Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε!
Με το νόμο 4427/16 συστάθηκε η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), ως Ανεξάρτητη Διοικητική Κανονιστική και Εποπτική Αρχή.
Ο νόμος προέβλεπε και τη σύσταση του οργάνου ελέγχου και λήψης αποφάσεων, του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Αρχής, σύμφωνα με τα πρότυπα της EASA (European Union Aviation Safety Agency).
Για την επιλογή των μελών του Εκτελεστικού Συμβουλίου, όριζε ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία, από ανεξάρτητη επιτροπή, με μέλη του ΑΣΕΠ και επιστήμονες εγνωσμένου κύρους.
Η επιλογή μελών του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΑΠΑ, σύμφωνα με τη σχετική Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος , είχε ολοκληρωθεί, ήδη, από τον Ιούνιο 2019.
Η Επιτροπή διαβίβασε το οικείο Πρακτικό της στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κατά τα προβλεπόμενα, για να το υποβάλει, πλέον, αυτός, εδώ, στην Επιτροπή μας.
Το Πρακτικό, όμως αυτό, δεν ήρθε ποτέ σε μας, στην Επιτροπή (!)
Τι μεσολάβησε ;
Ένα μήνα μετά την ολοκλήρωση της επιλογής, έγιναν οι εκλογές του 2019, στις οποίες αναδείχθηκε η μονοκομματική Κυβέρνηση της Ν.Δ., που έχει κάνει σημαία της τη, περιβόητη «αριστεία».
Τα πράγματα αποδεικνύουν ότι πρόκειται απλώς για επικοινωνιακή ρητορεία, που προορίζεται για τη λαϊκή κατανάλωση.
Στην πράξη, γίνονται ακριβώς τα αντίθετα.
Προφανώς, το αποτέλεσμα της επιλογής, μετά τη διαγωνιστική διαδικασία και την κρίση της ανεξάρτητης (δεδομένου κύρους) Επιτροπής, δεν ανταποκρίνονταν στις βλέψεις της Κυβέρνησης ή του αρμοδίου Υπουργού. Επομένως δεν έχει σημασία αν η επιλεγέντες ήταν άριστοι αλλά μόνο το ότι, για οποιονδήποτε λόγο, δεν ήταν αρεστοί.
Υποθέτουμε, βάσιμα, ότι υπάρχει και ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας, που επηρέασε την εξέλιξη των πραγμάτων :
Μια “υπεύθυνη κυβερνητική στάση”, κατά τη δική σας αντίληψη, θα πρέπει να συνεκτιμά και να εξυπηρετεί τις προτεραιότητες του πραγματικού αφεντικού στα αεροπορικά πράγματα της χώρας, δηλ. της Φραπόρτ.
Προφανώς, λοιπόν, οι λεγόμενοι επενδυτές επιθυμούν να αποφεύγεται, κατά το δυνατόν, ο έλεγχος της δραστηριότητας των ιδιωτικών συμφερόντων στο χώρο της αεροπορίας.
Η συγκεκριμένη ιστορία έχει, δυστυχώς, μία ντροπιαστική συνέχεια, χάρη στην κυβερνητική πρακτική, που κατάφερε να συνδυάσει την πολιτική ανωριμότητα με τον μακιαβελισμό αλλά και τον ιδιαίτερο ψυχισμό ενός κακομαθημένου παιδιού.
Αφού ο νόμος κατέληξε σε αποτέλεσμα που δεν μας αρέσει, τόσο χειρότερα για τον νόμο.
Στην αρχή, δεν εφαρμόζουμε αυτά που προβλέπει, με σκόπιμη καθυστέρηση, για την οποία – τί πρωτότυπο ! – αποδίδουμε την ευθύνη σε άλλους.
Η ΑΠΑ παραμένει ακέφαλη.
Πάνω από ένα χρόνο μετά, στις 2 Οκτωβρίου 2020, ο κ. Υπουργός αναγκάζεται να δεσμευτεί προς τον Εκτελεστικό Διευθυντή του Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τον κ. Πάτρικ Κάι, ότι θα προχωρήσει η διαδικασία.
Ο διαγωνισμός του 2019 δεν ακυρώθηκε ποτέ αλλά το αποτέλεσμά του, όμως, αφού δεν μας άρεσε, ακυρώθηκε.
Πως ; με ποια μέθοδο ; Είναι απλό, όσο και το “αυγό του Κολόμβου”.
Μετά τις καθυστερήσεις, αλλάζουμε το νόμο !
Ήρθε ο νόμος 4757/2020, που, την 1η Δεκεμβρίου του ’20, όρισε (άρθρο 15 παράγρ. 2 εδάφιο 2) ότι:
«Τα μέλη του Εκτελεστικού Συμβουλίου επιλέγονται και διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Οι διαμαρτυρίες, τότε, της αντιπολίτευσης – και όχι μόνο του ΜέΡΑ25 – για την άμεση και κατάφωρη παρέμβαση στην ανεξαρτησία της Αρχής αντιμετωπίσθηκαν με τη γνωστή κυβερνητική παροδική κώφωση.
Ανάλογα παιχνίδια κακομαθημένων παιδιών έγιναν και για τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής : Αν και είχε γίνει η αντίστοιχη διαδικασία, όπως και για το Εκτελεστικό Συμβούλιο, η Κυβέρνηση επαναπροκήρυξε τη θέση για να επιλέξει και να τοποθετήσει Διοικητή.
Θυμόμαστε, μάλιστα, ότι στη σχετική συνεδρίαση της Επιτροπής μας, πριν από ένα χρόνο, υποστηρίχθηκε ότι δεν τίθεται καν ζήτημα αναγνώρισης των πτυχίων του τότε προτεινόμενου – και ήδη πλέον Διοικητή της ΑΠΑ. Υποστηρίχθηκε ότι οι διατάξεις για τους αλλοδαπούς τίτλους ισχύουν και εφαρμόζονται παντού αλλά, κατά παγκόσμια πρωτοτυπία, όχι σε αυτές τις συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Έτσι βαδίζει προς το μέλλον η ευνομούμενη ελληνική δημοκρατική πολιτεία (!)
Οι προβληματισμοί και οι αντιδράσεις των δημοκρατικών πολιτών “καταγράφονται”, όπως-και-εκεί-που-τους-αξίζει. Τις ίδια τύχη έχουν και οι αντίστοιχες κοινοβουλευτικής τοποθετήσεις.
Νομίζω ότι θα έχει ενδιαφέρον κύριε Πρόεδρε, και είναι αναγκαίο, για την πληρέστερη γνώση της Επιτροπής μας, να απευθυνθούμε, ως Επιτροπή, θεσμικά προς τον Συνήγορο του Πολίτη, ο οποίος έχει εμπλακεί στην υπόθεση του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΑΠΑ.
Να ζητήσετε να αποσταλούν στην Επιτροπή τα έγγραφα της σχετικής διαδικασίας που διεξήχθη και διεξάγεται στην Ανεξάρτητη Αρχή του Συνήγορου του Πολίτη.
Κλείνοντας, για τη θέση του Κόμματός μας:
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, για εμάς, κυριαρχεί όλο αυτό το ιστορικό παράκαμψης των θεσμικών διαδικασιών, που θεωρούμε ότι μας προσβάλλει όλους μας.
Έχουμε πολλές φορές επαναλάβει ότι η συγκεκριμένη διαδικασία στην Επιτροπή χρησιμοποιείται προσχηματικά, για τη νομιμοποίηση προειλημμένων κυβερνητικών αποφάσεων.
Για αυτόν τον λόγο και, συνήθως, ψηφίζουμε ΠΑΡΩΝ, χωρίς αξιολόγηση των προτεινομένων, αλλά και με τη δεδομένη πρόθεση να αποφύγουμε την απαξίωσή τους πριν την ανάληψη καθηκόντων. Έτσι, δεν καθορίζουν τη θεσμική μας στάση τα βιογραφικά, που είναι πολλές φορές αξιόλογα, ούτε και οι τυχόν προσωπικές ή συγγενικές σχέσεις των προτεινομένων με πολιτικά πρόσωπα.
Με βάση, όμως, όσα είπαμε παραπάνω, για τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις σε σχέση με την επιλογή στο Εκτελεστικό Συμβούλιο της ΑΠΑ, υπάρχει ζήτημα στοιχειώδους πολιτικής αξιοπρέπειας, που θεωρούμε πως αφορά όλους μας. Και προφανώς, δεν μπορούμε με κανένα τρόπο να τις νομιμοποιήσουμε.
Και πάλι, λοιπόν, ανεξάρτητα από τα προτεινόμενα πρόσωπα, αλλά επειδή εδώ έχουμε απέναντί μας τη συγκεκριμένη προκλητική κυβερνητική πρακτική, αυτή τη φορά, η ψήφος μας θα είναι ΑΡΝΗΤΙΚΗ - ΟΧΙ.
Ευχαριστώ πολύ!
_____________
Συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
Ακρόαση από τα μέλη της Επιτροπής, των προτεινομένων, κ.κ. Ιωάννη Γεννηματά, Κωνσταντίνου Κεφαλογιάννη, Γεωργίου Κίκη και Ανδρέα Παπαθεοδώρου, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή, για διορισμό στις θέσεις μελών του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, αντίστοιχα, και διατύπωση γνώμης της Επιτροπής.