Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε!
Η μόνη απειλή για τη χώρα μας είναι σε όλους γνωστή.
Οι τρεις κυρώσεις δεν εδραιώνουν ούτε εθνική ούτε ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφάλειας.
Το ΝΑΤΟ έχει επιθετικό προσανατολισμό. Αυτός εκφράζεται και σήμερα, με όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία.
Την ίδια ώρα, υπάρχουν και οι προθέσεις για προσχώρηση της Σουηδίας και της Φινλανδίας. Φαίνεται πως δεν φτάνουν τα προβλήματα που ήδη δημιούργησε η επέκταση του ΝΑΤΟ προς την Ανατολή!
Η συμφωνία με τη Νορβηγία έρχεται σε εντελώς ακατάλληλη χρονική στιγμή. Με αυτήν, αντί να εξασφαλίζεται το απόρρητο των εθνικών μας πληροφοριών, συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Μια συμφωνία με τέτοιο περιεχόμενο είναι και εθνικά επικίνδυνη.
Αν, μάλιστα, υπάρξει και συνέχεια, με ανάλογες συμφωνίες με άλλα νατοϊκά κράτη, αυτό σημαίνει ότι συμμετέχουμε, με επιλογή και ευθύνη μας, σε ένα πλαίσιο φιλοτουρκικής πολιτικής. Συνεπώς λέμε εξαρχής όχι!
Έθεσα και ένα συγκεκριμένο ερώτημα στην Επιτροπή:
Εάν η συμφωνία αφορά και στις διαβαθμισμένες πληροφορίες που αξιοποιούνται στο πλαίσιο των επιχειρήσεων των αεροσκαφών, όπως τα F-35, που πρόσφατα απέκτησε η Νορβηγία και πιθανόν να αποκτήσουμε και εμείς.
Έμεινε αναπάντητο κύριε Υπουργέ !
Κύριε Υπουργέ, καταθέσατε τις δύο κυρώσεις για το Κέντρο Αριστείας για τη Ναυτική Ασφάλεια, χωρίς να γνωρίζετε τι έχουν πράξει Τουρκία και Ρουμανία.
Και όμως : έχει μεγάλη σημασία το να είναι η Ελλάδα η επισπεύδουσα.
Επιπλέον, προχωράτε χωρίς ασφαλή γνώση για την Ελληνική παρουσία στο Κέντρο αυτό.
Είπατε: «Η πληροφόρησή μου είναι ότι θα έχουμε την θέση του ενός υποδιοικητή για Έλληνα αξιωματικό».
Υπάρχουν επίσημες δεσμεύσεις και εάν ναι ποιες;
Στο Μνημόνιο προβλέπεται τροποποίησή του με εσωτερική νομοθεσία της Τουρκίας.
Αυτό είναι, βέβαια, πρόβλημα. Επισημαίνω ότι για το Κέντρο Αριστείας της Σούδας δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη.
Για το ΝΑΤΟ, και για τα συμφέροντα της Τουρκίας, δεν υπάρχει η αρχή της αμοιβαιότητας!
Ανεξάρτητα από όλα αυτά, είμαστε εδώ αντίθετοι και για άλλους λόγους:
Τα Κέντρα Αριστείας λειτουργούν προς όφελος της χώρας-πλαίσιο, δηλαδή, εδώ, της Τουρκίας.
Ο ρόλος του Κέντρου της Κωνσταντινούπολης για τη Ναυτική Ασφάλεια, επικαλύπτει αντικείμενα του ΚΕΝΑΠ, στη Σούδα. Όπως στην έρευνα -και- διάσωση και στις νηοψίες.
Μέχρι τώρα, ξέρουμε ότι υπήρχε άρνηση της Αθήνας να μετάσχει στο Κέντρο της Κωνσταντινούπολης, γιατί, όπως διαβάζουμε, αυτό θα λειτουργήσει ως δούρειος ίππος για εκείνο της Σούδας.
Και όμως : το Μάιο του 2019, επί ΣΥΡΙΖΑ η Ελλάδα δήλωσε συμμετοχή στο Κέντρο της Κωνσταντινούπολης.
Θα συγχρηματοδοτούμε, κιόλας, το Τουρκικής πρωτοβουλίας Κέντρο, το οποίο θα ανταγωνίζεται το ΚΕΝΑΠ της Σούδας, που χρηματοδοτεί μόνη της η Ελλάδα!
Ο κύριος Υπουργός δεν απάντησε, ούτε εδώ, στις ερωτήσεις μας :
Υπήρχαν – ή και υπάρχουν – αρνητικές εισηγήσεις στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων για τη συμμετοχή μας;
Εάν δεν συμμετείχε η Ελλάδα, θα ήταν δυνατή η σύσταση Κέντρου Αριστείας με χώρα πλαίσιο την Τουρκία και συμμετέχουσα μόνο την Ρουμανία;
Μήπως χωρίς τη συμμετοχή μας δεν θα ήταν καν εφικτή η σύσταση του συγκεκριμένου Κέντρου;
Υπάρχει κανείς που ξεχνά ή παραβλέπει ότι:
Η Τουρκία έχει, με νόμο, χωρίσει το Αιγαίο στη μέση;
Ότι δεν αναγνωρίζει τη Διεθνή Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας;
Ότι ασκεί παράνομες και επικίνδυνες πρακτικές, όπως είδαμε στην Επιχείρηση Ειρήνη;
Ο κίνδυνος είναι ακόμα μεγαλύτερος, επειδή τα Κέντρα Αριστείας παράγουν μέρος της πολιτικής που καλείται να υλοποιήσει η Διοίκηση του ΝΑΤΟ.
Το ΝΑΤΟ στην ουσία ενθαρρύνει την τουρκική προκλητικότητα.
Είπε ο κ. Υπουργός:
«… η διαρκής στελέχωση … με προσωπικό της χώρας μας … στο Κέντρο Αριστείας, θα συμβάλει … στον καλύτερο έλεγχο των διαδραματιζομένων εντός του Κέντρου».
Αυτό το σκεπτικό, όμως, το αποδυνάμωσε ο ίδιος, αφού είπε:
1ον. «Δεν είναι η καλύτερη εποχή να λες πράγματα εναντίον της Τουρκίας στο ΝΑΤΟ. Διότι αυτήν την εποχή οι σύμμαχοι, είτε το θέλουμε είτε όχι, είτε μας αρέσει είτε όχι, θέλουν να εξασφαλίσουν ότι η Τουρκία παραμένει προσδεμένη στο άρμα του ΝΑΤΟ».
Δηλαδή, λόγω της συγκυρίας, θα κάνουμε «τα στραβά μάτια».
Και τι καταφέραμε όταν το κλίμα ήταν καλύτερο για μας; (Αν ήταν ποτέ…)
Καταλάβετέ το! Για τις ΗΠΑ η Τουρκία ήταν, είναι, και μάλλον θα συνεχίσει να είναι, ανεκτίμητη σύμμαχος, για να θυμηθούμε την ορολογία του Χένρι Κίσινγκερ!
2ον. Είπε ο κ. Υπουργός :
«… θα ζητάμε πάντα να μεταβάλει η Τουρκία προς το καλύτερο στοιχεία συμπεριφοράς της - όπως λιγότερη η προκλητικότητα, λιγότερη επιθετικότητα, λιγότερες εμπρηστικές δηλώσεις, λιγότερες προκλητικές συμπεριφορές, όπως η παραβίαση του εναέριου μας χώρου ή οι υπερπτήσεις».
Όμως, εδώ δεν υπάρχει «λιγότερο»!
Η μόνη θέση μπορεί να είναι το : Τέλος στις προκλήσεις! Βέβαια αυτό προϋποθέτει κόκκινες γραμμές. Υπάρχουν όμως για την κυβέρνηση;
Σας ευχαριστώ!
Δευτέρα, 18 Απριλίου 2022 ώρα 10.00’
Ολομέλεια
Επεξεργασία και εξέταση των σχεδίων νόμων
του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας:
Α. «Κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ του Υπουργείου Άμυνας της Δημοκρατίας της Τουρκίας,
του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελληνικής Δημοκρατίας και
του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ρουμανίας
σχετικά με την ίδρυση, διοίκηση κ λειτουργία
του Κέντρου Αριστείας Ναυτικής Ασφάλειας»
Β. «Κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ του Υπουργείου Άμυνας της Δημοκρατίας της Τουρκίας,
του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελληνικής Δημοκρατίας,
του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ρουμανίας καθώς και του Στρατηγείου του Ανώτατου Συμμαχικού Διοικητή Μετασχηματισμού σχετικά με τη λειτουργική σχέση που αφορά
στο Κέντρο Αριστείας Ναυτικής Ασφάλειας»
Γ. «Κύρωση της Συμφωνίας Ασφαλείας μεταξύ
της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και
της Κυβέρνησης του Βασιλείου της Νορβηγίας
σχετικά με την ασφάλεια για την ανταλλαγή
και αμοιβαία προστασία διαβαθμισμένων πληροφοριών».