Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε!
Στις Συνεδριάσεις της Επιτροπής μας και για την Εθνική Αρχή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, επανέρχεται συχνά, στις παρεμβάσεις, το πρόβλημα των πολύ υψηλών τιμών στις τηλεπικοινωνίες.
Στην περυσινή παρουσίαση της Έκθεσης Πεπραγμένων, κύριε Πρόεδρε της ΕΕΤΤ, αναφέρατε, επί λέξει, ότι η Επιτροπή σας (διαβάζω) :
«Δίνει έμφαση στο να παρακολουθεί τις τιμές της αγοράς, να τις καταγράφει, να τις αναλύει και προφανώς, όταν θα υπάρχουν αρκετά στοιχεία, μπορεί να παρέμβει και να θέσει θέματα δικαίου του ανταγωνισμού, τα οποία οδηγούν σε τέτοιου είδους φαινόμενα τιμών, που είναι υψηλές αναιτιολόγητα για τα δεδομένα της χώρας μας».
Έχει, λοιπόν, ενδιαφέρον να μας ενημερώσετε για τις σχετικές ενέργειες της Επιτροπής σας στο 2019. Το υψηλό κόστος είναι, πλέον, ενδημικό φαινόμενο στην ελληνική αγορά. Θεωρούμε δεδομένο ότι έχετε, πλέον, στη διάθεσή σας όλα τα απαραίτητα στοιχεία.
Η χώρα μας κατέχει μόνιμα θλιβερές πρωτιές στους πίνακες για το κόστος της τηλεφωνίας, που, με βάση τις διεθνείς συγκρίσεις, φτάνουν στα επίπεδα της αισχροκέρδειας.
Ιδιαίτερα στα δεδομένα της κινητής τηλεφωνίας, έχουμε τις υψηλότερες τιμές σε όλη την Ευρώπη.
Ενδεικτικά : για ένα GB (γκιγκαμπάιτ) το κόστος για μας είναι μιάμιση φορά από όσο στην Ελβετία και τα δεκαπλάσια από την Αλβανία.
Η φινλανδική συμβουλευτική εταιρεία Ριγουήλ για λογαριασμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού δημοσίευσε το 2020 μια έρευνα, που είναι καταπέλτης για την ολιγοπωλιακή κατάσταση των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα.
Το πρόβλημα δεν είναι απλώς ο μικρός αριθμός εταιρειών στη συγκεκριμένη αγορά. Και στην Ελβετία, λειτουργούν 3 ή 4 εταιρείες. Όμως, εκεί, ακόμα και σε απόλυτους αριθμούς, οι τιμές είναι πολύ πιο συμφέρουσες για τους καταναλωτές.
Αυτή η έρευνα, επιβεβαιώνεται και από τη βιωματική γνώση που έχει ο καθένας μας. Ξέρουμε, βέβαια, πως αμφισβητήθηκε και από την ΕΕΤΤ και από τη Vodaphone. Όπως, επίσης, ότι υπήρξαν σχετικές απαντήσεις από την Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και από την Ριγουήλ.
Πριν δέκα μήνες ανακοινώσατε ότι θα προχωρήσετε σε δική σας έρευνα. Υπήρξαν συγκεκριμένες ενέργειες σε αυτήν την κατεύθυνση ; Ποιος την ανέλαβε και ποια είναι τα αποτελέσματά της ;
Από τότε δεν έχουμε διαβάσει κάτι σχετικό.
Μήπως το θέμα παραπέμφθηκε στις περίφημες «ελληνικές καλένδες» ;
Επιπλέον, υπάρχει και ένα ακόμα θέμα, που αναφέρατε πέρυσι. Μιλήσατε «για παρεμβάσεις σας σε θέματα δικαίου του ανταγωνισμού που οδηγούν σε τέτοια φαινόμενα τιμών».
Εμείς δεν μπορούμε να εξαντλήσουμε την επιστημονική και τη νομική πλευρά των πραγμάτων για αυτά τα «φαινόμενα τιμών». Ο ρόλος της Επιτροπής μας είναι συγκεκριμένος και έχει ως βάση αναφοράς την λαϊκή εντολή προς τους βουλευτές.
Συνεπώς, τα ερωτήματά μας είναι πολιτικά.
Θεωρείτε ότι, ως αρμόδια Αρχή, έχετε ευθύνες απέναντι στους πολίτες και καταναλωτές για αυτά τα «φαινόμενα τιμών», όπως τα αποκαλείτε ;
Έχετε κάποιο σχέδιο για την αντιμετώπισή τους – και ποιο είναι αυτό ;
Θα μπορούσατε στη σημερινή συνεδρίαση, να θέσετε έναν στόχο, για τη διαμόρφωση αυτών των τιμών μέχρι το τέλος της θητείας σας. Για την ουσιαστική μείωσή τους για τον καταναλωτή. Δεν θα ακούσετε από καμία παράταξη κάτι αντίθετο.
Είναι άλλο θέμα το ότι οι παρατάξεις των κυβερνήσεων των τελευταίων ετών έχουν συμβάλλει σημαντικά, με τον τρόπο τους, στο τηλεπικοινωνιακό ολιγοπώλιο και στις πρακτικές που αυτό εφαρμόζει.
Σε κάθε περίπτωση, ίσως να ήταν σκόπιμο να γίνει μια συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας και με τις δύο Επιτροπές, Ανταγωνισμού και ΕΕΤΤ, με αντικείμενο τη μείωση των τιμών των τηλεπικοινωνιών στη χώρα μας.
Ας δούμε και το θέμα των ταχυμεταφορών, μέσα στις ιδιαίτερες συνθήκες επέκτασης και φόρτου που διαμόρφωσε ο Covid.
Εκεί δημιουργείται μια κατάσταση που οδηγεί τις μικρές επιχειρήσεις σε ασφυξία, προς όφελος των μεγαλύτερων - όχι μόνον όσων είναι ήδη ενεργές αλλά και άλλων, που ετοιμάζονται να εισέλθουν στην αγορά.
Οι συμβάσεις των ΕΛΤΑ με εταιρείες ταχυμεταφορών στοχεύουν να στρέψουν την αγορά αυτή από τις επιδόσεις στις παραλαβές. Δηλαδή να εξυπηρετούν κυρίως τον κλάδο των πωλήσεων. Μόνο οι ισχυροί της αγοράς έχουν τη δυνατότητα να αντεπεξέλθουν στο ύψος των απαιτουμένων επενδύσεων.
Εύκολα, λοιπόν, μπορεί ο καθένας να προβλέψει την εξέλιξη : Θα κυριαρχήσουν και θα επιβάλλουν στους πελάτες των ταχυμεταφορών τα ίδια φαινόμενα αισχροκέρδειας, όπως και στις τηλεπικοινωνίες.
Θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο να ακούσουμε από την πλευρά σας προτάσεις μέτρων προς την Πολιτεία, για τη στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας. Για να μην καταλήξει και αυτή η αγορά βορά των γνωστών ισχυρών επιχειρηματιών, που επεμβαίνουν και κυριαρχούν παντού.
Ένα τελευταίο ερώτημα, αφορά στις άδειες για τα κούριερ. Η κατάσταση με τα μέτρα αντιμετώπισης του covid αύξησε το ενδιαφέρον να στραφούν πολλοί πάροχοι στην αγορά των ταχυμεταφορών.
Πόσες άδειες εκδώσατε, ενδεικτικά, από το Νοέμβριο ή το Δεκέμβριο ; Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την αδειοδότηση ; Τηρήθηκαν αυτές ; Έχετε το απαραίτητο προσωπικό για να τις τηρήσετε ;
Ευχαριστώ πολύ.
Τρίτη, 16 Μαρτίου 2021 και ώρα 11.00΄
Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κωνστ. Τσαλδάρη» - 223
συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
Συζήτηση επί της Εκθέσεως Πεπραγμένων, έτους 2019,
της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και ακρόαση του Προέδρου, κ. Κωνσταντίνου Μασσέλου