Ένα ακόμα βήμα στη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Έρχεται για κύρωση το Μνημόνιο Κατανόησης για τη διμερή, διακρατική συνεργασία στον τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και της επιστημονικής έρευνας.
Μετά την αμυντική συμφωνία, μετά την ένταξη στο σύστημα των μεγάλων κέντρων δεδομένων (Big Data), έρχεται και η συμφωνία για τη συνεργασία στην ανώτατη εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα, με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Δεν υπάρχει κανείς τόσο αφελής που να πιστεύει ότι όλο αυτό το πλέγμα σχέσεων με τα Εμιράτα οικοδομείται χάρη στην οξυδέρκεια ή με βάση τον πολιτικό σχεδιασμό οποιασδήποτε Ελληνικής Κυβέρνησης!
Είναι ένα πλαίσιο συνεργασίας που ακολουθεί τις εντολές του σχεδιασμού των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ στην περιοχή.
Η Ελλάδα, για μία ακόμα φορά, υποτάσσεται, δεδομένη και πρόθυμη, στην εξυπηρέτηση αυτών των σχεδίων που αφορούν άλλα – και όχι δικά της – γεωστρατηγικά και πολιτικο-οικονομικά συμφέροντα.
Είναι η ίδια πολιτική, με βάση την οποία, επιλέγουμε – ή αναγκαζόμαστε – να αναπτύσσουμε τις σχέσεις μας και με άλλα (με κραυγαλέο τρόπο) αυταρχικά καθεστώτα στην περιοχή, όπως το Ισραήλ, το Κατάρ και η Σαουδική Αραβία.
Είναι προφανές ότι , υπό κανονικές συνθήκες, η Ελλάδα, που υποτίθεται ότι μετέχει και στις αξίες της Δύσης, δεν θα αναζητούσε συμμαχίες και συνεργασίες με τέτοια αντιδημοκρατικά και αυταρχικά κράτη.
Εξάλλου, δύσκολα θα μπορούσε κανείς να επιχειρηματολογήσει για κάποιο σημαντικό εθνικό όφελος από τέτοιες συνεργασίες, σε βαθμό που να αίρονται οι πολιτικές ή πολιτιστικές επιφυλάξεις.
Σε κάθε περίπτωση : Το συγκεκριμένο Μνημόνιο αφορά σε διμερή συνεργασία στους τομείς της ανώτατης εκπαίδευσης και της επιστημονικής έρευνας.
Για την Έρευνα και Τεχνολογία, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά «στους τομείς των Κοινών Ερευνητικών Προγραμμάτων, όπως η Γεωργία, η Ασφάλεια των Τροφίμων, οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, τα Μαθηματικά, η Υγεία και άλλοι».
Προβλέπεται, επίσης, η συνεργασία στη διεξαγωγή επιστημονικών σεμιναρίων και συνεδρίων και διοργάνωση διαλέξεων σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος. Παράλληλα , και η ανταλλαγή επισκέψεων εμπειρογνωμόνων, ερευνητών και τεχνικών διαφόρων εκπαιδευτικών και επιστημονικών πεδίων, ακόμα και διδακτικού προσωπικού Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων.
Η συνεργασία στον Τομέα της Ανώτατης εκπαίδευσης επεκτείνεται και στην ανταλλαγή πληροφοριών για την ακαδημαϊκή ποιότητα, τα πρότυπα απόδοσης, την αξιολόγηση αποτελεσμάτων, την ανάπτυξη της διδακτικής ύλης κλπ. αλλά και σε σχέση με τους τίτλους σπουδών και την αμοιβαία αναγνώρισή τους. Τέλος δε, και στην αποδοχή ή και την ανταλλαγή επισκέψεων φοιτητών και την ανταλλαγή καλλιτεχνικών και επιστημονικών εκθέσεων.
Είναι, πιστεύω, αναγκαίο, να πούμε δύο βασικά πράγματα για την Έρευνα και Τεχνολογία.
Ουσιαστική και αποτελεσματική ενίσχυση της Έρευνας δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς τις αναγκαίες κρατικές επενδύσεις.
Είναι κοινός τόπος – και αναμφίβολη διαπίστωση – ότι οι χώρες που έχουν επιτυχίες στους συγκεκριμένους τομείς, επενδύουν σε αυτούς ποσοστό πάνω από το 3% του ΑΕΠ.
Στη χώρα μας, στις καλύτερες χρονιές, η αντίστοιχη χρηματοδότηση δεν ξεπερνά το 1,3% του ΑΕΠ.
Η πολιτική Έρευνας και Τεχνολογίας θέλει και μακρόχρονο σχεδιασμό, και επιμονή, και συνέπεια.
Μην ξεχνάμε ότι οι επιτυχίες της Έρευνας από δημόσιους φορείς – και από τα Δημόσια Πανεπιστήμια – αποδίδονται και στη λεγόμενη «αγορά». Αποδίδονται και στην ιδιωτική επιχειρηματικότητα, για χρήση και εκμετάλλευση.
Διακρατικές συνεργασίες όπως αυτή που συζητάμε σήμερα, είναι οπωσδήποτε θετικές, αλλά μπορούν να έχουν μόνο επικουρική λειτουργία.
Θα είχε, βέβαια, μεγαλύτερο ενδιαφέρον και μεγαλύτερες προσδοκίες για θετικό αποτέλεσμα, εάν η εφαρμογή τους περιλάμβανε, π.χ., ένα γενναίο χρηματοδοτικό πρόγραμμα των Εμιράτων προς την Ελληνική Έρευνα, η οποία έχει ουσιαστικά εγκαταλειφθεί από τις Κυβερνήσεις και τους ελληνικούς Προϋπολογισμούς.
Από το κείμενο του Μνημονίου δεν προκύπτει άμεσα κάτι τέτοιο…
Κλείνοντας :
Κανείς δεν θα μπορούσε να είναι αντίθετος με το ουσιαστικό περιεχόμενο μιας διακρατικής συμφωνίας που προάγει τη συνεργασία στους συγκεκριμένους τομείς : Έρευνα, Τεχνολογία & Ανώτατη Εκπαίδευση.
Εάν εξετάζαμε απομονωμένα το περιεχόμενο, θα υπερψηφίζαμε…
Εάν εξετάζαμε απομονωμένα τα κίνητρα και το πλαίσιο της εντεταλμένης προσέγγισης μεταξύ των δύο Χωρών και Κυβερνήσεων, θα καταψηφίζαμε…
Επομένως , ψηφίζουμε ΠΑΡΩΝ.