Συζήτηση επί της Ετήσιας Έκθεσης, έτους 2020, της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων και ακρόαση του Προέδρου της

powered by social2s

Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε!

Καλωσορίζουμε και εμείς τον νέο Πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων. Η αλήθεια είναι ότι ζούμε ένα μικρό παράδοξο σήμερα. Ο κ. Πρόεδρος καλείται να μας ενημερώσει και να μας εξηγήσει για τα Πεπραγμένα της Αρχής, για μια περίοδο που ο ίδιος δεν είχε ούτε συμμετοχή ούτε σχέση με αυτήν. 

Αυτό είναι πρόβλημα για την ουσιαστική λειτουργία της Επιτροπής μας. Δεν είναι δυνατόν να υποχρεώνεται δώσει εξηγήσεις για τα πεπραγμένα άλλων. Αυτό δεν διαφωτίζει, αλλά συσκοτίζει τα πράγματα.

Ίσως θα πρέπει να εξετάσουμε τη θεσμική δυνατότητα, σε αυτές τις περιπτώσεις, να παρίσταται και ο υπεύθυνος για το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα. Και για την ουσία και για την πληρότητα και για τη διαφάνεια της διαδικασίας. 

Το να παρουσιάζεις και να δικαιολογείς τα Πεπραγμένα άλλων ή και να απολογείσαι γι’ αυτά, είναι τουλάχιστον αδόκιμο. Ο ίδιος ο κ. Πρόεδρος το επισημαίνει, στο σημείωμά του (όσο πιο ανώδυνα μπορεί, θα έλεγα) μιλώντας για «ιδιαιτερότητα». Όμως εδώ έχουμε ένα σοβαρό ζήτημα τάξης και ουσίας. 

Εκτός, βέβαια, εάν πρέπει να δεχθούμε – και με αυτήν την αφορμή –  ότι οι διαδικασίες σαν τη σημερινή γίνονται μόνο προσχηματικά. 

Όλα εκεί κατατείνουν πλέον. Να θυμίσω ότι δεν έχουν συζητηθεί στην Επιτροπή μας Εκθέσεις Πεπραγμένων Αρχών, που ανατρέχουν ακόμα και σε 5ετία – όπως, ενδεικτικά, στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.

Ήδη από τον Απρίλη, ο Υπουργός, με Απόφασή του, άνοιξε τον ασκό του Αιόλου καταργώντας (με το “έτσι θέλω”, κατά το κοινώς λεγόμενο) 18 κανονιστικές και 2 ατομικές διοικητικές πράξεις της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων. 

Πρόκειται για μια αυθαίρετη κυβερνητική επέμβαση που στερείται «(και) νομιμότητας και νομιμοποίησης». 

Και μόνο οι σχετικές, εύλογες και βάσιμες, αναφορές της Αρχής είναι καταπέλτης για τις κυβερνητικές πρακτικές !

Εδώ, λοιπόν, έχουμε κάποια ερωτήματα:

(α) Αυτή η Απόφαση του κ. Υπουργού δημοσιεύθηκε τελικά σε κάποιο ΦΕΚ – και, εάν ναι, σε ποιο; 

Η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή, τέλη Νοεμβρίου, αναφέρει σε Απόφασή της, ότι: «Δεν προκύπτει δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (…), παρ’ όλον ότι πρόκειται για υπουργική απόφαση που καταργεί νόμιμες, Κανονιστικές Πράξεις της Αρχής». 

Ισχύει ακόμα αυτό ;

(β). Επειδή δεν προκύπτει ρητή, σαφής και ειδική νομοθετική εξουσιοδότηση για την κατάργηση ή ανάκληση από τον Υπουργό κανονιστικών και άλλων πράξεων της Αρχής, που εκδόθηκαν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, υπάρχει μόνο η δυνατότητα προσφυγής στο Διοικητικό Εφετείο (Πειραιά). 

Υπάρχει κάποια εξέλιξη σε αυτό ;

(γ). Ο ουσιαστικός στόχος της απαράδεκτης αυτής Υπουργικής Απόφασης ήταν ένας : η απόφαση της 62/2018 της ΡΑΛ, που έβαζε τέλος στο μονοπωλιακό καθεστώς διαχείρισης των στερεών αποβλήτων. 

Το δίδυμο των εταιρειών ΟΛΠ/Κόσκο και Αντιπολλούσιον, επιδίωξαν την ανάκληση αυτής της απόφασης.

Οι συγκεκριμένες εταιρείες προσέφυγαν στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά κατά της συγκεκριμένης απόφασης της ΡΑΛ. Και κατόπιν, όταν το Δικαστήριο επιβεβαίωσε η νομιμότητα της απόφασης της ΡΑΛ, άσκησαν αναίρεση στο ΣτΕ. 

Υπάρχει κάποια εξέλιξη σε αυτή την υπόθεση;

Τα μέτρα κατά του covid, ήδη από το πρώτο εξάμηνο του 2020, είχαν δραστική αρνητική επιρροή στην κίνηση των επιβατών στα λιμάνια.

Αυτή η δύσκολη κατάσταση επιδεινώθηκε και από την παρελκυστική τακτική της Κυβέρνησης, που δεν έλαβε έγκαιρα τα αναγκαία μέτρα, για να προλάβει τη σημαντική αύξηση των τιμών των εισιτηρίων, που ήδη βιώνουμε. 

Έτσι, έχουμε πια ένα καθεστώς που επιβαρύνει υπέρμετρα όλους όσοι χρησιμοποιούν την ακτοπλοΐα, αλλά και τις μικρότερες εταιρείες του χώρου. 

Έχετε κάποιες προτάσεις γι’ αυτό το θέμα ; Ποια δυνατότητα υπάρχει να απεγκλωβιστούμε από αυτή την ασφυκτική κατάσταση;

Οι εταιρείες που διαθέτουν λίγα πλοία σε σχέση με τους μεγάλους ανταγωνιστές τους και προσπαθούν με χαμηλότερες τιμές να προσελκύσουν επιβάτες, βιώνουν έναν ακόμα αθέμιτο ανταγωνισμό :

Οι μεγάλες εταιρείες κατεβάζουν τις τιμές στα άμεσα ανταγωνιστικά δικά τους δρομολόγια, εκεί δηλαδή που οι ώρες, περίπου, συμπίπτουν, ενώ διατηρούν, βέβαια, τις υψηλές τιμές τους στα δρομολόγια όλων των υπολοίπων χωρών ωρών.

Οπότε, σας ερωτώ και εδώ. Πώς προτείνεται προτείνετε να διορθωθεί αυτός ο ανεπίτρεπτος ανταγωνισμός; Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.


Τετάρτη, 18 Μαΐου 2022 και ώρα 10.00΄,
στην Αίθουσα Γερουσίας,
συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
Συζήτηση επί της Ετήσιας Έκθεσης, έτους 2020,
της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων και
ακρόαση του Προέδρου της,
κ. Απόστολου Παπαποστόλου.

powered by social2s

Δύσκολα θα μάθεις τις δράσεις μας από τα ΜΜΕ της λίστας Πέτσα