Κύριε Πρόεδρε σας ευχαριστώ!
Καταρχήν, να ευχηθώ στον κ. Κουμπαράκη: Καλή επιτυχία για την διδακτορική σας διατριβή, που, όπως διαβάζουμε, ξεκινήσατε πριν τον Ιούνιο του 2015 και αφορά στο λιμάνι του Πειραιά. Ένα λιμάνι που έχει αποτελέσει αντικείμενο μελέτης και κορυφαίων ιδρυμάτων, όπως του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης.
Η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής είναι μια διαδικασία που απαιτεί αυστηρή αφοσίωση στους εξειδικευμένους, ερευνητικούς στόχους και παράλληλα βαθιά ενημέρωση σε σχετικές διεθνείς δημοσιεύσεις. Δεδομένου, όμως, ότι η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, όπως καλά γνωρίζουμε από την πρόσφατη ακρόαση του Προέδρου της, έχει πολύ λίγο προσωπικό, αναρωτιέμαι εάν οι δύο αυτοί παράγοντες μπορεί να δυσχεράνουν στο έργο για το οποίο προτείνεστε και στο οποίο θα πρέπει να αφοσιωθείτε.
Η κατασκευή ενός λιμανιού αποτελεί μια τεράστια επένδυση ενώ το κόστος συντήρησης και λειτουργίας του απαιτεί, συγκριτικά, πολύ περιορισμένα οικονομικά μεγέθη. Με βάση αυτά τα δεδομένα, θα πρέπει να πούμε ότι μας προβληματίζει ιδιαίτερα η σχεδιαζόμενη μεθόδευση για την δήθεν αξιοποίηση δέκα λιμένων της χώρας, μέσω της πώλησης μετοχών.
Θα μπορούσε ο καθένας, καταρχήν, να αναρωτηθεί για τις αιτίες που οδήγησαν στην κατασκευή ή και επέκταση λιμένων σε μεσαίες μεταξύ τους αποστάσεις, όπως στις περιπτώσεις Αστακός-Ηγουμενίτσα ή και Καβάλα-Αλεξανδρούπολη.
Ακόμη, θα πρέπει να ερευνήσουμε και τους λόγους για τους οποίους κάποια από αυτά τα λιμάνια απαξιώθηκαν με την πάροδο του χρόνου. Ενδεικτικά θα αναφέρω το λιμάνι του Αστακού που είδα και πρόσφατα.
Εν τέλει, τίθεται αμέσως το εύλογο ερώτημα :
Αποτελεί, όντως, αξιοποίηση των λιμένων η πώληση των μετοχών τους, που έχουν πλέον περιέλθει σε ευτελή αξία;
Από πλευράς του Ελληνικού Δημοσίου, που έχει αντιμετωπίσει το μεγάλο κόστος κατασκευής των λιμένων, δεν υπάρχει καμία «αξιοποίηση».
Αντίθετα, ολοκληρώνεται η απαξίωση της δημόσιας περιουσίας, αφού για την απόδοση της μακρόχρονης εκμετάλλευσης ενός έργου μεγάλης βασικής επένδυσης απαιτείται από πλευράς του λεγόμενου επενδυτή να καταβάλει μόνο το κόστος ήδη υποτιμημένων μετοχών και το επίσης πολύ μικρό κόστος συντήρησης και λειτουργίας.
Αυτό που «αξιοποιείται», και μάλιστα με πολύ ευνοϊκούς όρους, είναι – μόνο – η επένδυση του ιδιώτη.
Έχει, προφανώς ενδιαφέρον, με βάση τη γνώση σας για το θέμα, να μας πείτε την άποψή σας.
Αναφέρθηκα στην επίσκεψή μου στο λιμάνι του Αστακού. Λιμάνι που απετέλεσε και αντικείμενο έρευνας της διπλωματικής σας εργασίας. Εκεί, το παρουσιάζετε ως ένα δυναμικά εξελισσόμενο εμπορικό λιμάνι. Επισημαίνετε, ορθά, ότι «η δυναμική του αναμένεται να ενισχυθεί με την πρόοδο της Ιόνιας Οδού και της σύνδεσής του με αυτή». Επίσης, σωστά, τονίζετε την έλλειψη ολοκληρωμένου σιδηροδρομικού δικτύου.
Θα ήθελα να ακούσω την άποψή σας για την προβληματική πορεία αυτού του λιμανιού. Έχουμε ως δεδομένο, όπως και στην εργασία σας υπογραμμίζετε, ότι πρόκειται για λιμάνι το οποίο, επιπλέον, διαθέτει και «τη μοναδική στη χώρα Ελεύθερη Βιομηχανική Ζώνη, η οποία» όπως γράφετε, μεσούσης της κρίσης, τον Φεβρουάριο του 2015, εμφάνιζε «θετική δυναμική και προοπτική».
Τι δεν πήγε καλά στο λιμάνι του Αστακού;
Και θα τελειώσω με μερικές κρίσιμες – πρώτες – επισημάνσεις σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά :
Πριν λίγες ημέρες, στις 25 Φεβρουαρίου ο Πρωθυπουργός εγκαινίασε την επέκταση του λιμανιού του Πειραιά, για τη γνωστή προσθήκη προβλητών για κρουαζιερόπλοια, στην Πειραϊκή.
Μάλιστα, υπάρχουν βάσιμες, επιβεβαιωμένες, καταγγελίες ότι έχουν αρχίσει και σχετικές εργασίες (μπαζώματα κλπ.).
Στη χώρα στην οποία ζούμε, φαίνεται πως οι θεσμοί έχουν μόνο διακοσμητική λειτουργία. Και οι προβλεπόμενες διαδικασίες αντιμετωπίζονται ως περιττές λεπτομέρειες, όταν αφορούν στη δραστηριότητα μεγάλων συμφερόντων.
Εγκαίνια, λοιπόν, και έναρξη εργασιών, για έργα τα οποία δεν έχουν αδειοδοτηθεί. Έργα για τα οποία δεν έχουν καν εκπονηθεί οι προαπαιτούμενες μελέτες, όπως Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Και όμως, η σχεδιαζόμενη αυτή επέκταση της Cosco είναι δεδομένο ότι θα αλλάξει συνολικά και ριζικά τη ζωή στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά.
Θα ήταν ενδιαφέρον να είχαμε την άποψή σας: Ποιος είναι – τελικά – ο ενδεδειγμένος τρόπος λειτουργίας των θεσμών στην κατεύθυνση εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος ;
To βίντεο της ομιλίας εδώ