Κύριε Πρόεδρε σας ευχαριστώ!
Καλωσορίζουμε και εμείς τον Υπουργό και τον Πρόεδρο του ΟΑΣΑ σε μια συνεδρίαση που προφανώς γίνεται καθυστερημένα.
Χρήσιμο θα ήταν να γίνουν αντίστοιχες συνεδριάσεις και με φορείς άλλων πόλεων.
Στην αναμονή, έστω, του δεύτερου κύματος του Covid, υπήρξε εντυπωσιακή – αν όχι προκλητική – απραξία για το ζήτημα του απαράδεκτου συνωστισμού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Τα ελληνικά επίπεδα συνωστισμού ανατρέπουν την όποια αισιόδοξη εικόνα μεταφέρεται από τα στοιχεία των μαζικών συγκοινωνιών του εξωτερικού. Σημειώνω ότι και αυτά τα μεταφερόμενα στοιχεία αμφισβητούνται τεκμηριωμένα. Και να θυμίσω ότι ο κάθε επιβάτης δεν προστατεύεται με πλεξιγκλάς, όπως ο οδηγός.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στην Ελλάδα υπάρχει μεγάλο έλλειμμα, εγκληματικό θα έλεγα, για την εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων. Το πρώτο αναγκαίο και πρόσφορο θα ήταν τα συχνότερα δρομολόγια. Δεν υπήρξε, δυστυχώς, κανένας σχετικός σχεδιασμός ούτε υλοποίηση για την ενίσχυση με επιπλέον μεταφορικά μέσα.
Είναι γνωστό ότι τα ΚΤΕΛ μετέχουν σε ένα δίκτυο πελατειακών σχέσεων, διασυνδεδεμένα παραδοσιακά και με την πολιτική εξουσία. Αναζητήσαμε τη σύμβαση των ΚΤΕΛ, αλλά μάλλον έχει χαρακτηρισθεί ως απόρρητη ή με υψηλή διαβάθμιση εμπιστευτικότητας.
Πάντως στην ιστοσελίδα του ΟΑΣΑ, όπου θα ήταν λογικό να έχει αναρτηθεί, δεν υπάρχει !
Μάλιστα, στην ιστοσελίδα της Βουλής, στον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο, κ. Υπουργέ, σε σχετική Ερώτηση και Α.Κ.Ε, παραπέμπετε σε έγγραφο του ΟΑΣΑ, το οποίο δεν επισυνάπτεται.
Η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ είναι φαίνεται κρατικό μυστικό! Περισσότερο και από τη σύμβαση για τα Ραφάλ!
Είναι τώρα, επιτέλους, η ευκαιρία : Να ακούσουμε, από επίσημα χείλη, κάτι για τη διάρκειά της, για το κόστος λειτουργίας των λεωφορείων του ΟΑΣΑ ανά χιλιόμετρο και για την αντίστοιχη δαπάνη για τα ΚΤΕΛ που αναλαμβάνουν αυτό το έργο.
Είναι απαραίτητο να υπάρχει επιτέλους διαφάνεια για τη σύναψη και την εκτέλεση τέτοιων συμφωνιών.
Σας ρωτάω με καλή πίστη κύριε Υπουργέ : Ποιος ευθύνεται τελικά, που στον κρίσιμο αυτό ζήτημα υπάρχει πλήρης ασάφεια και αοριστία, χωρίς καμιά τεκμηρίωση ;
Επίσης, ισχύουν τα δημοσιεύματα που λένε ότι την προμήθεια των 200 λεωφορείων των ΚΤΕΛ χρηματοδοτεί η Τράπεζα Πειραιώς ;
Διαβάζουμε, παράλληλα ότι δεν εξασφαλίζεται και η προβλεπόμενη αμοιβή των οδηγών τους.
Γιατί δεν συμπεριλήφθηκε στην αντιμετώπιση του θέματος και η ενεργοποίηση των ιδιωτικών τουριστικών λεωφορείων, που παραμένουν παρκαρισμένα τόσον καιρό ; Είναι ένας κλάδος που έχει πληγεί όσο λίγοι από την κατάσταση του κορωνοϊού.
Επίσης: Τι έχει γίνει με τα 92 νέα λεωφορεία που θα μπορούσε να έχει ήδη ο ΟΑΣΑ, μέσω της Περιφέρειας Αττικής;
Φαντάζομαι πως κατανοείτε το προφανές : Ότι οι διαδικασίες ένταξης των ΚΤΕΛ στο μεταφορικό έργο του ΟΑΣΑ δημιουργούν προβληματισμούς σε κάθε καλοπροαίρετο τρίτο. Τουλάχιστον προβληματισμούς !
Εντωμεταξύ, τα ποσά που αναφέρονται δείχνουν ότι ήταν αβάσιμες οι δικαιολογίες τόσων χρόνων για τη μη χρηματοδότηση των δημοσίων συγκοινωνιών.
Αλήθεια : Αν αθροίσουμε τα κόστος προς τα ΚΤΕΛ και τα λήζινγκ για τρία χρόνια, μήπως θα πρέπει να εξετασθεί η αγορά νέων οχημάτων;
Το ζήτημα της αύξησης των δρομολογίων μαζικής μεταφοράς γίνεται, πλέον, ακόμα πιο κρίσιμο, με την εξέλιξη του κορωνοϊού. Η συνεχής εμφάνιση μεταλλάξεων αλλά και οι ρυθμοί των εμβολιασμών, σημαίνουν αναπόφευκτη αύξηση του ποσοστιαίου στόχου ανοσίας αλλά και δραστική επιμήκυνση του πιθανού χρόνου επίτευξής του.
Για την αναγκαία σύγκριση, θα αναφέρω ένα παράδειγμα, από περιοχές αντίστοιχου πληθυσμού : Το κρατίδιο της Έσσης, στη Γερμανία, διαθέτει 8,2 εκατομμύρια αποκλειστικά για την προμήθεια λεωφορείων και μασκών μόνο στον αντίστοιχο ΟΑΣΑ, που εξυπηρετεί 5 εκατομμύρια κατοίκους. Μιλάμε για την ευρύτερη περιοχή της Φρανκφούρτης, όπου δεν υπήρξαν προβλήματα λόγω της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς από μεγάλη μάζα εργαζομένων.
Στην περιοχή αυτή υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση εταιρειών και επιχειρήσεων με εκατομμύρια εργαζόμενους. Η Φρανκφούρτη είναι το κατεξοχήν τραπεζικό κέντρο της ΕΕ. Υπάρχουν πάρα πολλές εταιρείες με χρηματοπιστωτικό αντικείμενο αλλά και οικονομικών κλπ. Συμβούλων, όπως και παραγωγικές δυνάμεις σαν την βιομηχανία της Όπελ, τις φαρμακοβιομηχανίες, όπως η Μπέρινγκερ και η συγχωνευμένη πρώην Χαίξτ με τη Ζανόφι, μεταφορικές και ταχυδρομικές υπηρεσίες κλπ. κλπ..
Εκεί, δεν κατέφυγαν σε πανάκριβη χρηματοδότηση από προστατευμένες Τράπεζες, όπως εδώ.
Έτσι, κάπως, επιβεβαιώνεται και η λαϊκή μας παροιμία: «Άλλος έχει το όνομα κι άλλος έχει τη χάρη»!
Επιπλέον, επειδή έγινε αναφορά στις μάσκες, θα θυμίσω ότι, εδώ και έναν μήνα, στα αστικά λεωφορεία της Βαυαρίας επιβάλλεται η χρήση όχι διπλής μάσκας, αλλά μιας μόνο, συγκεκριμένου τύπου, του ΕφΕφΠι2.
Βέβαια, εδώ, τα μέσα μαζικής παραπλάνησης, με την προκλητική κυβερνητική χρηματοδότηση, απαξιούν να ενημερώσουν τεκμηριωμένα για τον διαφορετικό βαθμό προστασίας των μασκών.
Έχει μάλλον αποδειχθεί ότι ενημερώνουν για τις μάσκες ανάλογα με τη διαθέσιμη προσφορά.
Θα θέλαμε, επίσης, να ακούσουμε κάποια στοιχεία για τη συχνότητα των τεστ στους οδηγούς των αστικών λεωφορείων.
Σε ποιο βαθμό αξιολογήθηκαν ως αναγκαία για την προστασία οδηγών και επιβατών ;
Επιπλέον, υπάρχει ειδική πρόβλεψη και μεταχείριση για τον εμβολιασμό των οδηγών των αστικών συγκοινωνιών ;
Τα ρωτάμε αυτά εδώ, γιατί δεν καταφέραμε να αντλήσουμε έγκυρη σχετική ενημέρωση, από τα μέσα της αέναης χρηματοδότησης, της διαβόητης Λίστας Πέτσα.
Ευχαριστώ πολύ.
Συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
Ενημέρωση από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών,
κ. Κωνσταντίνο Καραμανλή και
τον Πρόεδρο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών
(ΟΑΣΑ), κ. Ιωάννη Γκόλια,
για θέματα της αρμοδιότητάς τους