Σας ευχαριστώ κ. Πρόεδρε,
Λυπάμαι που θα το πω, αλλά συμμετέχουμε και πάλι σε μια προδιαγεγραμμένη διαδικασία. Το Κοινοβούλιο, και ειδικότερα – σε αυτήν την περίπτωση – η Επιτροπή μας, χρησιμοποιείται καταχρηστικά, για δώσει προσχηματική νομιμοποίηση σε προειλημμένες κυβερνητικές επιλογές.
Η ιστορία είναι, δυστυχώς, επαναλαμβανόμενη : Στελέχωση θεσμικών οργάνων με αδιαφανή κριτήρια, που απέχουν πολύ από το να είναι θεσμικά.
Θα απέχουμε συνειδητά από κάθε διαδικασία άποψης, αρνητικής ή θετικής, ως προς τα συγκεκριμένα προτεινόμενα πρόσωπα.
Ακριβώς γιατί για εμάς το πρόβλημα είναι θεσμικό. Δεν έχουν για εμάς σημασία, ούτε κάν οι υπερήφανες αναφορές ορισμένων βιογραφικών για την κομματική τους προϋπηρεσία.
Δυστυχώς, η ελληνική πραγματικότητα, ακόμα και στον 21ο αιώνα, δεν έχει καμία διάθεση να υπερβεί το πανταχού παρόν και καθοριστικό πλαίσιο των πελατειακών σχέσεων.
Οι πολιτικοί και διοικητικοί θεσμοί αποτελούν απλώς μέρος της άσκησης των πολιτικών του διαβόητου σπόϊλ σύστεμ (spoil system). Ένα δίκτυο εξαρτήσεων και συναλλαγών που υπηρετεί μια συγκεκριμένη αντίληψη : Το κράτος είναι λάφυρο για το κυβερνών κόμμα, που λειτουργεί με τον αυτοσκοπό της παραμονής του στην εξουσία.
Σε αυτό το ίδιο σύστημα, των εξαρτήσεων και των συναλλαγών, αναγκάζεται να προσέρχεται και ο κάθε αδύναμος πολίτης, σαν τον παλιό ραγιά, παρακαλώντας για οποιοδήποτε νόμιμο δικαίωμά του, που η ικανοποίησή του σημαίνει ότι το σύστημα του κάνει “χάρη”.
Όσο περισσότερο ισχυροποιείται αυτό το πελατειακό σύστημα, των εξαρτήσεων και των συναλλαγών, τόσο περισσότερο υπονομεύονται – και τελικά ακυρώνονται – οι θεσμοί, ως προς την επιδίωξη του πραγματικού τους ρόλου.
Η νομιμότητα, ή μάλλον, καλύτερα, η τήρηση του νομικού τύπου, αποτελεί απλώς την επίφαση, πίσω από την οποία υπάρχει και συντηρείται, με επιμονή, αυτή η ουσιαστική υπονόμευση των θεσμών, από την ίδια την Πολιτεία.
Για την εκάστοτε κυβερνητική εξουσία, το κύριο κριτήριο επιλογής για τη στελέχωση των θεσμών είναι τα παρεχόμενα εχέγγυα “συνεργασιμότητας”, δηλαδή υπακοής, για να αποφεύγονται οι τυχόν “δυσάρεστες εκπλήξεις” κάθε είδους.
Όλοι γνωρίζουμε αυτή τη θλιβερή πραγματικότητα… Το πρόβλημα ότι είναι ότι το πολιτικό σύστημα την αποδέχεται πλήρως και την ενισχύει διαρκώς.
Αυτό βέβαια, σημαίνει και τεράστιο έλλειμμα στην ορθολογική λειτουργία των θεσμών αλλά και ουσιαστικό έλλειμμα δημοκρατίας.
Πόσο μάλλον, όταν συνδυάζεται με ένα κοινοβουλευτικό σύστημα, που λειτουργεί κάτω από την δαμόκλειο σπάθη της περίφημης κομματικής πειθαρχίας, δηλαδή με την αποδοχή του απόλυτου περιορισμού έκφρασης ακόμα και των ίδιων των βουλευτών !
Είναι προφανές ότι όλα τα παραπάνω αφορούν στον τρόπο άσκησης της κυβερνητικής εξουσίας και δεν αποσκοπούν στη στοχοποίηση των προτεινομένων, στους οποίους, σε κάθε περίπτωση, πρέπει, ειλικρινά, να ευχηθούμε Καλή Επιτυχία στο έργο τους!
Είναι επίσης προφανές, ότι για όλους αυτούς του λόγους, η στάση μας στην ψηφοφορία δεν μπορεί να είναι θετική, Ψηφίζουμε : Παρών
Ευχαριστώ.
ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ
Ακρόαση από τα μέλη της Επιτροπής (άρθρο 43Α του Κανονισμού της Βουλής και άρθρ. 77 § 4 ν. 2725/1999, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4809/2021), των προτεινομένων τακτικών μελών (1η) και αναπληρωματικών (2η), από τον Υφυπουργό Πολιτισμού & Αθλητισμού, κ. Ελευθ. Αυγενάκη , για διορισμό στην Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού (Ε.Ε.Α.) και διατύπωση γνώμης της Επιτροπής.
……………………………………………………………