Κύριε Πρόεδρε σας ευχαριστώ!
Καλωσορίζουμε και εμείς τον Πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, κ. Αγγελόπουλο.
Θέλω να ξεκινήσω με ένα βασικό θέμα, αυτό της προστασίας της ανθρώπινης ζωής, υγείας και ασφάλειας.
Το καλοκαίρι σκοτώθηκε από ηλεκτροπληξία ένας εργάτης συνεργείου στο Λιμάνι του Πειραιά. Στην ίδια περίπου περίοδο, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, είχαμε δύο ατυχήματα.
Υπάρχει εποπτεία της Ρυθμιστικής Αρχής σε αυτά τα θέματα ; Και πως ασκείται ;
Καταγράφετε τα ατυχήματα που γίνονται στους χώρους των λιμένων ; Ή ενημερώνεστε για αυτά από άλλους φορείς ;
Ποια είναι η γνώση που έχετε, ως εποπτεύουσα Αρχή, για τα επίπεδα προστασίας των εργαζομένων σε αυτούς τους χώρους ;
(Και αυτά, πριν προχωρήσουμε στη δυνατότητά σας για παρεμβάσεις).
Ενδεικτικά θα αναφέρω : Έχετε τέτοια στοιχεία για τον Πειραιά και τους χώρους ευθύνης της Cosco ;
Πολύ μεγάλο θέμα είναι και η προστασία του περιβάλλοντος, σε σχέση με συγκεκριμένες χρήσεις των Λιμένων.
Υπάρχει η πρόσφατη εξέλιξη, με την Απόφαση του Πρωτοδικείου στον Πειραιά.
Με αυτήν έγινε δεκτή η Αίτηση Ασφαλιστικών Μέτρων κατοίκων της Πειραϊκής (κατά Cosco και ΟΛΠ) για την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Η απόφαση αυτή δικαιώνει, έστω με προσωρινή προστασία, όλες τις επιφυλάξεις και αντιθέσεις που είχαν εκφραστεί για αυτό το θέμα, από την πρώτη ημέρα, χωρίς να εισακουστούν από τους πάσης φύσεως “αρμόδιους”.
Θα θέλαμε να καταθέσετε και τις δικές απόψεις σας για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Επαναλαμβάνουμε ότι μας προβληματίζει ιδιαίτερα η κυβερνητική επιλογή για τη μεταβίβαση υποτιμημένων των μετοχών των Λιμένων της χώρας μας.
Πρόκειται για έργα για τα οποία χρειάστηκαν τεράστιες δημόσιες επενδύσεις, ακόμη και μόνο για την κατασκευή τους. Θεωρούμε, λοιπόν, τη σημερινή απαξίωσή τους τουλάχιστον προκλητική.
Επίσης, μεγάλα προβλήματα δημιουργεί και η πολιτική μεταβίβασης χρήσεων, όπως εφαρμόστηκε στον Πειραιά με την Cosco. Ιδίως σε σχέση με τα εργασιακά δικαιώματα. Αλλά όχι μόνο με αυτά.
Τον Αύγουστο αναμένεται η παραχώρηση επιπλέον του 16% του ΟΛΠ, που θα προστεθεί στο 51% που ήδη κατέχει η εταιρεία.
Παρ’ ολ’ αυτά, ακόμα αναμένονται οι οφειλόμενες από αυτήν επενδύσεις…
Στη συνεδρίαση για την Έκθεση Πεπραγμένων του 2018, τόσο ο Πρόεδρος της Αρχής όσο και ο αρμόδιος Υπουργός, επισήμαναν το ζήτημα της Ψηφιοποίησης του Συστήματος Λιμενικών Υπηρεσιών.
Μιλάμε για την πλατφόρμα διασύνδεσης δραστηριοτήτων και υπηρεσιών των λιμένων.
Είχαν τονίσει, τότε, ότι η ευαίσθητη αυτή πληροφόρηση θα πρέπει να περιέρχεται στην κατοχή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και, μέσω αυτού, στις άλλες αρμόδιες Αρχές, όπως η ΑΔΑΕ και η ΕΡΓΑΝΗ.
Αναφέρομαι στο Ειτς-Πι-Σι-Ες (H.P.C.S.)
Τί έχει γίνει, γι’ αυτό, στον ένα χρόνο που πέρασε ;
Υπήρξε κάποια πρόοδος ;
Υπενθυμίζω ότι στην ίδια συνεδρίαση ζητήθηκαν και συγκριτικά στοιχεία για την ιδιωτικοποίηση Λιμένων σε άλλα κράτη.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής είχε παρακαλέσει θερμά τον Πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής να επεξεργαστεί το ζήτημα και να επανέλθει στην επόμενη Έκθεση ή στην επόμενη παρουσία του εδώ.
Έχετε κάτι να μας πείτε, σήμερα, για αυτό το πολύ σοβαρό θέμα ;
Στην ίδια συνεδρίαση είχα σταθεί και σε άλλα θέματα:
Μεταξύ των στόχων που έχετε ανακοινώσει στην Επιτροπή, από τον Ιούνιο του 2018, ήταν η ολοκλήρωση των Κανονισμών Δεοντολογίας, βαθμονόμησης καταγγελιών, διαιτησίας και τήρησης απορρήτων δεδομένων.
Επίσης, θέσατε και τον στόχο της καταγραφής των λιμενικών υπηρεσιών με δεδομένα. Ειδικότερα, τη σχηματοποίηση τυποποιημένου και ευέλικτου μηχανισμού για τη συλλογή στοιχείων και για τις ακροάσεις των ενδιαφερόμενων μερών.
Στην Έκθεση Πεπραγμένων του 2018, απλώς ξαναδιαβάσαμε αυτούς τους στόχους και ζητήσαμε τότε να σταθείτε στις αιτίες μη ολοκλήρωσής τους.
Επειδή πέρυσι δεν λάβαμε απάντηση για αυτά, είμαστε, δυστυχώς, υποχρεωμένοι να επανέλθουμε.
Από την πρόσφατη Έκθεση Πεπραγμένων, του 2019, προκύπτουν τα εξής:
Για μεν τις λιμενικές υπηρεσίες, ότι αναμένατε την ολοκλήρωση των αναγκαίων πράξεων μέσα στο 2020.
Για δε τον Κώδικα Δεοντολογίας, ότι τη στιγμή έκδοσης της Έκθεσης, εκκρεμούσε μόνο η υπογραφή της σχετικής Απόφασης από τον αρμόδιο Υπουργό.
Μπορείτε να μας ενημερώσετε αν έχουν ολοκληρωθεί αυτές οι διαδικασίες ; Και εάν όχι, σε ποιους λόγους οφείλεται η καθυστέρηση ;
Επίσης, στο ίδιο σημείο της Έκθεσης του 2019, διαβάζουμε ότι, μαζί με τον Κώδικα Δεοντολογίας, αναμενόταν και η υπογραφή άλλων κρίσιμων πράξεων. Και, ειδικότερα :
Η Υπουργική Απόφαση για τον ορισμό της διαδικασίας είσπραξης προστίμων σύμφωνα με το άρθρο 124, όπως και η Εγκύκλιος για τη βάση υπολογισμού του αποδιδομένου τέλους στην Αρχή, με βάση το ίδιο άρθρο.
Τέλος, δε, και η αναπροσαρμογή των αμοιβών των μελών του Δ.Σ. της Αρχής.
Μπορείτε να μας ενημερώσετε, ποιες από αυτές τις πράξεις έχουν ως τώρα υπογραφεί ;
Με βάση τα στοιχεία της Έκθεσης για τα οικονομικά της Ρυθμιστικής Αρχής διαπιστώνουμε ότι από το 2015 τα έξοδα αυξάνουν με υψηλότερους ρυθμούς από τα έσοδα.
Ακόμα και για το 2019, ενώ είχαμε τη μεγαλύτερη – για αυτά τα χρόνια – αύξηση εσόδων, κατά 11,36%, είχαμε μεγαλύτερη αύξηση εξόδων, κατά 25,86%.
Θα θέλαμε να σταθείτε λίγο στο ζήτημα αυτό και να μας παρουσιάσετε εδώ τις αιτίες για αυτό το φαινόμενο αλλά και τον τυχόν προβληματισμό σας για αυτό.
Ευχαριστώ πολύ.
Κύριε Πρόεδρε σας ευχαριστώ!
Καλωσορίζουμε και εμείς τον Πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, κ. Αγγελόπουλο
Θέλω να ξεκινήσω με ένα βασικό θέμα, αυτό της προστασίας της ανθρώπινης ζωής, υγείας και ασφάλειας.
Το καλοκαίρι σκοτώθηκε από ηλεκτροπληξία ένας εργάτης συνεργείου στο Λιμάνι του Πειραιά. Στην ίδια περίπου περίοδο, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, είχαμε δύο ατυχήματα.
Υπάρχει εποπτεία της Ρυθμιστικής Αρχής σε αυτά τα θέματα ; Και πως ασκείται ;
Καταγράφετε τα ατυχήματα που γίνονται στους χώρους των λιμένων ; Ή ενημερώνεστε για αυτά από άλλους φορείς ;
Ποια είναι η γνώση που έχετε, ως εποπτεύουσα Αρχή, για τα επίπεδα προστασίας των εργαζομένων σε αυτούς τους χώρους ;
(Και αυτά, πριν προχωρήσουμε στη δυνατότητά σας για παρεμβάσεις).
Ενδεικτικά θα αναφέρω : Έχετε τέτοια στοιχεία για τον Πειραιά και τους χώρους ευθύνης της Cosco ;
Πολύ μεγάλο θέμα είναι και η προστασία του περιβάλλοντος, σε σχέση με συγκεκριμένες χρήσεις των Λιμένων.
Υπάρχει η πρόσφατη εξέλιξη, με την Απόφαση του Πρωτοδικείου στον Πειραιά.
Με αυτήν έγινε δεκτή η Αίτηση Ασφαλιστικών Μέτρων κατοίκων της Πειραϊκής (κατά Cosco και ΟΛΠ) για την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Η απόφαση αυτή δικαιώνει, έστω με προσωρινή προστασία, όλες τις επιφυλάξεις και αντιθέσεις που είχαν εκφραστεί για αυτό το θέμα, από την πρώτη ημέρα, χωρίς να εισακουστούν από τους πάσης φύσεως “αρμόδιους”.
Θα θέλαμε να καταθέσετε και τις δικές απόψεις σας για το συγκεκριμένο ζήτημα
Επαναλαμβάνουμε ότι μας προβληματίζει ιδιαίτερα η κυβερνητική επιλογή για τη μεταβίβαση υποτιμημένων των μετοχών των Λιμένων της χώρας μας.
Πρόκειται για έργα για τα οποία χρειάστηκαν τεράστιες δημόσιες επενδύσεις, ακόμη και μόνο για την κατασκευή τους. Θεωρούμε, λοιπόν, τη σημερινή απαξίωσή τους τουλάχιστον προκλητική.
Επίσης, μεγάλα προβλήματα δημιουργεί και η πολιτική μεταβίβασης χρήσεων, όπως εφαρμόστηκε στον Πειραιά με την Cosco. Ιδίως σε σχέση με τα εργασιακά δικαιώματα. Αλλά όχι μόνο με αυτά.
Τον Αύγουστο αναμένεται η παραχώρηση επιπλέον του 16% του ΟΛΠ, που θα προστεθεί στο 51% που ήδη κατέχει η εταιρεία.
Παρ’ ολ’ αυτά, ακόμα αναμένονται οι οφειλόμενες από αυτήν επενδύσεις…
Στη συνεδρίαση για την Έκθεση Πεπραγμένων του 2018, τόσο ο Πρόεδρος της Αρχής όσο και ο αρμόδιος Υπουργός, επισήμαναν το ζήτημα της Ψηφιοποίησης του Συστήματος Λιμενικών Υπηρεσιών.
Μιλάμε για την πλατφόρμα διασύνδεσης δραστηριοτήτων και υπηρεσιών των λιμένων.
Είχαν τονίσει, τότε, ότι η ευαίσθητη αυτή πληροφόρηση θα πρέπει να περιέρχεται στην κατοχή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και, μέσω αυτού, στις άλλες αρμόδιες Αρχές, όπως η ΑΔΑΕ και η ΕΡΓΑΝΗ.
Αναφέρομαι στο Ειτς-Πι-Σι-Ες (H.P.C.S.)
Τί έχει γίνει, γι’ αυτό, στον ένα χρόνο που πέρασε ;
Υπήρξε κάποια πρόοδος ;
Υπενθυμίζω ότι στην ίδια συνεδρίαση ζητήθηκαν και συγκριτικά στοιχεία για την ιδιωτικοποίηση Λιμένων σε άλλα κράτη.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής είχε παρακαλέσει θερμά τον Πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής να επεξεργαστεί το ζήτημα και να επανέλθει στην επόμενη Έκθεση ή στην επόμενη παρουσία του εδώ.
Έχετε κάτι να μας πείτε, σήμερα, για αυτό το πολύ σοβαρό θέμα ;
Στην ίδια συνεδρίαση είχα σταθεί και σε άλλα θέματα:
Μεταξύ των στόχων που έχετε ανακοινώσει στην Επιτροπή, από τον Ιούνιο του 2018, ήταν η ολοκλήρωση των Κανονισμών Δεοντολογίας, βαθμονόμησης καταγγελιών, διαιτησίας και τήρησης απορρήτων δεδομένων.
Επίσης, θέσατε και τον στόχο της καταγραφής των λιμενικών υπηρεσιών με δεδομένα. Ειδικότερα, τη σχηματοποίηση τυποποιημένου και ευέλικτου μηχανισμού για τη συλλογή στοιχείων και για τις ακροάσεις των ενδιαφερόμενων μερών.
Στην Έκθεση Πεπραγμένων του 2018, απλώς ξαναδιαβάσαμε αυτούς τους στόχους και ζητήσαμε τότε να σταθείτε στις αιτίες μη ολοκλήρωσής τους.
Επειδή πέρυσι δεν λάβαμε απάντηση για αυτά, είμαστε, δυστυχώς, υποχρεωμένοι να επανέλθουμε.
Από την πρόσφατη Έκθεση Πεπραγμένων, του 2019, προκύπτουν τα εξής:
Για μεν τις λιμενικές υπηρεσίες, ότι αναμένατε την ολοκλήρωση των αναγκαίων πράξεων μέσα στο 2020.
Για δε τον Κώδικα Δεοντολογίας, ότι τη στιγμή έκδοσης της Έκθεσης, εκκρεμούσε μόνο η υπογραφή της σχετικής Απόφασης από τον αρμόδιο Υπουργό.
Μπορείτε να μας ενημερώσετε αν έχουν ολοκληρωθεί αυτές οι διαδικασίες ; Και εάν όχι, σε ποιους λόγους οφείλεται η καθυστέρηση ;
Επίσης, στο ίδιο σημείο της Έκθεσης του 2019, διαβάζουμε ότι, μαζί με τον Κώδικα Δεοντολογίας, αναμενόταν και η υπογραφή άλλων κρίσιμων πράξεων. Και, ειδικότερα :
Η Υπουργική Απόφαση για τον ορισμό της διαδικασίας είσπραξης προστίμων σύμφωνα με το άρθρο 124, όπως και η Εγκύκλιος για τη βάση υπολογισμού του αποδιδομένου τέλους στην Αρχή, με βάση το ίδιο άρθρο.
Τέλος, δε, και η αναπροσαρμογή των αμοιβών των μελών του Δ.Σ. της Αρχής.
Μπορείτε να μας ενημερώσετε, ποιες από αυτές τις πράξεις έχουν ως τώρα υπογραφεί ;
Με βάση τα στοιχεία της Έκθεσης για τα οικονομικά της Ρυθμιστικής Αρχής διαπιστώνουμε ότι από το 2015 τα έξοδα αυξάνουν με υψηλότερους ρυθμούς από τα έσοδα.
Ακόμα και για το 2019, ενώ είχαμε τη μεγαλύτερη – για αυτά τα χρόνια – αύξηση εσόδων, κατά 11,36%, είχαμε μεγαλύτερη αύξηση εξόδων, κατά 25,86%.
Θα θέλαμε να σταθείτε λίγο στο ζήτημα αυτό και να μας παρουσιάσετε εδώ τις αιτίες για αυτό το φαινόμενο αλλά και τον τυχόν προβληματισμό σας για αυτό.
Ευχαριστώ πολύ.
Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας