά, κύριε Πρόεδρε, για να μην πάρω άλλο χρόνο τώρα.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ευχαριστούμε.
Κυρία Πρόεδρε, έχετε τον λόγο.
ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ (Η΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κύριε Πρόεδρε, θα σας ζητήσω εξ αρχής ένα λεπτό, ίσως και λίγο παραπάνω και ζητώ συγγνώμη, εάν θα σας καθυστερήσω.
Κατ’ αρχήν, κύριε Υπουργέ, αναφερθήκατε σε μια διαδικασία σε σχέση με το χωροταξικό του 2011, που βγήκε μία ΚΥΑ, όπως θυμάμαι πάρα πολύ καλά, την παραμονή της παραίτησης του κυρίου Παπανδρέου και ήταν αυτή η απόφαση κατά παράβαση της Κοινοτικής Οδηγίας του 2014/1989, με βάση την οποία η χώρα δεσμεύτηκε μέχρι το 2021 να έχει εκπονήσει θαλάσσιο χωροταξικό, πράγμα που δεν έχει κάνει. Έγινε μία μελέτη από τον ΣΕΒ, που πολύ καλά γνωρίζετε ότι ήταν μία ομάδα επιχειρηματιών οι οποίοι ενδιαφέρονται για τη συγκεκριμένη επιχειρηματικότητα. Το 2019 δεν έγινε καμία διαβούλευση. Προφανώς, ο δήμος δεν ξέρω αν πήρε ή δεν πήρε κάποια ενημέρωση από εσάς. Πάντως, δεν απάντησε ποτέ σε αυτό. Υπήρξαν, τέλος πάντων, όλα αυτά που αναφέρατε εσείς προηγουμένως και αναπτύχθηκαν κάποιες παραπάνω, υπερβολικές θα έλεγα εγώ, ζώνες σε μία τέτοια περιοχή.
Όμως, κύριε Υπουργέ, οφείλω να πω ότι αναρωτιέμαι ειλικρινά γιατί δεν αναφέρατε στην ομιλία σας ότι έχετε προηγούμενη προσωπική εμπλοκή ως μελετητής, ως υπεύθυνος ομάδας στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη συγκεκριμένη προηγούμενη χωροθέτηση;
Δεν το θεωρώ κακό αυτό. Όμως, αυτό σημαίνει ότι έχετε και πιο πλήρη γνώση για το συγκεκριμένο θέμα και ειλικρινά θέλω να πιστεύω βάσιμα ότι το γεγονός αυτό δεν επηρεάζει και την εξέλιξη της όλης υπόθεσης.
Δυστυχώς, κύριε Υπουργέ, βρισκόμαστε για μια ακόμη φορά μπροστά στο γνωστό σχήμα, απέναντι στην εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων, στα οποία αναφέρθηκα προηγουμένως, οικονομικών συμφερόντων, που βαφτίζετε σαν δήθεν αναπτυξιακός σχεδιασμός.
Πρέπει να αποδεχθούμε ότι και οι ισχύοντες νόμοι αλλά και οι τοπικές κοινωνίες κάνουν πάντα λάθος: οι νόμοι, γιατί δεν προέβλεψαν σωστά, και οι τοπικές κοινωνίες, γιατί είναι αντιδραστικές πάντα και δεν μπορούν να κατανοήσουν το πραγματικό τους συμφέρον! Αυτό λέμε πάντα σε αυτή την Αίθουσα.
Εδώ προωθείται λοιπόν η υλοποίηση ενός σχεδιασμού που ανατρέπει το ισχύον ειδικό πλαίσιο. Ανατρέπει, επίσης, το αναπτυξιακό σχεδιασμό του Δήμου, αλλά και το χωροταξικό σχεδιασμό της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
Γιατί, κύριε Υπουργέ, ακυρώνονται οι σχεδιασμοί, αλλά και οι θεσμοί που τους έχουν εκπονήσει και τους έχουν θεσπίσει; Προωθείται η υλοποίηση ενός σχεδιασμού που παραγνωρίζει και τις επιπτώσεις για την τοπική κοινωνία. Οι τουριστικές εκμεταλλεύσεις στην περιοχή απλώς θα καταστραφούν. Δεν μιλάμε βέβαια για τις μεγάλες εγκαταστάσεις, στις οποίες αναφερθήκατε, όπου υπάρχουν, τις οποίες όμως και σέβεστε αλλά και τις προστατεύετε. Δυστυχώς, όμως, αποδεικνύεται ότι αρνείστε να συνυπολογίσετε εκείνες τις μικρές μονάδες που αποδίδουν ένα εισόδημα –θα μου επιτρέψετε να πω- επιβίωσης στους κατόχους τους.
Υπάρχει λοιπόν ένα ακόμα ερώτημα για τις επιπτώσεις στην τοπική οικονομία. Η μεγιστοποίηση της επέκτασης των υδατοκαλλιεργειών δεν θα επιφέρει και τον αφανισμό κάθε αγροτοκτηνοτροφικής εκμετάλλευσης σε μια ικανή εδαφική ακτίνα απόστασης και από τις χερσαίες εγκαταστάσεις τους; Για να μη μιλήσουμε και για τις άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στην αλιεία.
Αναρωτιέμαι τι υπάρχει από την άλλη μεριά της ζυγαριάς, για να μην συνυπολογίζονται εκτός από τις οικολογικές επιπτώσεις ούτε οι συνθήκες επιβίωσης –τονίζω, κύριε Υπουργέ, τη λέξη «επιβίωση»- του ντόπιου πληθυσμού. Δυστυχώς, είναι γνωστές οι περιβαλλοντικές συνέπειες των υδατοκαλλιεργειών στις Εχινάδες και στον Άγιο Παντελεήμονα.
Θα παρακαλούσα πάντως να μη σταθούμε στο ψευδοεπιχείρημα των νέων θέσεων εργασίας. Η μια πλευρά είναι ότι κανείς δεν πρέπει να υπερηφανεύεται για το ότι αποδομεί την τοπική οικονομία για να παρουσιάσει ως επίτευγμα το ότι όσοι θα στερηθούν τους πόρους των εισοδημάτων τους θα καταφύγουν αναγκαστικά στην εργασία στις υδατοκαλλιέργειες, γιατί εδώ έχω μια επιστολή από το σωματείο εργαζομένων του Νηρέα, οι οποίοι αναρωτιούνται για τις θέσεις εργασίας, μιλάνε για τις δίμηνες συμβάσεις που κρατούν σε εργασιακή ομηρία συναδέλφους, για το ελλιπές προσωπικό, για τη φύση της εργασίας και την υπερεντατικοποίησή της που έχει σαν αποτέλεσμα την υπερκόπωση των εργαζομένων, για την απουσία επιχειρησιακής σύμβασης, για την εργαλειοποίηση των τμημάτων. Επίσης διερωτώνται αν υπάρχει δέσμευση νομικής φύσεως για την εντοπιότητα των εργαζομένων.
Αυτό θα το καταθέσω, κύριε Πρόεδρε.
(Στο σημείο αυτό η Η΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. Σοφία Σακοράφα καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα επιστολή, η οποία βρίσκεται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Θα καταφύγουν, λοιπόν, αναγκαστικά στην εργασία στις υδατοκαλλιέργειες, χωρίς βέβαια καμία συγκεκριμένη πρόβλεψη ή δέσμευση για την απασχόλησή τους.
(Στο σημείο αυτό χτυπά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Αντιπροέδρου της Βουλής)
Από το άλλο μέρος, είναι σε όλους γνωστό ότι η κατάσταση των εργασιακών σχέσεων στις επιχειρήσεις του συγκεκριμένου τομέα είναι εντελώς προβληματική, όπως ανέφερα προηγουμένως, και είναι πολύ επιεικής αυτή η έκφραση, κύριε Υπουργέ. Οι δίμηνες συμβάσεις εργασίας, το ελλιπές προσωπικό που αναγκάζεται να εξαντλήσει τις δυνατότητές του είναι μερικές μόνο από τις πτυχές της πραγματικότητας.
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε και ευχαριστώ.
Σε κάθε περίπτωση, κύριε Υπουργέ, πιστεύω ότι η Κυβέρνηση δεν πρέπει να επιβεβαιώσει τις πιο αρνητικές προβλέψεις και σε αυτό το ζήτημα. Έχετε την υποχρέωση και έχει την υποχρέωση η Κυβέρνηση να επανεξετάσει το ζήτημα και να ανατρέψει την υλοποίηση του καταστροφικού νέου σχεδίου στη συγκεκριμένη περιοχή.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΜέΡΑ25)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ευχαριστούμε, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Δυστυχώς, είπατε αρκετές ανακρίβειες, προφανώς, όχι σκόπιμα. Θα τις αναφέρω μία μία πολύ συνοπτικά. Είπατε ότι συνδέεται η χωροθέτηση των υδατοκαλλιεργειών με τη θαλάσσια χωροταξία. Δεν συνδέονται. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Κάτι ξέρω. Όταν θα γίνουν τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια, ενσωματώνουν και τις υδατοκαλλιέργειες. Δεν σημαίνει ότι είναι από πάνω από τις υδατοκαλλιέργειες και κάνουν κάτι αντίθετο.
Αντίθετα, θυμίζω ότι τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια είναι περιφερειακού επιπέδου, το ειδικό χωροταξικό είναι εθνικού επιπέδου και είναι υπερκείμενο και τα περιφερειακά εναρμονίζονται προς αυτό.
Εν πάση περιπτώσει, τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια είναι ένα θέμα που θα λάβουν υπόψη τις υδατοκαλλιέργειες. Δεν σημαίνει ότι ως τότε δεν θα έχουμε υδατοκαλλιέργειες. Αλίμονο.
Δεύτερη ανακρίβεια. Είπατε ότι σε μια μεγάλη ακτίνα, αν κατάλαβα καλά, γύρω από το χερσαίο τμήμα των μονάδων υδατοκαλλιέργειας δεν μπορεί να ασκηθεί αγροτική δραστηριότητα ή κάτι τέτοιο. Αυτό είναι ακατανόητο.
Το χερσαίο τμήμα των μονάδων είναι ελάχιστο, κάτι πολύ μικρό και δεν επηρεάζει καθόλου το τι γίνεται παραπέρα. Γιατί δεν μπορεί, δηλαδή; Δεν το καταλαβαίνω αυτό. Το χερσαίο κομμάτι είναι κάτι πολύ μικρές εγκαταστάσεις. Γιατί δεν μπορεί στην υπόλοιπη περιοχή να γίνουν αγροτικές δραστηριότητες;
Τρίτον, είπατε ότι ανατρέπεται ο σχεδιασμός. Δεν ανατρέπεται κανένας σχεδιασμός. Ο σχεδιασμός, αντίθετα, τις προβλέπει. Ο σχεδιασμός είναι το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις υδατοκαλλιέργειες. Είναι το περιφερειακό χωροταξικό πλαίσιο για τις υδατοκαλλιέργειες, που επίσης προβλέπει στη συγκεκριμένη περιοχή υδατοκαλλιέργειες και υπάρχει και τοπικός σχεδιασμός ο οποίος δεν λέει κάτι αντίθετο.
Ας πάμε τώρα στη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Είχα αναρωτηθεί αν θα έπρεπε να το πω πρώτα ή να το πω στη δευτερολογία μου ότι είχα συμμετάσχει και εγώ το 2015 σε αυτή τη δραστηριότητα. Το έκανα για τεστ. Θα το έλεγα, βέβαια, δεν είναι κανένα μυστικό ούτε είναι κάτι για το οποίο ντρέπομαι. Θα ντρεπόμουν αν ήμουν άχρηστος. Δεν ντρέπομαι επειδή έχω ασχοληθεί με όλα τα είδη της χωροταξίας και πολεοδομίας. Είχα ασχοληθεί, λοιπόν, το 2015.
Η συγκεκριμένη επιχείρηση τώρα, στη συγκεκριμένη περίπτωση πια, έκανε την αίτηση αυτή που σας είπα το 2015. Εγώ είχα ασχοληθεί μαζί με πολλούς άλλους μελετητές. Το 2015 έγινε η αίτηση, το 2018 η Διεύθυνση της Χωροταξίας, δηλαδή η υπηρεσία της οποίας είμαι επικεφαλής τώρα –άλλα τότε δεν ήμουν- ολοκλήρωσε την επεξεργασία του χωροταξικού τμήματος αυτής της αίτησης. Στις υδατοκαλλιέργειες εμπλέκονται τρεις διαφορετικές υπηρεσίες, οι υπηρεσίες χωροταξίας του ΥΠΕΝ, οι υπηρεσίες περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, στις οποίες εγώ δεν προΐσταμαι και οι υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Το 2018, λοιπόν, ολοκληρώθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος η χωροταξική επεξεργασία και αποστάλθηκε και στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και στη ΔΙΠΑ, τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, για περαιτέρω επεξεργασία. Από εμάς δηλαδή είχε φύγει ενάμιση χρόνο πριν πάω εγώ σε αυτό το Υπουργείο και από τότε δεν έχω καμία ανάμειξη σε αυτή τη διαδικασία. Έχει φύγει από μας.
Τι έγινε στη συνέχεια; Στις 2 Φεβρουαρίου 2019 η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης έβγαλε σε διαβούλευση τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, γιατί υπάρχει και τέτοιο.
Όλα αυτά, λοιπόν, έγιναν «by the book», απλώς με μεγάλες καθυστερήσεις, -κατά το ελληνικό συνήθειο- αλλά «by the book». Δεν σκόνταψε πουθενά αυτή η επένδυση ούτε έκανε κάτι παράνομο ούτε κάτι παράτυπο. Έγινε και η διαβούλευση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Δεν υπήρξε καμία αντίδραση από τον δήμο. Όλοι οι άλλοι, όμως, που έπρεπε να γνωμοδοτήσουν γνωμοδότησαν, κανείς δεν είπε κάτι αρνητικό.
Προχωράει, λοιπόν, η διαδικασία, βρίσκεται στο εξής στάδιο αυτή τη στιγμή: Ετοιμάζεται αυτή η Διεύθυνση, με την οποία –επαναλαμβάνω- εγώ δεν έχω καμία σχέση, να κάνει την τελική αξιολόγηση της διαβούλευσης. Αν δείτε τη διαβούλευση –γιατί είναι δημόσια, δεν είναι κανένα μυστικό- ήταν θετική, θετικές οι τοποθετήσεις, ο δε δήμος δεν είπε κουβέντα.
Το ότι τώρα σε μια διαδικασία που είναι απόλυτα νόμιμη σέρνεται μια επένδυση επί πέντε, έξι χρόνια και ξαφνικά ξυπνάει ο δήμος και μας λέει με ψευδή επιχειρήματα, όπως ότι ανατρέπει τον τοπικό σχεδιασμό –δεν τον ανατρέπει κατά κανένα τρόπο- ότι πρέπει να σταματήσουμε αυτή τη διαδικασία της νόμιμης χωροθέτησης της επένδυσης, επειδή δεν αρέσει στον δήμο, αυτό είναι παράλογο.
Ασφαλώς και οι τοπικές κοινωνίες και οι περιφερειακές και οι εθνικές έχουν λόγο σε αυτά τα πράγματα, αλλά με έναν συντεταγμένο τρόπο και σε κάποια συγκεκριμένη φάση. Δεν μπορεί καθένας όταν το θυμάται ξαφνικά να λέει «α, δεν το είχα πάρει είδηση», για κάτι το οποίο το έχει πάρει είδηση όλη η Ελλάδα και ξαφνικά να ζητάει να σταματήσουμε εμείς μια διαδικασία, για την οποία δεν υπάρχει καν διοικητικός τρόπος. Με ποιον τρόπο θα τη σταματήσουμε αυτή τη διαδικασία σήμερα; Αυτοί προχωράνε κανονικά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ολοκληρώστε, παρακαλώ.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Άρα, λοιπόν, ούτε μπορούμε να κάνουμε τίποτα και είναι και απόλυτα νόμιμο ό,τι έχει γίνει μέχρι τώρα.
Θα μου επιτρέψετε ένα λεπτό, κύριε Πρόεδρε, γιατί έχει σημασία αυτό.
Υπάρχει και μια άλλη ιστορία αντίστοιχη, που κυκλοφορεί τον τελευταίο καιρό. Δεν θα αναφέρω το όνομα, εκτός αν με ρωτήσετε. Είπα στους ενδιαφερόμενους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης περίπου τα ίδια που λέω και σε εσάς, ότι δεν μπορώ να το σταματήσω, πρώτον, γιατί δεν είμαι αρμόδιος και δεύτερον, γιατί δεν υπάρχει διοικητικός τρόπος να σταματήσει κάτι που γίνεται νόμιμα και μου ειπώθηκαν τα εξής δύο ενδιαφέροντα: Πρώτον, ότι το ειδικό χωροταξικό του 2011 ήταν προϊόν συναλλαγής -το οποίο, δεν ξέρω, μπορεί να ήταν, μπορεί και να μην ήταν, δεν μπορώ να ξέρω- αλλά εν πάση περιπτώσει, για να χρησιμοποιήσω ένα τέτοιο επιχείρημα, πρέπει να έχω κάποια τεκμήρια, όχι επειδή μου το λέει κάποιος.
Αν ήταν προϊόν συναλλαγής, θα έπρεπε τότε ή ακόμα και τώρα να έρθουν κάποια στοιχεία για να κριθεί. Επειδή, όμως, κάποιος το λέει αυτό, μόνος του, χωρίς να αποδεικνύει τίποτα, δεν σημαίνει ότι πραγματικά αυτό καθιστά το συγκεκριμένο σχέδιο προϊόν συναλλαγής. Τότε ό,τι λέει ο καθένας, ισχύει.
Δεύτερον, μου ειπώθηκε, για την άλλη περίπτωση, ότι υπήρχαν ψευδείς βεβαιώσεις μέσα στον φάκελο. Τους ζήτησα να μου φέρουν τις ψευδείς βεβαιώσεις, γιατί τότε θα έχω κάποιον τρόπο να το σταματήσω. Όντως, αν υπάρχει κάτι ψευδές στον φάκελο, μπορείς να σταματήσεις. Τότε υπάρχει εργαλείο. Δεν μου έφεραν, όμως, τίποτα ούτε και στη συγκεκριμένη περίπτωση στην οποία αναφερόμαστε μου έφεραν τίποτα. Άρα τι άλλο να κάνουμε; Είναι μια ακόμη διαδικασία, σέρνεται και προχωράει κανονικά.
Ευχαριστώ πολύ και συγγνώμη για την καθυστέρηση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Κυρία Σακοράφα, έχετε τον λόγο για μία κουβέντα. Δεν θα απαντήσει ο Υπουργός.
ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ (Η΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Δεν θέλω να μου απαντήσει ο κύριος Υπουργός.
Κατ’ αρχάς, κύριε Υπουργέ, δεν σας έψεξα γι’ αυτό. Ίσα ίσα, το αντίθετο, είπα ότι δεν είναι κακό. Πριν γίνετε Υπουργός, κάπου υπήρχατε, κάπου δουλεύατε. Αυτό είναι δεδομένο.
Αυτό που θέλω, όμως, εγώ να πω είναι ότι αυτοί λένε το εξής: Από το 2018 που υποτίθεται ότι είχε πάει η ενημέρωση στον δήμο –ο δήμος δεν ενημερώθηκε ποτέ-, το 2019 που ξεκίνησαν και κατάλαβαν τι είχε γίνει, μπήκαν στη διαδικασία. Εδώ λένε ότι είκοσι έξι χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, η προτεινόμενη ΠΟΑΥ η οποία αποτελείται από δέκα ζώνες…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Κυρία Πρόεδρε…
ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ (Η΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ενημερώνω τον κύριο Υπουργό, κύριε Πρόεδρε, μήπως και βοηθήσει την κατάσταση.
Επηρεάζει πάρα πολύ μεγάλη περιοχή και τα τετραγωνικά από εκατόν τριάντα πέντε γίνονται τετρακόσια πενήντα. Εάν δεν καταστρέφει την περιοχή, τι καταστρέφει τότε;
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Κύριε Υπουργέ, δεν νομίζω ότι χρειάζεται. Δόθηκαν απαντήσεις. Υπήρξε…
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΚΑΣ: …(Δεν ακούστηκε)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Έχετε δίκιο, αλλά στους Προέδρους γίνεται πάντα μία υπέρβαση, κύριε Μπάρκα. Πρέπει να σας προτείνουμε για Αντιπρόεδρο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΚΑΣ: Εσείς το έχετε κάνει μόνο…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Έκανα υπέρβαση. Αυτό είναι μια πραγματικότητα και το λέω.
Κύριε Υφυπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Ευχαρίστως να το συζητήσουμε πιο συγκεκριμένα. Δεν ισχύουν αυτά που λένε…