Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε!
Και σε αυτή την υπόθεση, με τον e-ΕΦΚΑ, αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχουν όρια για την Κυβέρνηση !
Το πρόσχημα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης γίνεται η βάση για έναν ακόμα εμπαιγμό!
Ξέρετε, κανονικά, προτεραιότητα δεν είναι η ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Είναι η δημοκρατική διακυβέρνηση, που υπηρετεί τα συμφέροντα λαού και του τόπου.
Πέρα από το λαό και τους ψηφισμένους από το λαό εκπροσώπους του, στο δημοκρατικό πολίτευμα, κανείς άλλος δεν νομιμοποιείται να εκφράζει την κρατική κυριαρχία και κατ’ επέκταση τη δημόσια εξουσία. Αυτή είναι η ουσία της Δημοκρατίας και αυτή είναι και η συνταγματική μας βάση.
Εδώ έχουμε ένα νομοσχέδιο με πολλές προβληματικές πτυχές.
Πρώτη, είναι η πρόβλεψη για τη δυνατότητα υποψηφιότητας και τοποθέτησης ιδιωτών, στις θέσεις προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ.
Πρόκειται για πολιτική που παραβλέπει εντελώς το Σύνταγμα, την όλη συγκρότηση του ελληνικού νομοθετικού πλαισίου, την πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Διοικητικών Δικαστηρίων, τις ίδιες τις αρχές συγκρότησης του κράτους μας.
Η διάταξη αυτή έχει – πρώτα – έναν άμεσο σκοπό:
Οι συγκεκριμένες θέσεις Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών του Φορέα, να καταλαμβάνονται από μετακλητούς.
Και δεν πρόκειται απλώς για τη θέσπιση μιας δυνατότητας!
Η επιδίωξη της Κυβέρνησης είναι εντελώς προφανής. Μην προσπαθείτε να κρυφτείτε πίσω από το δάχτυλό σας. Δεν τιμά κανέναν. Ούτε εμάς ούτε, όμως, κυρίως, εσάς !
Η προτεινόμενη διάταξη συγκρούεται με όλο το πλαίσιο κανόνων, προϋποθέσεων, υποχρεώσεων και δικαιωμάτων που έχει μέχρι σήμερα θεσπίσει η Πολιτεία, για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος. Με όλο το πλαίσιο που ορίζει τον ρόλο και τη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης.
Σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσονται οι αρχές της αξιοκρατίας, της ανεξαρτησίας και της ουδετερότητας στη Δημόσια Διοίκηση αλλά και η πειθαρχική ευθύνη των υπαλλήλων.
Για τους μετακλητούς, όμως, οι πειθαρχικές κυρώσεις είναι και αποδυναμωμένες και, στην ουσία, αδιάφορες γι’ αυτούς. Εξ ορισμού, κανείς μετακλητός δεν έχει λόγο να προβληματιστεί για την πιθανότητα επιβολής των ποινών που προβλέπονται, ακόμα και για τα βαρύτερα αδικήματα, όπως η θέση σε αργία ή η οριστική απόλυση, δηλ. η απώλεια της μονιμότητας. Ουσιαστικά, δηλαδή, ο Μετακλητός Διευθυντής θα λειτουργεί διοικητικά ανέλεγκτος!
Επίσης, η αρχή της αξιοκρατίας υποτίθεται ότι διέπει τόσο την ένταξη κάθε λειτουργού σε δημόσια υπηρεσία, όσο και την εξέλιξή του σε αυτή.
Βέβαια, είναι πλέον συνηθισμένο να ψηφίζονται διάφορες διατάξεις που είτε είναι ευθέως αντίθετες είτε καταστρατηγούν αυτό το πλαίσιο.
Έτσι, για την εξυπηρέτηση μικροκομματικών και πελατειακών σκοπιμοτήτων, αποδομείτε, αργά αλλά συστηματικά, τη Δημόσια Διοίκηση, και το σύστημα εισαγωγής και εξέλιξης των στελεχών της. Αυτό, όμως, ξέρετε, αποτελεί μια από τις τρεις βάσεις του οικοδομήματος της λαϊκής κυριαρχίας – μαζί με τα δικαιώματα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι.
Το σύστημα της αξιοκρατίας υποτίθεται ότι είναι θεμελιώδες και για την εξέλιξη του δημόσιου λειτουργού. Εκεί, άλλωστε στηρίζονται και όλες οι προσπάθειες αξιολόγησης των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης.
Με το παρόν νομοσχέδιο όμως, στο συγκεκριμένο φορέα, τις ανώτερες θέσεις της διοικητικής ιεραρχίας θα καταλάβουν, σαν αλεξιπτωτιστές οι μετακλητοί, οι “φυτευτοί”, κατά την κοινή έκφραση.
Αποτελεί επίδειξη νομοθετικού θράσους να θέλετε να θεσπίσετε ότι τα προσόντα αυτών των μετακλητών Διευθυντών θα είναι μόνο ένα πτυχίο Πανεπιστημίου, απλώς συναφές με το αντικείμενο της συγκεκριμένης θέσης (!) Έτσι υλοποιείτε το προσχηματικό ιδεολόγημα της διαβόητης Αριστείας, που αποτελεί μια εμβληματική ιδιοκατασκευή σας !
Εξάλλου, όλοι γνωρίζουμε με ποιο τρόπο μπορεί να διαμορφωθεί περίτεχνα η απαίτηση της προβαλλόμενης συνάφειας, έτσι ώστε να καλύπτει μόνο τους αρεστούς και προεπιλεγμένους για τη θέση προορισμού.
Επιπλέον απαιτείται, λέτε, καλή γνώση της αγγλικής. Όχι Άριστη, απλώς Καλή ! Και εδώ, η Αριστεία πάει κυριολεκτικά περίπατο ! Αρκεί η Καλοσύνη ! Και εξηγείστε μας, γιατί αποκλειστικά η Αγγλική γλώσσα και όχι και άλλη, όπως η Γαλλική ή Γερμανική ;
Τέλος, απαιτείται επαγγελματική εμπειρία σε θέση ευθύνης δέκα ετών. Εδώ, μαζί με την Αριστεία, πάει περίπατο και η Συνάφεια ! Πως συγκεκριμενοποιείται, άραγε, ο όρος «θέση ευθύνης», στο ευρύτατο πλαίσιο επιχειρήσεων της ημεδαπής και αλλοδαπής ;
Με αυτό το ζήτημα θα ασχοληθεί η τριμελής Επιτροπή επιλογής τους ή κάποιο άλλο όργανο ;
Όπως και να έχει, σε αυτήν, πέρα από τον διορισμένο Διοικητή του ΕΦΚΑ, υπάρχει και ένα μέλος από το ΑΣΕΠ. Ο Υπουργός δεν φαντάζομαι ότι θα δυσκολευτεί να καλύψει κατά βούληση την τρίτη θέση, με μέλος από το Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό τόσων Νομικών Σχολών. Έτσι, λοιπόν, θα εξασφαλίσει την χρήσιμη πλειοψηφία, για τις τελικές επιλογές.
Αυτές, όμως, οι Επιλογές, θα αποτελέσουν μια ανοιχτή πληγή στο βεβηλωμένο σώμα της Δημόσιας Διοίκησης.
Συνειδητά δεν αναφέρομαι μόνο στον ΕΦΚΑ αλλά συνολικά στη Δημόσια Διοίκηση. Γιατί όλοι γνωρίζουμε ότι αυτή είναι ο έμμεσος στόχος αυτής της νομοθέτησης.
Με εφαλτήριο τον ΕΦΚΑ, ο στόχος σας είναι η άλωση της διοικητικής ιεραρχίας της δημόσιας διοίκησης.
Έχουμε λοιπόν έναν άμεσο στόχο : την κάλυψη διευθυντικών θέσεων από Μετακλητούς.
Έχουμε και τον, προφανή, έμμεσο στόχο : την άλωση της δημόσιας διοίκησης με μικροκομματικούς, πελατειακούς μηχανισμούς.
Υπάρχει όμως και ο – εξίσου ουσιαστικός – απώτερος σκοπός σας : Και αυτός είναι η διαχείριση των κεφαλαίων που συσσωρεύει ο ΕΦΚΑ και της περιουσίας του.
Γιατί σε αυτόν υπάρχει και η σώρευση τεραστίων κεφαλαίων αλλά και η ακίνητη περιουσία του.
Σε αυτή στοχεύουν, ως πρώτες βολές, οι διατάξεις του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όπως αυτές για τη σύσταση της Εταιρείας Διαχείρισης της Ακίνητης Περιουσίας
Εν τω μεταξύ, έχετε και το άρθρο 6 : «Η ανάθεση και εκτέλεση των συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ (θα) γίνεται κατά παρέκκλιση από την κείμενη νομοθεσία» για τις δημόσιες συμβάσεις.
Καμία έκπληξη κύριε Υπουργέ. Έκπληξη θα ήταν να προβλέπατε μία φορά ότι πρέπει να τηρείται η κείμενη νομοθεσία !
Και, βέβαια, το σύστημα των ενδιαφερομένων ιδιωτικών εταιρειών θα είναι – όπως πάντα – πανέτοιμο, για να επωφεληθεί από τη νέα κατάσταση.
Από την άλλη, δεν υπάρχει καμία ειδική πρόβλεψη για να εξασφαλίσετε την ορθή και χρηστή Διοίκηση ! Προφανώς, επαφίεστε στις διατάξεις του κοινού δικαίου.
Για να διασφαλισθεί η – ουσιαστικά αναγκαία – έντιμη διαχείριση είναι απαραίτητη και η πειθαρχική ευθύνη, ο πειθαρχικός έλεγχος, οι πειθαρχικές διαδικασίες. Όλα αυτά, όμως, όπως είπαμε, δεν έχουν νόημα και δύναμη στην περίπτωση των μετακλητών. Οι ρυθμίσεις των άρθρων 7-9 του νομοσχεδίου δεν αγγίζουν κάν το τεράστιο μέγεθος αυτού του προβλήματος.
Και, για να τελειώνουμε :
Με την εισαγωγή των μετακλητών Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών, ανοίγετε συνειδητά την Κερκόπορτα της πελατειακής άλωσης της Δημόσιας Διοίκησης, της ανευθυνότητας και της διαφθοράς.
Σας ευχαριστώ!
Πέμπτη, 17 Φεβρουαρίου 2022
Ολομέλεια
Εκσυγχρονισμός Ηλεκτρονικού ΕΦΚΑ.