Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε!
Καλωσορίζουμε και εμείς τους προτεινόμενους ! Όλες και όλοι έχουν αξιόλογη σταδιοδρομία και τους ευχόμαστε καλή επιτυχία!
Έχουν εξειδικευμένη γνώση, και από τις σπουδές και από την επαγγελματική τους εμπειρία. Θα έχει, λοιπόν, ιδιαίτερο ενδιαφέρον να ακούσουμε τις απόψεις και τις προτάσεις τους, σε σχέση με σημαντικά προβλήματα στο συγκεκριμένο πεδίο. Θα αναφέρω ενδεικτικά
-Τον έλεγχο των συναλλαγών μέσω υπεράκτιων εταιριών.
- Τη διαφάνεια των δομών εταιριών, επιχειρήσεων, νομικών προσώπων και οντοτήτων που εδρεύουν στην επικράτειά μας.
- Το πλαίσιο λειτουργίας των Μη Κερδοσκοπικών/Κυβερνητικών Οργανώσεων, και για την εποπτεία τους.
Υπάρχουν, βέβαια, και ειδικότερα ζητήματα :
Κορυφαία διεθνή όργανα, όπως η Φαϊνάνσιαλ Άξιον Τασκ Φορς (Financial Action Task Force) και η Γκρέκο (Greco) θεωρούν επιβεβλημένο «τα μετρητά και τα περιουσιακά στοιχεία που κατασχέθηκαν κατά τη διάρκεια ποινικής έρευνας να παραμένουν παγωμένα μέχρι να ολοκληρωθούν όλες οι δικαστικές διαδικασίες». Εσείς διαφωνείτε με αυτήν τη θέση;
Θυμίζω ότι προ διετίας οι Φαϊνάνσιαλ Τάιμς είχαν γράψει ότι : «η κυβέρνηση Μητσοτάκη νομοθέτησε υπέρ υπόπτων για ξέπλυμα χρήματος και διαφθορά». Είχε δημιουργηθεί τότε σάλος.
Σύμφωνα, λοιπόν, με συγκεκριμένη διάταξη, τα άτομα που είναι ύποπτα για εγκληματική απάτη και νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ανακτούν περιουσιακά στοιχεία που είχαν παγώσει από το δικαστήριο, αν δεν τεθούν σε δίκη εντός 18 μηνών.
Εσείς, που προτείνεστε να γίνετε μέλη στη Μονάδα «Διερεύνησης Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών» της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, σ
Επίσης, θα ήταν χρήσιμο να ακούσουμε τις απόψεις σας για το ζήτημα του Λουξεμβούργου.
Θα θυμίσω τον Καθηγητή Ζακ Αταλί, μάλλον συντηρητικό οικονομολόγο και για πολλά χρόνια σύμβουλο του Μιτεράν. Μετά την κυπριακή οικονομική κρίση του 2011, είχε πει ότι το ίδιο ερώτημα, για το μέγεθος του τραπεζικού τομέα, πρέπει να το θέσουμε και αλλού στην Ευρώπη, αναφερόμενος κυρίως στο Λουξεμβούργο.
Συμφωνείτε με αυτή την αντιμετώπιση ;
Έχουμε εκφράσει πολλές φορές την κριτική μας για τη διαδικασία στελέχωσης των (κατά τον τίτλο τους) «ανεξαρτήτων αρχών» είτε τα μέλη προτείνονται ευθέως από την κυβέρνηση, είτε από άλλους φορείς. Οι κορυφαίες θέσεις των κρίσιμων φορέων καταλαμβάνονται κάθε φορά από «φίλους» του εκάστοτε συστήματος εξουσίας, στο πλαίσιο της διαχείρισης των λαφύρων της (spoils system).
Αναγκάζομαι λοιπόν να επαναλάβω και σήμερα:
Το πρόβλημά μας στη συγκεκριμένη διαδικασία που ακολουθούμε και σήμερα είναι, κυρίως, ότι πρέπει να αποφανθούμε για μια μόνο πτυχή, δηλαδή μόνο για την καταλληλότητα των προτεινομένων.
Δεν έχουμε, σαν Βουλευτές, κανένα στοιχείο:
ούτε για εναλλακτικές επιλογές πέραν των προτεινομένων,
ούτε για το πώς κατέληξαν οι αρμόδιοι στα συγκεκριμένα πρόσωπα που βρίσκονται σήμερα προτεινόμενοι στην Επιτροπή μας,
ούτε αν έχουν εξετασθεί και άλλες περιπτώσεις,
ούτε για τα κριτήρια της τελικής κρίσης και της πρότασής τους.
Δεν έχουμε και καμία άλλη πληροφόρηση.
Ο ρόλος μας περιορίζεται μόνο σε κρίση για την ατομική καταλληλότητα. Επομένως, η ευθύνη ανήκει -ακέραια- σε αυτούς που κάνουν τις επιλογές.
Εμείς, σαν ΜέΡΑ25, έχουμε επανειλημμένα πει, σε όλες τις αντίστοιχες περιπτώσεις, ότι ανεξάρτητα από τις προτάσεις ψηφίζουμε πάντα «παρών», χωρίς να αξιολογούμε τα πρόσωπα. Διότι, αυτό θα ήταν και προσβλητικό για τους προτεινόμενους.
Ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε.
Συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
Ακρόαση από τα μέλη της Επιτροπής,
σύμφωνα με τα άρθρα 43Α του Κανονισμού της Βουλής και
47 παρ. 6 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139),
των προτεινομένων τακτικών και αναπληρωματικών μελών, από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, κ. Κωνσταντίνο Τσιάρα,
για διορισμό ή ανανέωση θητείας
στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες
(Α΄ Μονάδα «Διερεύνησης Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών») και διατύπωση γνώμης της Επιτροπής.